COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Valéria
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209
Resumo: It is based on the hypothesis that the act of writing and thinking about the nature of the writing system causes the child to (re)elaborate their hypotheses about its functioning. In this article, a description and analysis will be made of the interactions and pedagogical mediations established with 6-year-old children from a public school, based on the approach inspired by the “Invented Writing Program” (Alves Martins), which consists of working with the writing of words, in small groups, using adult-child and child-child interactions as a reference, emphasizing pedagogical assistance strategies such as a focus on self-discovery and scaffolding strategies. The results revealed that exposing children to challenging situations, in which they need to argue and get involved in the construction of a collective solution, favors the development of phonemic awareness and the understanding of the CCV (consonant – consonant – vowel) syllabic structure. It highlights mediation strategies that can be used by literacy teachers in the classroom.
id UNISUL-4_6a07d96dfb3cde67876f24bba87008aa
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20209
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACYESCRITURA COLABORATIVA, INTERACCIÓN Y MEDIACIÓN PEDAGÓGICA EN LA ALFABETIZACIÓNESCRITA COLABORATIVA, INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA NA ALFABETIZAÇÃOLiteracySchool MediationWritingAlfabetizaciónMediación escolarApropiación de la escritaAlfabetizaçãoMediação docenteEscritaIt is based on the hypothesis that the act of writing and thinking about the nature of the writing system causes the child to (re)elaborate their hypotheses about its functioning. In this article, a description and analysis will be made of the interactions and pedagogical mediations established with 6-year-old children from a public school, based on the approach inspired by the “Invented Writing Program” (Alves Martins), which consists of working with the writing of words, in small groups, using adult-child and child-child interactions as a reference, emphasizing pedagogical assistance strategies such as a focus on self-discovery and scaffolding strategies. The results revealed that exposing children to challenging situations, in which they need to argue and get involved in the construction of a collective solution, favors the development of phonemic awareness and the understanding of the CCV (consonant – consonant – vowel) syllabic structure. It highlights mediation strategies that can be used by literacy teachers in the classroom.Se basa en la hipótesis de que el acto de escribir y pensar sobre la naturaleza del sistema de escritura hace que el niño (re)elabore sus hipótesis sobre su funcionamiento. En este artículo se realizará una descripción y análisis de las interacciones y mediaciones pedagógicas establecidas con niños de 6 años de una escuela pública, a partir del enfoque inspirado en el “Programa de Escritura Inventada” (Alves Martins), que consiste en trabajar con la escritura de palabras, en grupos pequeños, tomando como referencia las interacciones adulto-niño y niño-niño, enfatizando estrategias de asistencia pedagógica como el enfoque de autodescubrimiento y estrategias de andamiaje. Los resultados revelaron que exponer a los niños a situaciones desafiantes, en las que necesitan discutir e involucrarse en la construcción de una solución colectiva, favorece el desarrollo de la conciencia fonémica y la comprensión de la estructura silábica CCV (consonante – consonante – vocal). Destaca las estrategias de mediación que pueden utilizar los profesores de alfabetización en el aula.Parte-se da hipótese de que o ato de escrever e pensar sobre a natureza do sistema de escrita faz com que a criança (re) elabore suas hipóteses sobre seu funcionamento. Neste artigo, será feita descrição e análise das interações e mediações pedagógicas estabelecidas com crianças de 6 anos de uma escola pública, a partir da abordagem inspirada no “Programa de Escrita Inventada” (Alves Martins), que consiste em trabalhar com a escrita de palavras, em pequenos grupos, tendo como referência as interações adulto-criança e criança-criança, enfatizando estratégias de assistência pedagógica como foco na autodescoberta e estratégias de scaffolding. Os resultados revelaram que expor as crianças em situações desafiadoras, nas quais elas precisem argumentar e envolver-se na construção de uma solução coletiva, favorece o desenvolvimento da consciência fonêmica e a compreensão da estrutura silábica CCV (consoante – consoante – vogal), e evidencia estratégias de mediação que podem ser usadas pelas professoras alfabetizadoras em sala de aula. Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2020910.59306/poiesis.v18e332024105-11Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 105-1122179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209/19249Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Valéria2024-05-20T21:22:51Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20209Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:51Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
ESCRITURA COLABORATIVA, INTERACCIÓN Y MEDIACIÓN PEDAGÓGICA EN LA ALFABETIZACIÓN
ESCRITA COLABORATIVA, INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA NA ALFABETIZAÇÃO
title COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
spellingShingle COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
Barbosa, Valéria
Literacy
School Mediation
Writing
Alfabetización
Mediación escolar
Apropiación de la escrita
Alfabetização
Mediação docente
Escrita
title_short COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
title_full COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
title_fullStr COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
title_full_unstemmed COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
title_sort COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
author Barbosa, Valéria
author_facet Barbosa, Valéria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Valéria
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
School Mediation
Writing
Alfabetización
Mediación escolar
Apropiación de la escrita
Alfabetização
Mediação docente
Escrita
topic Literacy
School Mediation
Writing
Alfabetización
Mediación escolar
Apropiación de la escrita
Alfabetização
Mediação docente
Escrita
description It is based on the hypothesis that the act of writing and thinking about the nature of the writing system causes the child to (re)elaborate their hypotheses about its functioning. In this article, a description and analysis will be made of the interactions and pedagogical mediations established with 6-year-old children from a public school, based on the approach inspired by the “Invented Writing Program” (Alves Martins), which consists of working with the writing of words, in small groups, using adult-child and child-child interactions as a reference, emphasizing pedagogical assistance strategies such as a focus on self-discovery and scaffolding strategies. The results revealed that exposing children to challenging situations, in which they need to argue and get involved in the construction of a collective solution, favors the development of phonemic awareness and the understanding of the CCV (consonant – consonant – vowel) syllabic structure. It highlights mediation strategies that can be used by literacy teachers in the classroom.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209
10.59306/poiesis.v18e332024105-11
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e332024105-11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209/19249
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 105-112
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218746448510976