APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOL
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10320 |
Resumo: | This article aimed to understand and apply four categories of Adorno in the ethic teaching in high school, from the texts exposed in the book Education and Emancipation (2006). We initially identified that ethical formation is now recognized by current Law nº 9.394 (BRAZIL, 1996) as one of the aims of high school; we defend that the ethic teaching can contribute to this activity; we analyzed the categories: conscience, elaborating the past, overcoming barbarize and emancipating based on Adorno's thought; and we propose, subsequently, a respective reflection on the possibility of applying these categories in the ethic teaching in high school, considering a possible context experienced by the student. |
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APPLICATION OF FOUR CATEGORIES OF ADORNO IN ETHIC TEACHING IN HIGH SCHOOLAPLICACIÓN DE CUATRO CATEGORÍAS DE ADORNO EN LA ENSEÑANZA DE LA ÉTICA EN LA ESCUELA SECUNDARIAAPLICAÇÃO DE QUATRO CATEGORIAS DE ADORNO NO ENSINO DE ÉTICA NO ENSINO MÉDIOConsciousnessElaborate the PastOvercoming BarbarizeEmancipateEthic Teaching.Crear concienciaElaborar el PasadoSuperación de la BarbarieEmanciparEnseñanza de la Ética.ConsciênciaElaborar o PassadoDesbarbarizarEmanciparEnsino de Ética.This article aimed to understand and apply four categories of Adorno in the ethic teaching in high school, from the texts exposed in the book Education and Emancipation (2006). We initially identified that ethical formation is now recognized by current Law nº 9.394 (BRAZIL, 1996) as one of the aims of high school; we defend that the ethic teaching can contribute to this activity; we analyzed the categories: conscience, elaborating the past, overcoming barbarize and emancipating based on Adorno's thought; and we propose, subsequently, a respective reflection on the possibility of applying these categories in the ethic teaching in high school, considering a possible context experienced by the student.Este artículo tuvo como objetivo comprender y aplicar cuatro categorías de Adorno en la enseñanza de la ética en la escuela secundaria, a partir de los textos expuestos en el libro Educación y Emancipación (2006). Inicialmente identificamos que la formación ética ahora es reconocida por la actual Ley nº 9.394 (BRASIL, 1996) como uno de los objetivos de la escuela secundaria; defendemos que la enseñanza de la ética puede contribuir a esta actividad; analizamos las categorías: conciencia, elaboración del pasado, superación de la barbarie y emancipación a partir del pensamiento de Adorno; y proponemos, posteriormente, una respectiva reflexión sobre la posibilidad de aplicar estas categorías en la enseñanza de la ética en la escuela secundaria, considerando un posible contexto vivido por el estudiante.Este artigo teve como objetivo compreender e aplicar quatro categorias de Adorno no ensino de ética no ensino médio, a partir dos textos expostos no livro Educação e Emancipação (2006). Identificamos inicialmente que a formação ética é hoje reconhecida pela vigente Lei nº 9.394 (BRASIL, 1996) como uma das finalidades do ensino médio; defendemos que o ensino de ética pode contribuir nesta atividade; analisamos as categorias: consciência, elaborar o passado, desbarbarizar e emancipar, que têm como fundamento o pensamento de Adorno; e propomos, na sequência, respectiva reflexão acerca da possibilidade de aplicação destas categorias no ensino de ética no ensino médio, considerando um possível contexto vivido pelo estudante.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise racionalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1032010.59306/poiesis.v15e282021297-311Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 297-3112179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/10320/5980Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Leandro KingeskiCarminati, Celso João2023-07-24T16:52:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/10320Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:52:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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