SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gamboa, Márcia Chaves
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591
Resumo: The objective is to present the results of epistemological studies on the physical education production of researchers working in the Northeast region of Brazil. The results of two investigations (2005 and 2017) on the subject of School Physical Education were compared. The results indicate that the predominant theme in 2005 (20%) appears secondary in a new investigation in 2017 (10.14%). Despite being overcome by issues of biodynamic, the school problem remains basic to understand the construction of the scientific field of physical education in Brazil. However, the construction of this scientific field requires a deepening of its nature and its epistemological status.
id UNISUL-4_4e0c657ebc27a74e691fadd2b2a3ae50
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9591
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGESEDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOSA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: OS DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOSPhysical educationSchoolScientific fieldEpistemology.Educación físicaEscuelaCampo científicoEpistemología.Educação FísicaEscolaCampo científicoEpistemologia.The objective is to present the results of epistemological studies on the physical education production of researchers working in the Northeast region of Brazil. The results of two investigations (2005 and 2017) on the subject of School Physical Education were compared. The results indicate that the predominant theme in 2005 (20%) appears secondary in a new investigation in 2017 (10.14%). Despite being overcome by issues of biodynamic, the school problem remains basic to understand the construction of the scientific field of physical education in Brazil. However, the construction of this scientific field requires a deepening of its nature and its epistemological status.El objetivo es presentar los resultados de estudios de carácter epistemológico sobre la producción en educación física de investigadores que trabajan en la región Noreste de Brasil. Fueron comparados los resultados de dos investigaciones (2005 y 2017) sobre el tema de la Educación Física Escolar. Los resultados indican que el tema predominante en 2005 (20%) aparece secundario en una nueva investigación en 2017 (10.14%). A pesar de ser superado por temas de la biodinámica, el problema de la escuela sigue siendo básico para comprender la construcción del campo científico de la educación física en Brasil. Sin embargo, la construcción de este campo científico requiere una profundización sobre su naturaleza y su estatuto epistemológico.O objetivo é apresentar resultados de estudos de caráter epistemológico sobre a produção em educação física de pesquisadores que atuam na região Nordeste do Brasil. Foram comparados resultados de duas pesquisas (2005 e 2017 sobre a temática Educação Física Escolar). Os resultados indicam que a temática predominante em 2005 (20%) aparece secundarizada em nova pesquisa de 2017 (10,14%). Apesar de ser superada por temáticas da biodinâmica, a problemática da Escola segue sendo básica para a compreensão da construção do campo científico da Educação Física no Brasil. Entretanto, a construção desse campo científico exige o aprofundamento sobre sua natureza e seu estatuto epistemológico.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/959110.19177/prppge.v14e252020136-152Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 136-1522179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591/5305Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGamboa, Márcia Chaves2020-08-26T19:23:34Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9591Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-26T19:23:34Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
EDUCACIÓN FÍSICA ESCOLAR: DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOS
A EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: OS DESAFIOS EPISTEMOLÓGICOS
title SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
spellingShingle SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
Gamboa, Márcia Chaves
Physical education
School
Scientific field
Epistemology.
Educación física
Escuela
Campo científico
Epistemología.
Educação Física
Escola
Campo científico
Epistemologia.
title_short SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
title_full SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
title_fullStr SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
title_full_unstemmed SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
title_sort SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: EPISTEMOLOGICAL CHALLENGES
author Gamboa, Márcia Chaves
author_facet Gamboa, Márcia Chaves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gamboa, Márcia Chaves
dc.subject.por.fl_str_mv Physical education
School
Scientific field
Epistemology.
Educación física
Escuela
Campo científico
Epistemología.
Educação Física
Escola
Campo científico
Epistemologia.
topic Physical education
School
Scientific field
Epistemology.
Educación física
Escuela
Campo científico
Epistemología.
Educação Física
Escola
Campo científico
Epistemologia.
description The objective is to present the results of epistemological studies on the physical education production of researchers working in the Northeast region of Brazil. The results of two investigations (2005 and 2017) on the subject of School Physical Education were compared. The results indicate that the predominant theme in 2005 (20%) appears secondary in a new investigation in 2017 (10.14%). Despite being overcome by issues of biodynamic, the school problem remains basic to understand the construction of the scientific field of physical education in Brazil. However, the construction of this scientific field requires a deepening of its nature and its epistemological status.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591
10.19177/prppge.v14e252020136-152
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e252020136-152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9591/5305
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 136-152
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749029056512