TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497 |
Resumo: | This research originated from fears that triggered the need to reflect on the possibilities of overcoming of the organization mode in which empirical knowledge predominates. We investigate whether the organization of teaching through movements to reduce concrete to abstract and ascending from abstract to concrete enables students to reveal the genesis of fraction's concept at a theoretical level. We adopted the dialectical-historical materialism as a research method. We conclude that the organization of teaching through movements to reduce the concrete to the abstract and ascending from the abstract to the concrete makes it possible for students to reveal the genesis of the fraction's concept at a theoretical level. |
id |
UNISUL-4_e106c294715f47c279e2e862dbcbbc77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16497 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVELORGANIZACIÓN DE LA ENSEÑANZA QUE PERMITE DESVELAR LA GÉNESIS DEL CONCEPTO DE FRACCIÓN A NIVEL TEÓRICOORGANIZAÇÃO DO ENSINO QUE POSSIBILITA A REVELAÇÃO DA GÊNESE DO CONCEITO DE FRAÇÃO EM NÍVEL TEÓRICODevelopmentalTeachingTeaching Guiding ActivityMathematics EducationFractionEnseñanza del DesarrolloActividad de Orientación de EnseñanzaEducación MatemáticaFracciónEnsino DesenvolvimentalAtividade Orientadora de EnsinoEducação MatemáticaFraçãoThis research originated from fears that triggered the need to reflect on the possibilities of overcoming of the organization mode in which empirical knowledge predominates. We investigate whether the organization of teaching through movements to reduce concrete to abstract and ascending from abstract to concrete enables students to reveal the genesis of fraction's concept at a theoretical level. We adopted the dialectical-historical materialism as a research method. We conclude that the organization of teaching through movements to reduce the concrete to the abstract and ascending from the abstract to the concrete makes it possible for students to reveal the genesis of the fraction's concept at a theoretical level. La presente investigación se originó a partir de angustias que desencadenaron la necesidad de reflexionar sobre la posibilidad de superación del modo de organización en el que predomina el conocimiento empírico. Investigamos se la organización de la enseñanza a través de los movimientos de reducción del concreto a lo abstracto y elevación del abstracto a lo concreto hace posible la revelación, por parte de los estudiantes, de la génesis del concepto de fracción en nivel teórico. Adoptamos como método de investigación el materialismo histórico-dialéctico. Concluimos que la organización de enseñanza a través del movimiento de reducción del concreto a lo abstracto y elevación del abstracto a lo concreto hace posible la revelación, por parte de los estudiantes, de la génesis del concepto de fracción en nivel teórico.A presente pesquisa teve origem a partir de angústias que desencadearam a necessidade de refletirmos sobre as possibilidades de superação do modo de organização no qual predomina o conhecimento empírico. Investigamos se a organização do ensino por meio dos movimentos de redução do concreto ao abstrato e ascensão do abstrato ao concreto possibilita a revelação, por parte dos estudantes, da gênese do conceito de fração em nível teórico. Adotamos como método de pesquisa o materialismo histórico-dialético. Concluímos que a organização do ensino por meio dos movimentos de redução do concreto ao abstrato e ascensão do abstrato ao concreto possibilita a revelação, por parte dos estudantes, da gênese do conceito de fração em nível teórico. Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1649710.59306/poiesis.v16e302022443-463Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 443-4632179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497/12193Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Euzebio da Rosa, JoséliaNobre Nóbrega, Julianada Rocha Migueis, Marlene2023-07-24T17:43:54Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16497Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:43:54Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL ORGANIZACIÓN DE LA ENSEÑANZA QUE PERMITE DESVELAR LA GÉNESIS DEL CONCEPTO DE FRACCIÓN A NIVEL TEÓRICO ORGANIZAÇÃO DO ENSINO QUE POSSIBILITA A REVELAÇÃO DA GÊNESE DO CONCEITO DE FRAÇÃO EM NÍVEL TEÓRICO |
title |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL |
spellingShingle |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL Euzebio da Rosa, Josélia Developmental Teaching Teaching Guiding Activity Mathematics Education Fraction Enseñanza del Desarrollo Actividad de Orientación de Enseñanza Educación Matemática Fracción Ensino Desenvolvimental Atividade Orientadora de Ensino Educação Matemática Fração |
title_short |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL |
title_full |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL |
title_fullStr |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL |
title_full_unstemmed |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL |
title_sort |
TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL |
author |
Euzebio da Rosa, Josélia |
author_facet |
Euzebio da Rosa, Josélia Nobre Nóbrega, Juliana da Rocha Migueis, Marlene |
author_role |
author |
author2 |
Nobre Nóbrega, Juliana da Rocha Migueis, Marlene |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Euzebio da Rosa, Josélia Nobre Nóbrega, Juliana da Rocha Migueis, Marlene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Developmental Teaching Teaching Guiding Activity Mathematics Education Fraction Enseñanza del Desarrollo Actividad de Orientación de Enseñanza Educación Matemática Fracción Ensino Desenvolvimental Atividade Orientadora de Ensino Educação Matemática Fração |
topic |
Developmental Teaching Teaching Guiding Activity Mathematics Education Fraction Enseñanza del Desarrollo Actividad de Orientación de Enseñanza Educación Matemática Fracción Ensino Desenvolvimental Atividade Orientadora de Ensino Educação Matemática Fração |
description |
This research originated from fears that triggered the need to reflect on the possibilities of overcoming of the organization mode in which empirical knowledge predominates. We investigate whether the organization of teaching through movements to reduce concrete to abstract and ascending from abstract to concrete enables students to reveal the genesis of fraction's concept at a theoretical level. We adopted the dialectical-historical materialism as a research method. We conclude that the organization of teaching through movements to reduce the concrete to the abstract and ascending from the abstract to the concrete makes it possible for students to reveal the genesis of the fraction's concept at a theoretical level. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497 10.59306/poiesis.v16e302022443-463 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v16e302022443-463 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497/12193 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 443-463 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749364600832 |