THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa Rodrigues, Taís
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Braga Michel, Caroline, de Oliveira Alves Silveira, Juliane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085
Resumo: This is an interview with Professor Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, from the Federal University of São João del-Rei (MG), held in 2022 and which dealt with the Literacy Seminar Cycle in Times of the Covid-19 Pandemic. In the interview, the teacher narrates the ALFAREDE’s constitution and highlights the Seminar Cycle's action importance to monitor the literacy scenario during the pandemic. The event, broadcast online in 2021, was monthly and featured literacy teachers, who shared their pedagogical practices, challenges and strategies encountered to continue the children’s literacy process during remote teaching. Thus, the teacher presents the other collective’s actions and the national research’s results reinforcing the ALFAREDE’s importance in times of so many setbacks in the literacy’s field.
id UNISUL-4_8c718d050e2a05844f31069553218e67
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20085
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE CONSTITUCIÓN DEL CICLO DE SEMINARIOS ALFABETIZACIÓN EN TIEMPOS DE PANDEMIA DE COVID-19: UNA ACCIÓN PROPUESTA POR ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE CONSTITUIÇÃO DO CICLO DE SEMINÁRIOS ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19: : UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista.This is an interview with Professor Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, from the Federal University of São João del-Rei (MG), held in 2022 and which dealt with the Literacy Seminar Cycle in Times of the Covid-19 Pandemic. In the interview, the teacher narrates the ALFAREDE’s constitution and highlights the Seminar Cycle's action importance to monitor the literacy scenario during the pandemic. The event, broadcast online in 2021, was monthly and featured literacy teachers, who shared their pedagogical practices, challenges and strategies encountered to continue the children’s literacy process during remote teaching. Thus, the teacher presents the other collective’s actions and the national research’s results reinforcing the ALFAREDE’s importance in times of so many setbacks in the literacy’s field.El susodicho artículo se refiere a una entrevista con la Profesora Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, de la Universidad Federal de São João del-Rei (MG), que ha sido realizada en 2022 y versó acerca del Ciclo de Seminarios Alfabetización en Tiempos de Pandemia de Covid-19. En esta entrevista, la profesora narra la constitución del ALFAREDE y realza la importancia de la acción del Ciclo de Seminarios para acompañar el panorama de la alfabetización durante la pandemia. El evento, transmitido en línea el año de 2021, tuvo periodicidad mensual y contó con la participación de maestras, las cuales socializaron sus prácticas pedagógicas, los desafíos y las estrategias encontradas para dar continuidad al proceso de alfabetización de los niños durante la enseñanza remota. Por consiguiente, la profesora presenta las demás acciones del colectivo y resultados de la investigación nacional, los que refuerza la importancia del ALFAREDE en tiempos de tantos reveses en el campo de la alfabetización.Trata-se de uma entrevista com a Profª Dra Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, da Universidade Federal de São João del-Rei (MG), realizada em 2022 e que versou acerca do Ciclo de Seminários Alfabetização em Tempos de Pandemia da Covid-19. Na entrevista, a professora narra a constituição do ALFAREDE e ressalta a importância da ação do Ciclo de Seminários para acompanhar o cenário da alfabetização durante a pandemia. O evento, transmitido online no ano de 2021, teve periodicidade mensal e contou com a participação de alfabetizadoras, as quais socializaram suas práticas pedagógicas, os desafios e as estratégias encontradas para dar continuidade ao processo de alfabetização das crianças durante o ensino remoto. Destarte, a professora apresenta as demais ações do coletivo e resultados da pesquisa nacional, reforçando a importância do ALFAREDE em tempos de tantos retrocessos no campo da alfabetização.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2008510.59306/poiesis.v17e322023374-390Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 374-3902179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085/19137Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa Rodrigues, TaísBraga Michel, Carolinede Oliveira Alves Silveira, Juliane2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20085Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
CONSTITUCIÓN DEL CICLO DE SEMINARIOS ALFABETIZACIÓN EN TIEMPOS DE PANDEMIA DE COVID-19: UNA ACCIÓN PROPUESTA POR ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
CONSTITUIÇÃO DO CICLO DE SEMINÁRIOS ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID-19: : UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
title THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
spellingShingle THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
Barbosa Rodrigues, Taís
ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista.
title_short THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
title_full THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
title_fullStr THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
title_full_unstemmed THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
title_sort THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE: UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE
author Barbosa Rodrigues, Taís
author_facet Barbosa Rodrigues, Taís
Braga Michel, Caroline
de Oliveira Alves Silveira, Juliane
author_role author
author2 Braga Michel, Caroline
de Oliveira Alves Silveira, Juliane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa Rodrigues, Taís
Braga Michel, Caroline
de Oliveira Alves Silveira, Juliane
dc.subject.por.fl_str_mv ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista.
topic ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista.
description This is an interview with Professor Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, from the Federal University of São João del-Rei (MG), held in 2022 and which dealt with the Literacy Seminar Cycle in Times of the Covid-19 Pandemic. In the interview, the teacher narrates the ALFAREDE’s constitution and highlights the Seminar Cycle's action importance to monitor the literacy scenario during the pandemic. The event, broadcast online in 2021, was monthly and featured literacy teachers, who shared their pedagogical practices, challenges and strategies encountered to continue the children’s literacy process during remote teaching. Thus, the teacher presents the other collective’s actions and the national research’s results reinforcing the ALFAREDE’s importance in times of so many setbacks in the literacy’s field.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085
10.59306/poiesis.v17e322023374-390
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e322023374-390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20085/19137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 374-390
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745948340224