APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco, Leandro Kingeski
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carminati, Celso João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10320
Resumo: This article aimed to understand and apply four categories of Adorno in the ethic teaching in high school, from the texts exposed in the book Education and Emancipation (2006). We initially identified that ethical formation is now recognized by current Law nº 9.394 (BRAZIL, 1996) as one of the aims of high school; we defend that the ethic teaching can contribute to this activity; we analyzed the categories: conscience, elaborating the past, overcoming barbarize and emancipating based on Adorno's thought; and we propose, subsequently, a respective reflection on the possibility of applying these categories in the ethic teaching in high school, considering a possible context experienced by the student.
id UNISUL-4_c89c8a01a213de28f3a65e7f13426137
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10320
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOLAPLICACIÓN DE CUATRO CATEGORÍAS DE ADORNO EN LA ENSEÑANZA DE LA ÉTICA EN LA ESCUELA SECUNDARIAAPLICAÇÃO DE QUATRO CATEGORIAS DE ADORNO NO ENSINO DE ÉTICA NO ENSINO MÉDIOConsciousnessElaborate the PastOvercoming BarbarizeEmancipateEthic Teaching.Crear concienciaElaborar el PasadoSuperación de la BarbarieEmanciparEnseñanza de la Ética.ConsciênciaElaborar o PassadoDesbarbarizarEmanciparEnsino de Ética.This article aimed to understand and apply four categories of Adorno in the ethic teaching in high school, from the texts exposed in the book Education and Emancipation (2006). We initially identified that ethical formation is now recognized by current Law nº 9.394 (BRAZIL, 1996) as one of the aims of high school; we defend that the ethic teaching can contribute to this activity; we analyzed the categories: conscience, elaborating the past, overcoming barbarize and emancipating based on Adorno's thought; and we propose, subsequently, a respective reflection on the possibility of applying these categories in the ethic teaching in high school, considering a possible context experienced by the student.Este artículo tuvo como objetivo comprender y aplicar cuatro categorías de Adorno en la enseñanza de la ética en la escuela secundaria, a partir de los textos expuestos en el libro Educación y Emancipación (2006). Inicialmente identificamos que la formación ética ahora es reconocida por la actual Ley nº 9.394 (BRASIL, 1996) como uno de los objetivos de la escuela secundaria; defendemos que la enseñanza de la ética puede contribuir a esta actividad; analizamos las categorías: conciencia, elaboración del pasado, superación de la barbarie y emancipación a partir del pensamiento de Adorno; y proponemos, posteriormente, una respectiva reflexión sobre la posibilidad de aplicar estas categorías en la enseñanza de la ética en la escuela secundaria, considerando un posible contexto vivido por el estudiante.Este artigo teve como objetivo compreender e aplicar quatro categorias de Adorno no ensino de ética no ensino médio, a partir dos textos expostos no livro Educação e Emancipação (2006). Identificamos inicialmente que a formação ética é hoje reconhecida pela vigente Lei nº 9.394 (BRASIL, 1996) como uma das finalidades do ensino médio; defendemos que o ensino de ética pode contribuir nesta atividade; analisamos as categorias: consciência, elaborar o passado, desbarbarizar e emancipar, que têm como fundamento o pensamento de Adorno; e propomos, na sequência, respectiva reflexão acerca da possibilidade de aplicação destas categorias no ensino de ética no ensino médio, considerando um possível contexto vivido pelo estudante.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise racionalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1032010.59306/poiesis.v15e282021297-311Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 297-3112179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10320/5980Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Leandro KingeskiCarminati, Celso João2023-07-24T16:52:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10320Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:52:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
APLICACIÓN DE CUATRO CATEGORÍAS DE ADORNO EN LA ENSEÑANZA DE LA ÉTICA EN LA ESCUELA SECUNDARIA
APLICAÇÃO DE QUATRO CATEGORIAS DE ADORNO NO ENSINO DE ÉTICA NO ENSINO MÉDIO
title APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
spellingShingle APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
Pacheco, Leandro Kingeski
Consciousness
Elaborate the Past
Overcoming Barbarize
Emancipate
Ethic Teaching.
Crear conciencia
Elaborar el Pasado
Superación de la Barbarie
Emancipar
Enseñanza de la Ética.
Consciência
Elaborar o Passado
Desbarbarizar
Emancipar
Ensino de Ética.
title_short APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
title_full APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
title_fullStr APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
title_full_unstemmed APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
title_sort APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
author Pacheco, Leandro Kingeski
author_facet Pacheco, Leandro Kingeski
Carminati, Celso João
author_role author
author2 Carminati, Celso João
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco, Leandro Kingeski
Carminati, Celso João
dc.subject.por.fl_str_mv Consciousness
Elaborate the Past
Overcoming Barbarize
Emancipate
Ethic Teaching.
Crear conciencia
Elaborar el Pasado
Superación de la Barbarie
Emancipar
Enseñanza de la Ética.
Consciência
Elaborar o Passado
Desbarbarizar
Emancipar
Ensino de Ética.
topic Consciousness
Elaborate the Past
Overcoming Barbarize
Emancipate
Ethic Teaching.
Crear conciencia
Elaborar el Pasado
Superación de la Barbarie
Emancipar
Enseñanza de la Ética.
Consciência
Elaborar o Passado
Desbarbarizar
Emancipar
Ensino de Ética.
description This article aimed to understand and apply four categories of Adorno in the ethic teaching in high school, from the texts exposed in the book Education and Emancipation (2006). We initially identified that ethical formation is now recognized by current Law nº 9.394 (BRAZIL, 1996) as one of the aims of high school; we defend that the ethic teaching can contribute to this activity; we analyzed the categories: conscience, elaborating the past, overcoming barbarize and emancipating based on Adorno's thought; and we propose, subsequently, a respective reflection on the possibility of applying these categories in the ethic teaching in high school, considering a possible context experienced by the student.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise racional
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10320
10.59306/poiesis.v15e282021297-311
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10320
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v15e282021297-311
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10320/5980
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 297-311
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749065756672