ORALITY, READING AND WRITING: AN UNEQUAL RELATIONSHIP IN SCHOOL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10463 |
Resumo: | In this article we intend to reflect on the relationship, at school, between different domains of the mother tongue: orality, reading and writing. The relationship between these three domains privileges the understanding that orality would only be at the service of learning to read and write, with the teaching and learning of these oral skills being relegated to a second level. Based on the official Portuguese curriculum documents and the literature produced on this issue, our objectives for this article are to understand how the domains of orality, reading and writing are articulated in those documents and to reflect on the need and urgency to understand that oral learning needs space, time, and planned, objective and effective work that promotes their development in children. |
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ORALITY, READING AND WRITING: AN UNEQUAL RELATIONSHIP IN SCHOOLORALIDAD, LECTURA Y ESCRITURA: UNA RELACIÓN DESIGUAL EN LA ESCUELAORALIDADE, LEITURA E ESCRITA: UMA RELAÇÃO DESIGUAL NA ESCOLAOralityReadingWritingSchool.OralidadLecturaEscrituraEscuela.OralidadeLeituraEscritaEscola.In this article we intend to reflect on the relationship, at school, between different domains of the mother tongue: orality, reading and writing. The relationship between these three domains privileges the understanding that orality would only be at the service of learning to read and write, with the teaching and learning of these oral skills being relegated to a second level. Based on the official Portuguese curriculum documents and the literature produced on this issue, our objectives for this article are to understand how the domains of orality, reading and writing are articulated in those documents and to reflect on the need and urgency to understand that oral learning needs space, time, and planned, objective and effective work that promotes their development in children.En este artículo pretendemos reflexionar sobre la relación, en la escuela, entre diferentes dominios de la lengua materna: oralidad, lectura y escritura. La relación entre estos tres dominios privilegia la comprensión de que la oralidad solo estaría al servicio de aprender a leer y escribir, quedando relegada a un segundo nivel la enseñanza y el aprendizaje de estas habilidades del modo oral. Basándonos en los documentos curriculares oficiales portugueses y en la literatura producida sobre este tema, nuestros objetivos para este artículo son comprender cómo los dominios de oralidad, lectura y escritura se articulan en esos documentos y reflexionar sobre la necesidad y urgencia de comprender que el aprendizaje de la oralidade carece de espacio, tiempo y trabajo planificado, objetivo y eficaz que promueva su desarrollo en los niños.Neste artigo pretendemos refletir sobre a relação, na escola, entre distintos domínios da língua materna: oralidade, leitura e escrita. A relação entre estes três domínios privilegia o entendimento de que a oralidade estaria apenas ao serviço da aprendizagem da leitura e da escrita, relegando-se, para um segundo plano, o ensino e a aprendizagem destas competências do modo oral. Tendo como base os documentos curriculares oficiais portugueses e a literatura produzida sobre esta questão, os nossos objetivos, para este artigo, são compreender como os domínios da oralidade, da leitura e da escrita se articulam naqueles documentos e refletir sobre a necessidade e a urgência de se compreender que o ensino e a aprendizagem da oralidade carece de espaço, tempo e trabalho planificado, objetivo e eficaz, para que se promova o seu desenvolvimento nas crianças.Universidade do Sul de Santa Catarina2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1046310.59306/poisis.v15e27202119-31Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 27 (2021); 19-312179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10463/5798Copyright (c) 2021 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBalça, Ângela2023-05-12T22:55:48Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10463Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-05-12T22:55:48Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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