LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794 |
Resumo: | This paper shows results of a study carried out with a multigrade class in a rural school and focuses on a literacy teacher’s pedagogical work organization. The discussion emphasizes how the teacher – by means of a planning structure – develops activities considering heterogeneity as a factor that contributes to both teaching and learning processes. Data were collected of participatory observation and video and audio recordings which were transcribed and subject to the Content Analysis (Bardin, 2016). Results showed a permanent structure of connected pedagogical activities by means of students’ collective and individual organization in order to ensure that they learn how to read and write inclusively. Data trigger reflections upon the relevance of systematic pedagogical proposals as a possibility of structuring the literacy process while respecting heterogeneity of learning processes. |
id |
UNISUL-4_dc0bf61b0cc5e47342480c2ec3b26d0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25794 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOLALFABETIZACIÓN EN UNA CLASE MULTIGRADO DE UNA ESCUELA DEL CAMPOALFABETIZAÇÃO EM UMA TURMA MULTISSERIADA DE UMA ESCOLA DO CAMPOAlfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico.This paper shows results of a study carried out with a multigrade class in a rural school and focuses on a literacy teacher’s pedagogical work organization. The discussion emphasizes how the teacher – by means of a planning structure – develops activities considering heterogeneity as a factor that contributes to both teaching and learning processes. Data were collected of participatory observation and video and audio recordings which were transcribed and subject to the Content Analysis (Bardin, 2016). Results showed a permanent structure of connected pedagogical activities by means of students’ collective and individual organization in order to ensure that they learn how to read and write inclusively. Data trigger reflections upon the relevance of systematic pedagogical proposals as a possibility of structuring the literacy process while respecting heterogeneity of learning processes.Este artículo presenta resultados de una investigación realizada en una clase multigrado de una escuela del campo y tiene como foco la organización del trabajo pedagógico de una profesora alfabetizadora. El énfasis de la discusión es sobre cómo la docente, por medio de una estructura de planificación, desarrolla actividades considerando la heterogeneidad como factor que contribuye en los procesos de enseñanza y de aprendizaje.La producción de los datos se realizó a través de observaciones participantes, grabaciones de videos y audios que fueron transcritos y tratados de acuerdo con el Análisis de Contenido (Bardin, 2016).Los resultados evidenciaron una estructura permanente de encadenamiento de las actividades pedagógicas por medio de la organización de los alumnos colectiva e individualmente, a fin de asegurar el aprendizaje de la lectura y de la escritura de forma inclusiva. Los datos suscitan reflexiones sobre la relevancia de propuestas pedagógicas sistemáticas como una posibilidad de estructurar el proceso de alfabetización respetando la heterogeneidad de los aprendizajes.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa realizada em uma turma multisseriada de uma escola do campo do RS. Tem como foco a organização do trabalho pedagógico de uma professora. A ênfase da discussão é sobre como a docente, por meio de uma estrutura de planejamento, desenvolve atividades considerando a heterogeneidade como fator que contribui nos processos de ensino e de aprendizagem. A produção dos dados ocorreu por meio de observações participantes, gravações de vídeos e áudios que foram transcritos e tratados de acordo com a Análise de Conteúdo (Bardin, 2016). Os resultados evidenciaram uma estrutura permanente de encadeamento das atividades pedagógicas por meio da organização dos alunos coletiva e individualmente, a fim de assegurar o aprendizado da leitura e da escrita de forma inclusiva. Os dados suscitam reflexões sobre a relevância de propostas pedagógicas sistemáticas como uma possibilidade de estruturar o processo de alfabetização respeitando a heterogeneidade das aprendizagens.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2579410.59306/poiesis.v18e332024113-132Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 113-1322179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794/19237Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Alves Silveira, JulianeGonçalves Ferreira, Carmen ReginaMedeiros Nogueira, Gabriela2024-05-20T21:22:51Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25794Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:51Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL ALFABETIZACIÓN EN UNA CLASE MULTIGRADO DE UNA ESCUELA DEL CAMPO ALFABETIZAÇÃO EM UMA TURMA MULTISSERIADA DE UMA ESCOLA DO CAMPO |
title |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL |
spellingShingle |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL de Oliveira Alves Silveira, Juliane Alfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico. |
title_short |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL |
title_full |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL |
title_fullStr |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL |
title_full_unstemmed |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL |
title_sort |
LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL SCHOOL |
author |
de Oliveira Alves Silveira, Juliane |
author_facet |
de Oliveira Alves Silveira, Juliane Gonçalves Ferreira, Carmen Regina Medeiros Nogueira, Gabriela |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Ferreira, Carmen Regina Medeiros Nogueira, Gabriela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira Alves Silveira, Juliane Gonçalves Ferreira, Carmen Regina Medeiros Nogueira, Gabriela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico. |
topic |
Alfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico. |
description |
This paper shows results of a study carried out with a multigrade class in a rural school and focuses on a literacy teacher’s pedagogical work organization. The discussion emphasizes how the teacher – by means of a planning structure – develops activities considering heterogeneity as a factor that contributes to both teaching and learning processes. Data were collected of participatory observation and video and audio recordings which were transcribed and subject to the Content Analysis (Bardin, 2016). Results showed a permanent structure of connected pedagogical activities by means of students’ collective and individual organization in order to ensure that they learn how to read and write inclusively. Data trigger reflections upon the relevance of systematic pedagogical proposals as a possibility of structuring the literacy process while respecting heterogeneity of learning processes. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794 10.59306/poiesis.v18e332024113-132 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e332024113-132 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794/19237 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 113-132 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218746460045312 |