SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ABOUT A SPECIFICITY THAT NO EPISTEMOLOGY ANSWERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fensterseifer, Paulo Evaldo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8878
Resumo: This article addresses the “nature” and specificity of school physical education. For that, it tries to answer three questions: 1) in the context of the formation of scientific fields, what is the outline of a possible scientific statute for Physical Education?; 2) in the context of pedagogical theories and / or professional fields, what is the nature of Physical Education? and; 3) how is it given the specificity of Physical Education in the field of school?. In the face of these challenges, it conducts a critical analysis of the attempt of solving limited to epistemology, maintaining that the raised questions need an ethical-political solution. As final considerations, the article points out some benchmarks considered important to face the set of issues that challenge us in the educational field in line with the ethical-political field, which characterizes the form of republican and democratic sociability.
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spelling SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: ABOUT A SPECIFICITY THAT NO EPISTEMOLOGY ANSWERSEDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: ACERCA DE UNA ESPECIFICIDAD QUE EPISTEMOLOGÍA NINGUNA CONTESTAEDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: ACERCA DE UMA ESPECIFICIDADE QUE EPISTEMOLOGIA NENHUMA RESPONDERepublican schoolEpistemology of Physical EducationSchool specificity.Escuela republicanaEpistemología de la Educación FísicaEspecificidad de la escuela.Escola republicanaEpistemologia da Educação FísicaEspecificidade da escola.This article addresses the “nature” and specificity of school physical education. For that, it tries to answer three questions: 1) in the context of the formation of scientific fields, what is the outline of a possible scientific statute for Physical Education?; 2) in the context of pedagogical theories and / or professional fields, what is the nature of Physical Education? and; 3) how is it given the specificity of Physical Education in the field of school?. In the face of these challenges, it conducts a critical analysis of the attempt of solving limited to epistemology, maintaining that the raised questions need an ethical-political solution. As final considerations, the article points out some benchmarks considered important to face the set of issues that challenge us in the educational field in line with the ethical-political field, which characterizes the form of republican and democratic sociability.El presente artículo aborda la “naturaleza” y la especificidad de la Educación Física escolar. Para eso, evalúa respuestas a tres preguntas: 1) ¿En el contexto de la formación de los campos científicos, cuál el delineamiento de un posible estatuto científico de la Educación Física? 2) ¿En el contexto de las teorías pedagógicas y/o de los campos profesionales, cuál la naturaleza de la Educación Física? y 3) ¿Cómo ocurre la especificidad de la Educación Física en el campo escolar? Delante de estos desafíos, el estudio realiza un análisis crítica de la tentativa de resolución limitada a la epistemología, sustentando que las preguntas puestas necesitan de una ecuación ético-política. Como consideraciones finales, el artículo trae algunos puntos considerados importantes para el afrontamiento de lo conjunto de las preguntas, que nos desafían en el campo educacional en conformidad con el campo ético-político que caracteriza la forma de sociabilidad republicana y democrática.O presente artigo aborda a “natureza” e a especificidade da Educação Física escolar. Para isso, ensaia respostas a três questões: 1) No contexto da formação dos campos científicos, qual o delineamento de um possível estatuto científico da Educação Física? 2) No contexto das teorias pedagógicas e/ou dos campos profissionais, qual a natureza da Educação Física? e 3) Como se dá a especificidade da Educação Física no campo escolar? Diante destes desafios, o estudo realiza uma análise crítica da tentativa de resolução limitada à epistemologia, sustentando que as questões postas necessitam de um equacionamento ético-político. A título de considerações finais, o artigo aponta alguns balizadores considerados importantes para o enfrentamento do conjunto das questões, que nos desafiam no campo educacional em consonância com o campo ético-político que caracteriza a forma de sociabilidade republicana e democrática.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/887810.19177/prppge.v14e25202085-98Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 85-982179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8878/5301Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFensterseifer, Paulo Evaldo2020-08-26T19:23:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8878Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-26T19:23:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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