THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085 |
Resumo: | This is an interview with Professor Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, from the Federal University of São João del-Rei (MG), held in 2022 and which dealt with the Literacy Seminar Cycle in Times of the Covid-19 Pandemic. In the interview, the teacher narrates the ALFAREDE’s constitution and highlights the Seminar Cycle's action importance to monitor the literacy scenario during the pandemic. The event, broadcast online in 2021, was monthly and featured literacy teachers, who shared their pedagogical practices, challenges and strategies encountered to continue the children’s literacy process during remote teaching. Thus, the teacher presents the other collective’s actions and the national research’s results reinforcing the ALFAREDE’s importance in times of so many setbacks in the literacy’s field. |
id |
UNISUL-4_8c718d050e2a05844f31069553218e67 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20085 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE CONSTITUCIÓN DEL CICLO DE SEMINARIOS ALFABETIZACIÓN EN TIEMPOS DE PANDEMIA DE COVID-19: UNA ACCIÓN PROPUESTA POR ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE CONSTITUIÇÃO DO CICLO DE SEMINÁRIOS ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19: : UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista.This is an interview with Professor Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, from the Federal University of São João del-Rei (MG), held in 2022 and which dealt with the Literacy Seminar Cycle in Times of the Covid-19 Pandemic. In the interview, the teacher narrates the ALFAREDE’s constitution and highlights the Seminar Cycle's action importance to monitor the literacy scenario during the pandemic. The event, broadcast online in 2021, was monthly and featured literacy teachers, who shared their pedagogical practices, challenges and strategies encountered to continue the children’s literacy process during remote teaching. Thus, the teacher presents the other collective’s actions and the national research’s results reinforcing the ALFAREDE’s importance in times of so many setbacks in the literacy’s field.El susodicho artículo se refiere a una entrevista con la Profesora Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, de la Universidad Federal de São João del-Rei (MG), que ha sido realizada en 2022 y versó acerca del Ciclo de Seminarios Alfabetización en Tiempos de Pandemia de Covid-19. En esta entrevista, la profesora narra la constitución del ALFAREDE y realza la importancia de la acción del Ciclo de Seminarios para acompañar el panorama de la alfabetización durante la pandemia. El evento, transmitido en línea el año de 2021, tuvo periodicidad mensual y contó con la participación de maestras, las cuales socializaron sus prácticas pedagógicas, los desafíos y las estrategias encontradas para dar continuidad al proceso de alfabetización de los niños durante la enseñanza remota. Por consiguiente, la profesora presenta las demás acciones del colectivo y resultados de la investigación nacional, los que refuerza la importancia del ALFAREDE en tiempos de tantos reveses en el campo de la alfabetización.Trata-se de uma entrevista com a Profª Dra Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, da Universidade Federal de São João del-Rei (MG), realizada em 2022 e que versou acerca do Ciclo de Seminários Alfabetização em Tempos de Pandemia da Covid-19. Na entrevista, a professora narra a constituição do ALFAREDE e ressalta a importância da ação do Ciclo de Seminários para acompanhar o cenário da alfabetização durante a pandemia. O evento, transmitido online no ano de 2021, teve periodicidade mensal e contou com a participação de alfabetizadoras, as quais socializaram suas práticas pedagógicas, os desafios e as estratégias encontradas para dar continuidade ao processo de alfabetização das crianças durante o ensino remoto. Destarte, a professora apresenta as demais ações do coletivo e resultados da pesquisa nacional, reforçando a importância do ALFAREDE em tempos de tantos retrocessos no campo da alfabetização.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2008510.59306/poiesis.v17e322023374-390Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 374-3902179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085/19137Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Rodrigues, TaísBraga Michel, Carolinede Oliveira Alves Silveira, Juliane2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20085Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE CONSTITUCIÓN DEL CICLO DE SEMINARIOS ALFABETIZACIÓN EN TIEMPOS DE PANDEMIA DE COVID-19: UNA ACCIÓN PROPUESTA POR ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE CONSTITUIÇÃO DO CICLO DE SEMINÁRIOS ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19: : UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE |
title |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE |
spellingShingle |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE Barbosa Rodrigues, Taís ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista. |
title_short |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE |
title_full |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE |
title_fullStr |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE |
title_full_unstemmed |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE |
title_sort |
THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE |
author |
Barbosa Rodrigues, Taís |
author_facet |
Barbosa Rodrigues, Taís Braga Michel, Caroline de Oliveira Alves Silveira, Juliane |
author_role |
author |
author2 |
Braga Michel, Caroline de Oliveira Alves Silveira, Juliane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa Rodrigues, Taís Braga Michel, Caroline de Oliveira Alves Silveira, Juliane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista. |
topic |
ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista. |
description |
This is an interview with Professor Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, from the Federal University of São João del-Rei (MG), held in 2022 and which dealt with the Literacy Seminar Cycle in Times of the Covid-19 Pandemic. In the interview, the teacher narrates the ALFAREDE’s constitution and highlights the Seminar Cycle's action importance to monitor the literacy scenario during the pandemic. The event, broadcast online in 2021, was monthly and featured literacy teachers, who shared their pedagogical practices, challenges and strategies encountered to continue the children’s literacy process during remote teaching. Thus, the teacher presents the other collective’s actions and the national research’s results reinforcing the ALFAREDE’s importance in times of so many setbacks in the literacy’s field. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085 10.59306/poiesis.v17e322023374-390 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e322023374-390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085/19137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 374-390 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745948340224 |