THE EXPERIMENTAL SECONDARY CLASSES BY MEMORIES OF SISTER LUIZA DE SION (1959-1962)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fukushima, Iasmin Emi Ferreira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Dallabrida, Norberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8327
Resumo: This article aims to address school culture in experimental secondary classes of female catholic school Nossa Senhora de Sion from São Paulo city, between 1959 and 1961, by the memories of Sister Maria de Sion, classes cordinator. Aspects of such school culture are understood to be appropriations of Pedagogia Personalizada e Comunitária (PPC) from Pierre Faure. We investigate in which way the cultural goods avaliable were resignified and appropriated to form a new school practice. Studying the renovation of space and time and the personalized work as aspects of a new school culture, we understand that the PPC was appropriated and ressignified by the stundants and the teachers. The PPC moves the experimental secondary classes of the 50's and 60's in Brazilian Catholic colleges. We found that, according to the memories of Sister Maria Luiza de Sion, the traditional methods of teaching were gradually replaced by personalized work.
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spelling THE EXPERIMENTAL SECONDARY CLASSES BY MEMORIES OF SISTER LUIZA DE SION (1959-1962)CLASES SECUNDARIAS EXPERIMENTALES POR LAS MEMORIAS DE HERMANA MARIA LUIZA DE SIONAS CLASSES SECUNDÁRIAS EXPERIMENTAIS PELAS MEMÓRIAS DA IRMàMARIA LUIZA DE SION (1959-1962)SchoolCultureMemorySchool Classes.Cultura escolarMemoriaClases escolares.Cultura EscolarMemóriaClasses Escolares.This article aims to address school culture in experimental secondary classes of female catholic school Nossa Senhora de Sion from São Paulo city, between 1959 and 1961, by the memories of Sister Maria de Sion, classes cordinator. Aspects of such school culture are understood to be appropriations of Pedagogia Personalizada e Comunitária (PPC) from Pierre Faure. We investigate in which way the cultural goods avaliable were resignified and appropriated to form a new school practice. Studying the renovation of space and time and the personalized work as aspects of a new school culture, we understand that the PPC was appropriated and ressignified by the stundants and the teachers. The PPC moves the experimental secondary classes of the 50's and 60's in Brazilian Catholic colleges. We found that, according to the memories of Sister Maria Luiza de Sion, the traditional methods of teaching were gradually replaced by personalized work.Este artículo tiene como objetivo tratar la cultura escolar en las clases secundarias experimentales de la escuela femenina católica Nossa Senhora de Sion de São Paulo, entre 1959 y 1962, por las memorias de la Hermana Maria Luiza de Sion, coordinadora de las clases. Aspectos de dicha cultura escolar son apropiaciones de la Pedagogía Personalizada y Comunitaria (PPC) del Pierre Faure. Por tanto, se investiga cómo los bienes culturales disponibles fueron significados y apropiados formando una práctica escolar renovada. Al estudiar la renovación del espacio y el tiempo y el trabajo personalizado como aspectos de una nueva cultura escolar, se entiende cómo el PPC fue apropiado, siendo significada por estudiantes y maestros de Sion. El PPC movilizó las clases secundarias experimentales de los años 50 y 60 en los colegios católicos brasileños. Según los recuerdos de la Hermana Maria Luiza de Sion, la enseñanza tradicional dio paso al trabajo personalizado.Esse artigo objetiva tratar da cultura escolar nas classes secundárias experimentais do colégio feminino católico Nossa Senhora de Sion de São Paulo, entre 1959 e 1962, pelas memórias da Irmã Maria Luiza de Sion, coordenadora das classes. Entende-se que os aspectos de tal cultura escolar são apropriações da Pedagogia Personalizada e Comunitária (PPC) do Padre Pierre Faure. Assim, investiga-se como os bens culturais disponíveis foram ressignificados e apropriados formando uma prática escolar renovada. Estudando a renovação do espaço e do tempo e o trabalho personalizado como aspectos de uma nova cultura escolar, entende-se de que forma a PPC foi apropriada, sendo resinificada pelas alunas e professores do colégio Sion. Entende-se que a PPC mobilizou as classes secundárias experimentais das décadas de 1950 e 1960 nos colégios católicos brasileiros. Conforme as memórias da Irmã Maria Luiza de Sion, o ensino tradicional deu lugar ao trabalho personalizado.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaioapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/832710.59306/poisis.v15e272021179-193Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 179-1932179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8327/5807Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFukushima, Iasmin Emi FerreiraDallabrida, Norberto2023-05-12T23:13:51Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8327Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T23:13:51Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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