REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Niqueli Streck
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Barbosa, Maria Carmen Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927
Resumo: This article presents reflections on how listening to children can contribute to rethink the initial and permanent formation of teachers and to consolidate the specificity of teaching in Early Childhood Education. In order to reach the objectives of the study, it adopted an interpretative methodology, which follows paths close to the hermeneutical circle. It starts from the assumption that teaching with children is a relational practice that takes place since being with the children. Therefore, it is a knowledge that takes place in context and that requires teachers to learn to listen to children to constitute their craft way of teaching, their teaching craft. The conclusions show that understanding what a Listening Pedagogy means is an immediate need to point out propositions for the initial and permanent formation of teachers and to re-dimension the teaching as a fundamental commitment to think a Pedagogy of Childhood.
id UNISUL-4_8ad3fe133b1fc78dcc683e4e823e94b8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5927
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGYREDIMENSIONANDO LA FORMACIÓN DE PROFESORES Y EL HACER DOCENTE DESDE LA PEDAGOGÍA DE LA ESCUCHAREDIMENSIONANDO A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O FAZER DOCENTE A PARTIR DA PEDAGOGIA DA ESCUTAInfant EducationListening pedagogyListening to childrenTeacher formationTeacher's craftsEducación InfantilPedagogía de la escuchaEscucha de los niñosFormación de profesoresArtesanía docenteEducação InfantilPedagogia da EscutaEscuta das criançasFormação de ProfessoresArtesania docenteThis article presents reflections on how listening to children can contribute to rethink the initial and permanent formation of teachers and to consolidate the specificity of teaching in Early Childhood Education. In order to reach the objectives of the study, it adopted an interpretative methodology, which follows paths close to the hermeneutical circle. It starts from the assumption that teaching with children is a relational practice that takes place since being with the children. Therefore, it is a knowledge that takes place in context and that requires teachers to learn to listen to children to constitute their craft way of teaching, their teaching craft. The conclusions show that understanding what a Listening Pedagogy means is an immediate need to point out propositions for the initial and permanent formation of teachers and to re-dimension the teaching as a fundamental commitment to think a Pedagogy of Childhood.Este artículo presenta reflexiones sobre cómo la escucha de los niños puede contribuir a repensar la formación inicial y continuada de maestros y consolidar la especificidad del hacer docente en la Educación Infantil. Con vistas a los objetivos del estudio, adopta una metodología interpretativa, que sigue principios del círculo hermenéutico. Comprende la docencia con niños como una práctica relacional, que se realiza desde el estar con los niños. Es, por lo tanto, un saber que se produce en contexto y que exige que los maestros aprendan a escuchar a los niños para que constituyan su modo artesanal de ser docente, su artesanía docente. Las conclusiones muestran que comprender lo que significa una Pedagogía de la Escucha es necesidad inmediata en sentido de apuntar proposiciones para la formación inicial y continuada de profesores, y redimensionar el hacer docente como un compromiso fundamental para pensar una Pedagogía de la Infancia.Este artigo apresenta reflexões sobre como a escuta das crianças pode contribuir para repensar a formação inicial e continuada de professores[1] e consolidar a especificidade do fazer docente na Educação Infantil. Visando aos objetivos do estudo, adota uma metodologia interpretativa, que segue percursos próximos ao círculo hermenêutico. Compreende a docência com crianças como uma prática relacional, que se realiza desde o estar com as crianças. É, portanto, um saber que se produz em contexto e que exige que os professores aprendam a escutar as crianças para constituírem seu modo artesanal de ser docente, sua artesania docente. As conclusões mostram que compreender o que significa uma Pedagogia da Escuta é necessidade imediata no sentido de apontar proposições para a formação inicial e continuada de professores, e redimensionar o fazer docente como um compromisso fundamental para pensar uma Pedagogia da Infância.[1] Tendo em vista a sugestão das organizadoras do Dossiê para que nos manifestássemos sobre o uso do masculino genérico no texto, consideramos que nos pareceu mais interessante usar esta estratégia gramatical de escrita que adotar o esquema binário – professor e professora ou professor/a – que determina as posições de gênero ou identidades sexuais, desconsiderando as ambiguidades de muitos daqueles que escolheram viver nas bordas, nos muros e nas fronteiras. Também, como diria Fúlvia Rosemberg, oferece mais fluência ao texto. Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/592710.19177/prppge.v12e212018135-153Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 135-1532179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927/3939Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Niqueli StreckBarbosa, Maria Carmen Silveira2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5927Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
REDIMENSIONANDO LA FORMACIÓN DE PROFESORES Y EL HACER DOCENTE DESDE LA PEDAGOGÍA DE LA ESCUCHA
REDIMENSIONANDO A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O FAZER DOCENTE A PARTIR DA PEDAGOGIA DA ESCUTA
title REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
spellingShingle REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
Machado, Niqueli Streck
Infant Education
Listening pedagogy
Listening to children
Teacher formation
Teacher's crafts
Educación Infantil
Pedagogía de la escucha
Escucha de los niños
Formación de profesores
Artesanía docente
Educação Infantil
Pedagogia da Escuta
Escuta das crianças
Formação de Professores
Artesania docente
title_short REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
title_full REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
title_fullStr REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
title_full_unstemmed REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
title_sort REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
author Machado, Niqueli Streck
author_facet Machado, Niqueli Streck
Barbosa, Maria Carmen Silveira
author_role author
author2 Barbosa, Maria Carmen Silveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Niqueli Streck
Barbosa, Maria Carmen Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Infant Education
Listening pedagogy
Listening to children
Teacher formation
Teacher's crafts
Educación Infantil
Pedagogía de la escucha
Escucha de los niños
Formación de profesores
Artesanía docente
Educação Infantil
Pedagogia da Escuta
Escuta das crianças
Formação de Professores
Artesania docente
topic Infant Education
Listening pedagogy
Listening to children
Teacher formation
Teacher's crafts
Educación Infantil
Pedagogía de la escucha
Escucha de los niños
Formación de profesores
Artesanía docente
Educação Infantil
Pedagogia da Escuta
Escuta das crianças
Formação de Professores
Artesania docente
description This article presents reflections on how listening to children can contribute to rethink the initial and permanent formation of teachers and to consolidate the specificity of teaching in Early Childhood Education. In order to reach the objectives of the study, it adopted an interpretative methodology, which follows paths close to the hermeneutical circle. It starts from the assumption that teaching with children is a relational practice that takes place since being with the children. Therefore, it is a knowledge that takes place in context and that requires teachers to learn to listen to children to constitute their craft way of teaching, their teaching craft. The conclusions show that understanding what a Listening Pedagogy means is an immediate need to point out propositions for the initial and permanent formation of teachers and to re-dimension the teaching as a fundamental commitment to think a Pedagogy of Childhood.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927
10.19177/prppge.v12e212018135-153
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e212018135-153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927/3939
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 135-153
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748370550784