THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334 |
Resumo: | The purpose of this article is to present some contributions about the child and childhood, from the understanding of experts such as Francesco Tonucci, Gilles Brougère, William Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, among others. A theoretical review, which was not exhaustive, allowed to search closeness and distancing points among these authors from various disciplinary fields, who use/used, in their investigations, children observations in different areas: school yards, towns, villages, etc. They agree with the existence of an active-participatory and real child, in the present. They emphasize the influence of cultural context as one of the determinant keys of socialization, they have different concepts, including on culture, and also attribute different meanings to apparently similar terms. |
id |
UNISUL-4_e1d818849eaf0972a54af96696682b72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2334 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILDCONTRIBUCIONES TEÓRICAS PARA COMPRENDER Y AMAR LOS NIÑOSCONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA COMPREENDER E AMAR A CRIANÇAChild/childhood understandingTheoretical contributionsSocialization.Comprensión de niños/infanciaContribuciones teóricasSocialización.Compreensão da criança/infânciaContribuições teóricasSocialização.The purpose of this article is to present some contributions about the child and childhood, from the understanding of experts such as Francesco Tonucci, Gilles Brougère, William Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, among others. A theoretical review, which was not exhaustive, allowed to search closeness and distancing points among these authors from various disciplinary fields, who use/used, in their investigations, children observations in different areas: school yards, towns, villages, etc. They agree with the existence of an active-participatory and real child, in the present. They emphasize the influence of cultural context as one of the determinant keys of socialization, they have different concepts, including on culture, and also attribute different meanings to apparently similar terms. El propósito de este artículo es presentar algunas contribuciones sobre los niños y la infância, desde la comprensión de expertos, tales como Francesco Tonucci, Gilles Brougère, Wiliam Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, entre otros. Una revisión teórica no exhaustiva he permitido la búsqueda de puntos de proximidades/alejamiento entre estos autores de diversos campos disciplinares que utilizan/utilizaran, en sus investigaciones, observaciones de niños en diferentes espacios: patios de escuela, ciudades, pueblos, etc. Elles concuerdan con la existencia de un niño activo-participativo, real, existente en el presente. Despegan la influencia del contexto cultural como uno de los determinantes fundamentales da socialización, presentan conceptos diferentes, incluso sobre cultura, y también atribuyen significados distintos en términos aparentemente semejantes. O propósito deste artigo é apresentar algumas contribuições a respeito da criança e da infância a partir da compreensão de especialistas, tais como Francesco Tonucci, Gilles Brougère, Wiliam Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, entre outros. Uma revisão teórica não exaustiva permitiu a busca de pontos de proximidades/distanciamentos entre esses autores de diversos campos disciplinares que utilizam/utilizaram, em suas investigações, observações de crianças em diferentes espaços: pátios de escola, cidades, aldeias, etc. Eles concordam com a existência de uma criança ativo-participativa, real, existente no presente. Ressaltam a influência do contexto cultural como um dos determinantes fundamentais da socialização, apresentam conceitos diferentes, inclusive sobre cultura, e também atribuem significados distintos a termos aparentemente semelhantes. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionREVISÃO TEÓRICAapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/233410.19177/prppge.v10e172016323-338Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 323-3382179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334/2710Valença, Vera Lúcia ChaconSimiano, Maristela Pandiniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2334Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD CONTRIBUCIONES TEÓRICAS PARA COMPRENDER Y AMAR LOS NIÑOS CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS PARA COMPREENDER E AMAR A CRIANÇA |
title |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD |
spellingShingle |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD Valença, Vera Lúcia Chacon Child/childhood understanding Theoretical contributions Socialization. Comprensión de niños/infancia Contribuciones teóricas Socialización. Compreensão da criança/infância Contribuições teóricas Socialização. |
title_short |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD |
title_full |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD |
title_fullStr |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD |
title_full_unstemmed |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD |
title_sort |
THEORETICAL CONTRIBUTIONS TO UNDERSTAND AND LOVING CHILD |
author |
Valença, Vera Lúcia Chacon |
author_facet |
Valença, Vera Lúcia Chacon Simiano, Maristela Pandini |
author_role |
author |
author2 |
Simiano, Maristela Pandini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valença, Vera Lúcia Chacon Simiano, Maristela Pandini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child/childhood understanding Theoretical contributions Socialization. Comprensión de niños/infancia Contribuciones teóricas Socialización. Compreensão da criança/infância Contribuições teóricas Socialização. |
topic |
Child/childhood understanding Theoretical contributions Socialization. Comprensión de niños/infancia Contribuciones teóricas Socialización. Compreensão da criança/infância Contribuições teóricas Socialização. |
description |
The purpose of this article is to present some contributions about the child and childhood, from the understanding of experts such as Francesco Tonucci, Gilles Brougère, William Corsaro, Janusz Korczak, Alain Renaut, Clarice Cohn, among others. A theoretical review, which was not exhaustive, allowed to search closeness and distancing points among these authors from various disciplinary fields, who use/used, in their investigations, children observations in different areas: school yards, towns, villages, etc. They agree with the existence of an active-participatory and real child, in the present. They emphasize the influence of cultural context as one of the determinant keys of socialization, they have different concepts, including on culture, and also attribute different meanings to apparently similar terms. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion REVISÃO TEÓRICA |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334 10.19177/prppge.v10e172016323-338 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e172016323-338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2334/2710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 323-338 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747648081920 |