REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927 |
Resumo: | This article presents reflections on how listening to children can contribute to rethink the initial and permanent formation of teachers and to consolidate the specificity of teaching in Early Childhood Education. In order to reach the objectives of the study, it adopted an interpretative methodology, which follows paths close to the hermeneutical circle. It starts from the assumption that teaching with children is a relational practice that takes place since being with the children. Therefore, it is a knowledge that takes place in context and that requires teachers to learn to listen to children to constitute their craft way of teaching, their teaching craft. The conclusions show that understanding what a Listening Pedagogy means is an immediate need to point out propositions for the initial and permanent formation of teachers and to re-dimension the teaching as a fundamental commitment to think a Pedagogy of Childhood. |
id |
UNISUL-4_8ad3fe133b1fc78dcc683e4e823e94b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5927 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGYREDIMENSIONANDO LA FORMACIÓN DE PROFESORES Y EL HACER DOCENTE DESDE LA PEDAGOGÍA DE LA ESCUCHAREDIMENSIONANDO A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O FAZER DOCENTE A PARTIR DA PEDAGOGIA DA ESCUTAInfant EducationListening pedagogyListening to childrenTeacher formationTeacher's craftsEducación InfantilPedagogía de la escuchaEscucha de los niñosFormación de profesoresArtesanía docenteEducação InfantilPedagogia da EscutaEscuta das criançasFormação de ProfessoresArtesania docenteThis article presents reflections on how listening to children can contribute to rethink the initial and permanent formation of teachers and to consolidate the specificity of teaching in Early Childhood Education. In order to reach the objectives of the study, it adopted an interpretative methodology, which follows paths close to the hermeneutical circle. It starts from the assumption that teaching with children is a relational practice that takes place since being with the children. Therefore, it is a knowledge that takes place in context and that requires teachers to learn to listen to children to constitute their craft way of teaching, their teaching craft. The conclusions show that understanding what a Listening Pedagogy means is an immediate need to point out propositions for the initial and permanent formation of teachers and to re-dimension the teaching as a fundamental commitment to think a Pedagogy of Childhood.Este artículo presenta reflexiones sobre cómo la escucha de los niños puede contribuir a repensar la formación inicial y continuada de maestros y consolidar la especificidad del hacer docente en la Educación Infantil. Con vistas a los objetivos del estudio, adopta una metodología interpretativa, que sigue principios del círculo hermenéutico. Comprende la docencia con niños como una práctica relacional, que se realiza desde el estar con los niños. Es, por lo tanto, un saber que se produce en contexto y que exige que los maestros aprendan a escuchar a los niños para que constituyan su modo artesanal de ser docente, su artesanía docente. Las conclusiones muestran que comprender lo que significa una Pedagogía de la Escucha es necesidad inmediata en sentido de apuntar proposiciones para la formación inicial y continuada de profesores, y redimensionar el hacer docente como un compromiso fundamental para pensar una Pedagogía de la Infancia.Este artigo apresenta reflexões sobre como a escuta das crianças pode contribuir para repensar a formação inicial e continuada de professores[1] e consolidar a especificidade do fazer docente na Educação Infantil. Visando aos objetivos do estudo, adota uma metodologia interpretativa, que segue percursos próximos ao círculo hermenêutico. Compreende a docência com crianças como uma prática relacional, que se realiza desde o estar com as crianças. É, portanto, um saber que se produz em contexto e que exige que os professores aprendam a escutar as crianças para constituírem seu modo artesanal de ser docente, sua artesania docente. As conclusões mostram que compreender o que significa uma Pedagogia da Escuta é necessidade imediata no sentido de apontar proposições para a formação inicial e continuada de professores, e redimensionar o fazer docente como um compromisso fundamental para pensar uma Pedagogia da Infância.[1] Tendo em vista a sugestão das organizadoras do Dossiê para que nos manifestássemos sobre o uso do masculino genérico no texto, consideramos que nos pareceu mais interessante usar esta estratégia gramatical de escrita que adotar o esquema binário – professor e professora ou professor/a – que determina as posições de gênero ou identidades sexuais, desconsiderando as ambiguidades de muitos daqueles que escolheram viver nas bordas, nos muros e nas fronteiras. Também, como diria Fúlvia Rosemberg, oferece mais fluência ao texto. Universidade do Sul de Santa Catarina2018-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/592710.19177/prppge.v12e212018135-153Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 135-1532179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927/3939Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Niqueli StreckBarbosa, Maria Carmen Silveira2018-07-31T16:53:26Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5927Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-07-31T16:53:26Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY REDIMENSIONANDO LA FORMACIÓN DE PROFESORES Y EL HACER DOCENTE DESDE LA PEDAGOGÍA DE LA ESCUCHA REDIMENSIONANDO A FORMAÇÃO DE PROFESSORES E O FAZER DOCENTE A PARTIR DA PEDAGOGIA DA ESCUTA |
title |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY |
spellingShingle |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY Machado, Niqueli Streck Infant Education Listening pedagogy Listening to children Teacher formation Teacher's crafts Educación Infantil Pedagogía de la escucha Escucha de los niños Formación de profesores Artesanía docente Educação Infantil Pedagogia da Escuta Escuta das crianças Formação de Professores Artesania docente |
title_short |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY |
title_full |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY |
title_fullStr |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY |
title_full_unstemmed |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY |
title_sort |
REDIMENSIONING THE FORMATION OF TEACHERS AND THE TEACHING FROM THE LISTENING PEDAGOGY |
author |
Machado, Niqueli Streck |
author_facet |
Machado, Niqueli Streck Barbosa, Maria Carmen Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Maria Carmen Silveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Niqueli Streck Barbosa, Maria Carmen Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infant Education Listening pedagogy Listening to children Teacher formation Teacher's crafts Educación Infantil Pedagogía de la escucha Escucha de los niños Formación de profesores Artesanía docente Educação Infantil Pedagogia da Escuta Escuta das crianças Formação de Professores Artesania docente |
topic |
Infant Education Listening pedagogy Listening to children Teacher formation Teacher's crafts Educación Infantil Pedagogía de la escucha Escucha de los niños Formación de profesores Artesanía docente Educação Infantil Pedagogia da Escuta Escuta das crianças Formação de Professores Artesania docente |
description |
This article presents reflections on how listening to children can contribute to rethink the initial and permanent formation of teachers and to consolidate the specificity of teaching in Early Childhood Education. In order to reach the objectives of the study, it adopted an interpretative methodology, which follows paths close to the hermeneutical circle. It starts from the assumption that teaching with children is a relational practice that takes place since being with the children. Therefore, it is a knowledge that takes place in context and that requires teachers to learn to listen to children to constitute their craft way of teaching, their teaching craft. The conclusions show that understanding what a Listening Pedagogy means is an immediate need to point out propositions for the initial and permanent formation of teachers and to re-dimension the teaching as a fundamental commitment to think a Pedagogy of Childhood. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927 10.19177/prppge.v12e212018135-153 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e212018135-153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5927/3939 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 21 (2018); 135-153 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748370550784 |