TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: e Silva Prates, Uaiana
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: de Sousa, Maria do Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1718
Resumo: From the development of a research of collaborative nature, which involved the construction of a computer game about area and perimeter and had the participation of the teacher and students of a sixth grade group from a public school, we have the objective of presenting and discussing in this article the contributions of Teaching Guiding Activities (TGA) as mediation in the process of building the game. We can observe in the students' statements the presence of social and historical aspects in the construction of mathematical knowledge as we invite individuals, who share meanings, to interact. Moreover, the interaction reveals, through some gestures, actions, suggestions and dialogues, unforeseen situations in the research, related to the construction and the way how students produce meanings about content deemed useful in the understanding of the mathematical concepts process.
id UNISUL-4_c4e5d705da8c025e51467cbcf013f95e
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1718
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAMEATICVIDAD ORIENTADORA DE ENSEÑO: CONTRIBUCIONES PARA EL DESARROLLO DE UM JUEGO DE ORDENADORATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINO: CONTRIBUIÇÕES PARA O DESENVOLVIMENTO DE UM JOGO COMPUTACIONALTeaching Guiding ActivityComputer GameContributions.Actividad Orientadora de EnseñoJuego de ordenadorContribuciones.Atividade Orientadora de EnsinoJogo ComputacionalContribuições.From the development of a research of collaborative nature, which involved the construction of a computer game about area and perimeter and had the participation of the teacher and students of a sixth grade group from a public school, we have the objective of presenting and discussing in this article the contributions of Teaching Guiding Activities (TGA) as mediation in the process of building the game. We can observe in the students' statements the presence of social and historical aspects in the construction of mathematical knowledge as we invite individuals, who share meanings, to interact. Moreover, the interaction reveals, through some gestures, actions, suggestions and dialogues, unforeseen situations in the research, related to the construction and the way how students produce meanings about content deemed useful in the understanding of the mathematical concepts process.A partir del desarrollo de una investigación colaborativa que envolvió la construcción de un juego de ordenador acerca del área y del perímetro, que contó con participaciones de la profesora y de estudiantes de un grupo de sexto año de la educación básica de una escuela pública, en este artículo se busca presentar y discutir las contribuciones de la Actividad  Orientadora de Enseño (AOE) como mediadora en el proceso de construcción del juego.  Las colaboraciones de los estudiantes he mostrado que se puede observar la presencia de aspectos sociales e históricos en la construcción del conocimiento matemático, en la medida que son invitados a interacción los sujetos que comparten significaciones.  Por otra parte, la interacción revela, por medio de ciertos gestos, acciones, sugestiones y diálogos, situaciones que no fueron previstas en la investigación,  relativas con la construcción y con la manera como los estudiantes producen significados sobre contenidos considerados útiles en el proceso de entendimiento de los conceptos matemáticos. A partir do desenvolvimento de uma pesquisa de cunho colaborativo, que envolveu a construção de um jogo computacional sobre área e perímetro e contou com as participações da professora e estudantes do sexto ano da Educação Básica, de uma escola publica, tem-se, neste artigo o objetivo de apresentar e discutir as contribuições da Atividade Orientadora de Ensino (AOE) enquanto mediação do processo de construção do jogo. As elaborações dos estudantes mostram que pode-se observar a presença de aspectos sociais e históricos na construção do conhecimento matemático na medida em que se convida os sujeitos a interagirem-se, os quais, compartilham significados. Além disso, a interação revela alguns inesperados relativos à construção e a maneira que os estudantes produzem significados aos conteúdos considerados úteis no processo de entendimento dos conceitos matemáticos.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/171810.19177/prppge.v8e02014136-156Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 136-1562179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1718/1427e Silva Prates, Uaianade Sousa, Maria do Carmoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:40:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1718Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:40:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
ATICVIDAD ORIENTADORA DE ENSEÑO: CONTRIBUCIONES PARA EL DESARROLLO DE UM JUEGO DE ORDENADOR
ATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINO: CONTRIBUIÇÕES PARA O DESENVOLVIMENTO DE UM JOGO COMPUTACIONAL
title TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
spellingShingle TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
e Silva Prates, Uaiana
Teaching Guiding Activity
Computer Game
Contributions.
Actividad Orientadora de Enseño
Juego de ordenador
Contribuciones.
Atividade Orientadora de Ensino
Jogo Computacional
Contribuições.
title_short TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
title_full TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
title_fullStr TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
title_full_unstemmed TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
title_sort TEACHING GUIDING ACTIVITY: CONTRIBUTIONS TO DEVELOP A COMPUTER GAME
author e Silva Prates, Uaiana
author_facet e Silva Prates, Uaiana
de Sousa, Maria do Carmo
author_role author
author2 de Sousa, Maria do Carmo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv e Silva Prates, Uaiana
de Sousa, Maria do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Guiding Activity
Computer Game
Contributions.
Actividad Orientadora de Enseño
Juego de ordenador
Contribuciones.
Atividade Orientadora de Ensino
Jogo Computacional
Contribuições.
topic Teaching Guiding Activity
Computer Game
Contributions.
Actividad Orientadora de Enseño
Juego de ordenador
Contribuciones.
Atividade Orientadora de Ensino
Jogo Computacional
Contribuições.
description From the development of a research of collaborative nature, which involved the construction of a computer game about area and perimeter and had the participation of the teacher and students of a sixth grade group from a public school, we have the objective of presenting and discussing in this article the contributions of Teaching Guiding Activities (TGA) as mediation in the process of building the game. We can observe in the students' statements the presence of social and historical aspects in the construction of mathematical knowledge as we invite individuals, who share meanings, to interact. Moreover, the interaction reveals, through some gestures, actions, suggestions and dialogues, unforeseen situations in the research, related to the construction and the way how students produce meanings about content deemed useful in the understanding of the mathematical concepts process.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1718
10.19177/prppge.v8e02014136-156
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1718
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v8e02014136-156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1718/1427
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8: nº Esp. (2014) - Estudos em Educação Matemática com Fundamentos na Teoria Histórico-Cultural; 136-156
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747556855808