THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valença, Vera Lúcia Chacon
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Simiano, Maristela Pandini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334
Resumo: The purpose of this article is to present some contributions about the child and childhood, from the understanding of experts such as Francesco Tonucci, Gilles Brougère, William Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, among others. A theoretical review, which was not exhaustive, allowed to search closeness and distancing points among these authors from various disciplinary fields, who use/used, in their investigations, children observations in different areas: school yards, towns, villages, etc. They agree with the existence of an active-participatory and real child, in the present. They emphasize the influence of cultural context as one of the determinant keys of socialization, they have different concepts, including on culture, and also attribute different meanings to apparently similar terms. 
id UNISUL-4_e1d818849eaf0972a54af96696682b72
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2334
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILDCONTRIBUCIONES TEÓRICAS PARA COMPRENDER Y AMAR LOS NIÑOSCONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA COMPREENDER E AMAR A CRIANÇAChild/childhood understandingTheoretical contributionsSocialization.Comprensión de niños/infanciaContribuciones teóricasSocialización.Compreensão da criança/infânciaContribuições teóricasSocialização.The purpose of this article is to present some contributions about the child and childhood, from the understanding of experts such as Francesco Tonucci, Gilles Brougère, William Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, among others. A theoretical review, which was not exhaustive, allowed to search closeness and distancing points among these authors from various disciplinary fields, who use/used, in their investigations, children observations in different areas: school yards, towns, villages, etc. They agree with the existence of an active-participatory and real child, in the present. They emphasize the influence of cultural context as one of the determinant keys of socialization, they have different concepts, including on culture, and also attribute different meanings to apparently similar terms. El propósito de este artículo es presentar algunas contribuciones sobre los niños y la infância, desde la comprensión de expertos, tales como Francesco Tonucci, Gilles Brougère, Wiliam Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, entre otros. Una revisión teórica no exhaustiva he permitido la búsqueda de puntos de proximidades/alejamiento entre estos autores de diversos campos disciplinares que utilizan/utilizaran, en sus investigaciones, observaciones de niños en diferentes espacios: patios de escuela, ciudades, pueblos, etc. Elles concuerdan con la existencia de un niño activo-participativo, real, existente en el presente. Despegan la influencia del contexto cultural como uno de los determinantes fundamentales da socialización, presentan conceptos diferentes, incluso sobre cultura, y también atribuyen significados distintos en términos aparentemente semejantes. O propósito deste artigo é apresentar algumas contribuições a respeito da criança e da infância a partir da compreensão de especialistas, tais como Francesco Tonucci, Gilles Brougère, Wiliam Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, entre outros. Uma revisão teórica não exaustiva permitiu a busca de pontos de proximidades/distanciamentos entre esses autores de diversos campos disciplinares que utilizam/utilizaram, em suas investigações, observações de crianças em diferentes espaços: pátios de escola, cidades, aldeias, etc. Eles concordam com a existência de uma criança ativo-participativa, real, existente no presente. Ressaltam a influência do contexto cultural como um dos determinantes fundamentais da socialização, apresentam conceitos diferentes, inclusive sobre cultura, e também atribuem significados distintos a termos aparentemente semelhantes. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionREVISÃO TEÓRICAapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/233410.19177/prppge.v10e172016323-338Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 323-3382179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334/2710Valença, Vera Lúcia ChaconSimiano, Maristela Pandiniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2334Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
CONTRIBUCIONES TEÓRICAS PARA COMPRENDER Y AMAR LOS NIÑOS
CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA COMPREENDER E AMAR A CRIANÇA
title THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
spellingShingle THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
Valença, Vera Lúcia Chacon
Child/childhood understanding
Theoretical contributions
Socialization.
Comprensión de niños/infancia
Contribuciones teóricas
Socialización.
Compreensão da criança/infância
Contribuições teóricas
Socialização.
title_short THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
title_full THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
title_fullStr THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
title_full_unstemmed THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
title_sort THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
author Valença, Vera Lúcia Chacon
author_facet Valença, Vera Lúcia Chacon
Simiano, Maristela Pandini
author_role author
author2 Simiano, Maristela Pandini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valença, Vera Lúcia Chacon
Simiano, Maristela Pandini
dc.subject.por.fl_str_mv Child/childhood understanding
Theoretical contributions
Socialization.
Comprensión de niños/infancia
Contribuciones teóricas
Socialización.
Compreensão da criança/infância
Contribuições teóricas
Socialização.
topic Child/childhood understanding
Theoretical contributions
Socialization.
Comprensión de niños/infancia
Contribuciones teóricas
Socialización.
Compreensão da criança/infância
Contribuições teóricas
Socialização.
description The purpose of this article is to present some contributions about the child and childhood, from the understanding of experts such as Francesco Tonucci, Gilles Brougère, William Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, among others. A theoretical review, which was not exhaustive, allowed to search closeness and distancing points among these authors from various disciplinary fields, who use/used, in their investigations, children observations in different areas: school yards, towns, villages, etc. They agree with the existence of an active-participatory and real child, in the present. They emphasize the influence of cultural context as one of the determinant keys of socialization, they have different concepts, including on culture, and also attribute different meanings to apparently similar terms. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
REVISÃO TEÓRICA
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334
10.19177/prppge.v10e172016323-338
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e172016323-338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334/2710
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 323-338
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747648081920