COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209 |
Resumo: | It is based on the hypothesis that the act of writing and thinking about the nature of the writing system causes the child to (re)elaborate their hypotheses about its functioning. In this article, a description and analysis will be made of the interactions and pedagogical mediations established with 6-year-old children from a public school, based on the approach inspired by the “Invented Writing Program” (Alves Martins), which consists of working with the writing of words, in small groups, using adult-child and child-child interactions as a reference, emphasizing pedagogical assistance strategies such as a focus on self-discovery and scaffolding strategies. The results revealed that exposing children to challenging situations, in which they need to argue and get involved in the construction of a collective solution, favors the development of phonemic awareness and the understanding of the CCV (consonant – consonant – vowel) syllabic structure. It highlights mediation strategies that can be used by literacy teachers in the classroom. |
id |
UNISUL-4_6a07d96dfb3cde67876f24bba87008aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20209 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACYESCRITURA COLABORATIVA, INTERACCIÓN Y MEDIACIÓN PEDAGÓGICA EN LA ALFABETIZACIÓNESCRITA COLABORATIVA, INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA NA ALFABETIZAÇÃOLiteracySchool MediationWritingAlfabetizaciónMediación escolarApropiación de la escritaAlfabetizaçãoMediação docenteEscritaIt is based on the hypothesis that the act of writing and thinking about the nature of the writing system causes the child to (re)elaborate their hypotheses about its functioning. In this article, a description and analysis will be made of the interactions and pedagogical mediations established with 6-year-old children from a public school, based on the approach inspired by the “Invented Writing Program” (Alves Martins), which consists of working with the writing of words, in small groups, using adult-child and child-child interactions as a reference, emphasizing pedagogical assistance strategies such as a focus on self-discovery and scaffolding strategies. The results revealed that exposing children to challenging situations, in which they need to argue and get involved in the construction of a collective solution, favors the development of phonemic awareness and the understanding of the CCV (consonant – consonant – vowel) syllabic structure. It highlights mediation strategies that can be used by literacy teachers in the classroom.Se basa en la hipótesis de que el acto de escribir y pensar sobre la naturaleza del sistema de escritura hace que el niño (re)elabore sus hipótesis sobre su funcionamiento. En este artículo se realizará una descripción y análisis de las interacciones y mediaciones pedagógicas establecidas con niños de 6 años de una escuela pública, a partir del enfoque inspirado en el “Programa de Escritura Inventada” (Alves Martins), que consiste en trabajar con la escritura de palabras, en grupos pequeños, tomando como referencia las interacciones adulto-niño y niño-niño, enfatizando estrategias de asistencia pedagógica como el enfoque de autodescubrimiento y estrategias de andamiaje. Los resultados revelaron que exponer a los niños a situaciones desafiantes, en las que necesitan discutir e involucrarse en la construcción de una solución colectiva, favorece el desarrollo de la conciencia fonémica y la comprensión de la estructura silábica CCV (consonante – consonante – vocal). Destaca las estrategias de mediación que pueden utilizar los profesores de alfabetización en el aula.Parte-se da hipótese de que o ato de escrever e pensar sobre a natureza do sistema de escrita faz com que a criança (re) elabore suas hipóteses sobre seu funcionamento. Neste artigo, será feita descrição e análise das interações e mediações pedagógicas estabelecidas com crianças de 6 anos de uma escola pública, a partir da abordagem inspirada no “Programa de Escrita Inventada” (Alves Martins), que consiste em trabalhar com a escrita de palavras, em pequenos grupos, tendo como referência as interações adulto-criança e criança-criança, enfatizando estratégias de assistência pedagógica como foco na autodescoberta e estratégias de scaffolding. Os resultados revelaram que expor as crianças em situações desafiadoras, nas quais elas precisem argumentar e envolver-se na construção de uma solução coletiva, favorece o desenvolvimento da consciência fonêmica e a compreensão da estrutura silábica CCV (consoante – consoante – vogal), e evidencia estratégias de mediação que podem ser usadas pelas professoras alfabetizadoras em sala de aula. Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2020910.59306/poiesis.v18e332024105-11Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 105-1122179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209/19249Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Valéria2024-05-20T21:22:51Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20209Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:51Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY ESCRITURA COLABORATIVA, INTERACCIÓN Y MEDIACIÓN PEDAGÓGICA EN LA ALFABETIZACIÓN ESCRITA COLABORATIVA, INTERAÇÃO E MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA NA ALFABETIZAÇÃO |
title |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY |
spellingShingle |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY Barbosa, Valéria Literacy School Mediation Writing Alfabetización Mediación escolar Apropiación de la escrita Alfabetização Mediação docente Escrita |
title_short |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY |
title_full |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY |
title_fullStr |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY |
title_full_unstemmed |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY |
title_sort |
COLLABORATIVE WRITING, INTERACTION AND PEDAGOGICAL MEDIATION IN LITERACY |
author |
Barbosa, Valéria |
author_facet |
Barbosa, Valéria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Valéria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy School Mediation Writing Alfabetización Mediación escolar Apropiación de la escrita Alfabetização Mediação docente Escrita |
topic |
Literacy School Mediation Writing Alfabetización Mediación escolar Apropiación de la escrita Alfabetização Mediação docente Escrita |
description |
It is based on the hypothesis that the act of writing and thinking about the nature of the writing system causes the child to (re)elaborate their hypotheses about its functioning. In this article, a description and analysis will be made of the interactions and pedagogical mediations established with 6-year-old children from a public school, based on the approach inspired by the “Invented Writing Program” (Alves Martins), which consists of working with the writing of words, in small groups, using adult-child and child-child interactions as a reference, emphasizing pedagogical assistance strategies such as a focus on self-discovery and scaffolding strategies. The results revealed that exposing children to challenging situations, in which they need to argue and get involved in the construction of a collective solution, favors the development of phonemic awareness and the understanding of the CCV (consonant – consonant – vowel) syllabic structure. It highlights mediation strategies that can be used by literacy teachers in the classroom. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209 10.59306/poiesis.v18e332024105-11 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e332024105-11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20209/19249 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 105-112 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218746448510976 |