LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Alves Silveira, Juliane
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Gonçalves Ferreira, Carmen Regina, Medeiros Nogueira, Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794
Resumo: This paper shows results of a study carried out with a multigrade class in a rural school and focuses on a literacy teacher’s pedagogical work organization. The discussion emphasizes how the teacher – by means of a planning structure – develops activities considering heterogeneity as a factor that contributes to both teaching and learning processes. Data were collected of participatory observation and video and audio recordings which were transcribed and subject to the Content Analysis (Bardin, 2016). Results showed a permanent structure of connected pedagogical activities by means of students’ collective and individual organization in order to ensure that they learn how to read and write inclusively. Data trigger reflections upon the relevance of systematic pedagogical proposals as a possibility of structuring the literacy process while respecting heterogeneity of learning processes.
id UNISUL-4_dc0bf61b0cc5e47342480c2ec3b26d0c
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25794
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOLALFABETIZACIÓN EN UNA CLASE MULTIGRADO DE UNA ESCUELA DEL CAMPOALFABETIZAÇÃO EM UMA TURMA MULTISSERIADA DE UMA ESCOLA DO CAMPOAlfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico.This paper shows results of a study carried out with a multigrade class in a rural school and focuses on a literacy teacher’s pedagogical work organization. The discussion emphasizes how the teacher – by means of a planning structure – develops activities considering heterogeneity as a factor that contributes to both teaching and learning processes. Data were collected of participatory observation and video and audio recordings which were transcribed and subject to the Content Analysis (Bardin, 2016). Results showed a permanent structure of connected pedagogical activities by means of students’ collective and individual organization in order to ensure that they learn how to read and write inclusively. Data trigger reflections upon the relevance of systematic pedagogical proposals as a possibility of structuring the literacy process while respecting heterogeneity of learning processes.Este artículo presenta resultados de una investigación realizada en una clase multigrado de una escuela del campo y tiene como foco la organización del trabajo pedagógico de una profesora alfabetizadora. El énfasis de la discusión es sobre cómo la docente, por medio de una estructura de planificación, desarrolla actividades considerando la heterogeneidad como factor que contribuye en los procesos de enseñanza y de aprendizaje.La producción de los datos se realizó a través de observaciones participantes, grabaciones de videos y audios que fueron transcritos y tratados de acuerdo con el Análisis de Contenido (Bardin, 2016).Los resultados evidenciaron una estructura permanente de encadenamiento de las actividades pedagógicas por medio de la organización de los alumnos colectiva e individualmente, a fin de asegurar el aprendizaje de la lectura y de la escritura de forma inclusiva. Los datos suscitan reflexiones sobre la relevancia de propuestas pedagógicas sistemáticas como una posibilidad de estructurar el proceso de alfabetización respetando la heterogeneidad de los aprendizajes.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa realizada em uma turma multisseriada de uma escola do campo do RS. Tem como foco a organização do trabalho pedagógico de uma professora. A ênfase da discussão é sobre como a docente, por meio de uma estrutura de planejamento, desenvolve atividades considerando a heterogeneidade como fator que contribui nos processos de ensino e de aprendizagem. A produção dos dados ocorreu por meio de observações participantes, gravações de vídeos e áudios que foram transcritos e tratados de acordo com a Análise de Conteúdo (Bardin, 2016). Os resultados evidenciaram uma estrutura permanente de encadeamento das atividades pedagógicas por meio da organização dos alunos coletiva e individualmente, a fim de assegurar o aprendizado da leitura e da escrita de forma inclusiva. Os dados suscitam reflexões sobre a relevância de propostas pedagógicas sistemáticas como uma possibilidade de estruturar o processo de alfabetização respeitando a heterogeneidade das aprendizagens.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2579410.59306/poiesis.v18e332024113-132Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 113-1322179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794/19237Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Alves Silveira, JulianeGonçalves Ferreira, Carmen ReginaMedeiros Nogueira, Gabriela2024-05-20T21:22:51Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/25794Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:51Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
ALFABETIZACIÓN EN UNA CLASE MULTIGRADO DE UNA ESCUELA DEL CAMPO
ALFABETIZAÇÃO EM UMA TURMA MULTISSERIADA DE UMA ESCOLA DO CAMPO
title LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
spellingShingle LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
de Oliveira Alves Silveira, Juliane
Alfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico.
title_short LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
title_full LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
title_fullStr LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
title_full_unstemmed LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
title_sort LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL
author de Oliveira Alves Silveira, Juliane
author_facet de Oliveira Alves Silveira, Juliane
Gonçalves Ferreira, Carmen Regina
Medeiros Nogueira, Gabriela
author_role author
author2 Gonçalves Ferreira, Carmen Regina
Medeiros Nogueira, Gabriela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Alves Silveira, Juliane
Gonçalves Ferreira, Carmen Regina
Medeiros Nogueira, Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico.
topic Alfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico.
description This paper shows results of a study carried out with a multigrade class in a rural school and focuses on a literacy teacher’s pedagogical work organization. The discussion emphasizes how the teacher – by means of a planning structure – develops activities considering heterogeneity as a factor that contributes to both teaching and learning processes. Data were collected of participatory observation and video and audio recordings which were transcribed and subject to the Content Analysis (Bardin, 2016). Results showed a permanent structure of connected pedagogical activities by means of students’ collective and individual organization in order to ensure that they learn how to read and write inclusively. Data trigger reflections upon the relevance of systematic pedagogical proposals as a possibility of structuring the literacy process while respecting heterogeneity of learning processes.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794
10.59306/poiesis.v18e332024113-132
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e332024113-132
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/25794/19237
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 113-132
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218746460045312