THE ROLE OF THE PUBLIC CONTEST IN DEMOCRATIZATION OF ADMISSION OF AFRICAN DESCENT WOMEN IN THE PUBLIC MAGISTERIUM IN SANTA CATARINA IN THE SECOND HALF OF THE TWENTIETH CENTURY
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3938 |
Resumo: | It is understood in this article, analyze aspects that articulate the contest, while process of selective sorting of admission in the public magisterium in Santa Catarina in the second half of the twentieth century. The period was defined using as base the expansion of the teaching that, in this State, gains strength in the middle of the twentieth century. To compose the fonts, it fetches, in the memory of African descents teachers who joined the public magisterium in the 1960s, reports that helps reset this process and uncover the contest contributions as mechanism of democratization, even though the politic scenery goes forward for a Strong repression. In the documentation of the State and in the discussions of social movements are announced the join by contest as a democratic selection mode to access public positions. |
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THE ROLE OF THE PUBLIC CONTEST IN DEMOCRATIZATION OF ADMISSION OF AFRICAN DESCENT WOMEN IN THE PUBLIC MAGISTERIUM IN SANTA CATARINA IN THE SECOND HALF OF THE TWENTIETH CENTURYEL ROLE DEL CONTRATACIÓN PÚBLICA EN LA DEMOCRATIZACIÓN DE LA ADMISIÓN DE MUJERES AFRODESCENDIENTES EN EL MAGISTERIO PÚBLICO EN SANTA CATARINA EN LA SEGUNDA MITAD DEL SIGLO XXO PAPEL DO CONCURSO PÚBLICO NA DEMOCRATIZAÇÃO DO INGRESSO DE MULHERES AFRODESCENDENTES NO MAGISTÉRIO PÚBLICO EM SANTA CATARINA NA SEGUNDA METADE DO SÉCULO XXAfrican descents teachers. Public Contest. Admission in the Magisterium. African descent.Profesoras afrodescendentes. Contratación pública. Admisión en el magistério. Afro descendencia.Professoras afrodescendentes. Concurso público. Ingresso no magisterio. Afrodescendência.It is understood in this article, analyze aspects that articulate the contest, while process of selective sorting of admission in the public magisterium in Santa Catarina in the second half of the twentieth century. The period was defined using as base the expansion of the teaching that, in this State, gains strength in the middle of the twentieth century. To compose the fonts, it fetches, in the memory of African descents teachers who joined the public magisterium in the 1960s, reports that helps reset this process and uncover the contest contributions as mechanism of democratization, even though the politic scenery goes forward for a Strong repression. In the documentation of the State and in the discussions of social movements are announced the join by contest as a democratic selection mode to access public positions. Este artículo pretende presentar y analizar aspectos que articulan la contratación pública, mientras proceso de selección para clasificación de profesores para admisión en el magisterio público en Santa Catarina, en la segunda mitad del siglo XX. El período fue definido teniendo por base la expansión de la enseñanza que, en este Estado, gana fuerza en el medio del siglo XX. Para componer las fuentes de búsqueda en la memoria de profesoras afrodescendientes que fueron admitidas en el magisterio público del Estado de Santa Catarina la década de 1960, reportes que ayuden recomponer este proceso y descortinar las contribuciones de la Contratación Pública como mecanismo de democratización, aunque el escenario político camine para una fuerte represión. En la documentación del Estado y en los discursos de movimientos sociales son anunciadas las admisiones por contratación pública como medio democrático de selección para accesibilidad a las funciones públicas.Pretende-se neste artigo, apresentar e analisar, aspectos que articulam o concurso, enquanto processo seletivo de classificação de professores ao ingresso no magistério público em Santa Catarina, na segunda metade do século XX. O período foi definido tendo por base a expansão do ensino que, neste Estado, ganha força em meados do século XX. Para compor as fontes busca, na memória de professoras afrodescendentes que ingressaram no magistério público catarinense na década de 1960, relatos que ajudem a recompor este processo e a descortinar contribuições do concurso como mecanismo de democratização, ainda que o cenário político se encaminhe para uma forte repressão. Na documentação do Estado e nos discursos de movimentos sociais são anunciados o ingresso por concurso como meio democrático de seleção para acessibilidade aos cargos públicos. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/393810.19177/prppge.v10e182016444-463Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 444-4632179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3938/2929Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessClemêncio, Maria AparecidaGaspar da Silva, Vera Lucia2016-12-20T18:46:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3938Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-20T18:46:05Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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