TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Euzebio da Rosa, Josélia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nobre Nóbrega, Juliana, da Rocha Migueis, Marlene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497
Resumo: This research originated from fears that triggered the need to reflect on the possibilities of overcoming of the organization mode in which empirical knowledge predominates. We investigate whether the organization of teaching through movements to reduce concrete to abstract and ascending from abstract to concrete enables students to reveal the genesis of fraction's concept at a theoretical level. We adopted the dialectical-historical materialism as a research method. We conclude that the organization of teaching through movements to reduce the concrete to the abstract and ascending from the abstract to the concrete makes it possible for students to reveal the genesis of the fraction's concept at a theoretical level.
id UNISUL-4_e106c294715f47c279e2e862dbcbbc77
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16497
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVELORGANIZACIÓN DE LA ENSEÑANZA QUE PERMITE DESVELAR LA GÉNESIS DEL CONCEPTO DE FRACCIÓN A NIVEL TEÓRICOORGANIZAÇÃO DO ENSINO QUE POSSIBILITA A REVELAÇÃO DA GÊNESE DO CONCEITO DE FRAÇÃO EM NÍVEL TEÓRICODevelopmentalTeachingTeaching Guiding ActivityMathematics EducationFractionEnseñanza del DesarrolloActividad de Orientación de EnseñanzaEducación MatemáticaFracciónEnsino DesenvolvimentalAtividade Orientadora de EnsinoEducação MatemáticaFraçãoThis research originated from fears that triggered the need to reflect on the possibilities of overcoming of the organization mode in which empirical knowledge predominates. We investigate whether the organization of teaching through movements to reduce concrete to abstract and ascending from abstract to concrete enables students to reveal the genesis of fraction's concept at a theoretical level. We adopted the dialectical-historical materialism as a research method. We conclude that the organization of teaching through movements to reduce the concrete to the abstract and ascending from the abstract to the concrete makes it possible for students to reveal the genesis of the fraction's concept at a theoretical level. La presente investigación se originó a partir de angustias que desencadenaron la necesidad de reflexionar sobre la posibilidad de superación del modo de organización en el que predomina el conocimiento empírico. Investigamos se la organización de la enseñanza a través de los movimientos de reducción del concreto a lo abstracto y elevación del abstracto a lo concreto hace posible la revelación, por parte de los estudiantes, de la génesis del concepto de fracción en nivel teórico. Adoptamos como método de investigación el materialismo histórico-dialéctico. Concluimos que la organización de enseñanza a través del movimiento de reducción del concreto a lo abstracto y elevación del abstracto a lo concreto hace posible la revelación, por parte de los estudiantes, de la génesis del concepto de fracción en nivel teórico.A presente pesquisa teve origem a partir de angústias que desencadearam a necessidade de refletirmos sobre as possibilidades de superação do modo de organização no qual predomina o conhecimento empírico. Investigamos se a organização do ensino por meio dos movimentos de redução do concreto ao abstrato e ascensão do abstrato ao concreto possibilita a revelação, por parte dos estudantes, da gênese do conceito de fração em nível teórico. Adotamos como método de pesquisa o materialismo histórico-dialético. Concluímos que a organização do ensino por meio dos movimentos de redução do concreto ao abstrato e ascensão do abstrato ao concreto possibilita a revelação, por parte dos estudantes, da gênese do conceito de fração em nível teórico. Universidade do Sul de Santa Catarina2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1649710.59306/poiesis.v16e302022443-463Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 443-4632179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497/12193Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess Euzebio da Rosa, JoséliaNobre Nóbrega, Julianada Rocha Migueis, Marlene2023-07-24T17:43:54Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16497Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T17:43:54Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
ORGANIZACIÓN DE LA ENSEÑANZA QUE PERMITE DESVELAR LA GÉNESIS DEL CONCEPTO DE FRACCIÓN A NIVEL TEÓRICO
ORGANIZAÇÃO DO ENSINO QUE POSSIBILITA A REVELAÇÃO DA GÊNESE DO CONCEITO DE FRAÇÃO EM NÍVEL TEÓRICO
title TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
spellingShingle TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
Euzebio da Rosa, Josélia
Developmental
Teaching
Teaching Guiding Activity
Mathematics Education
Fraction
Enseñanza del Desarrollo
Actividad de Orientación de Enseñanza
Educación Matemática
Fracción
Ensino Desenvolvimental
Atividade Orientadora de Ensino
Educação Matemática
Fração
title_short TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
title_full TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
title_fullStr TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
title_full_unstemmed TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
title_sort TEACHING ORGANIZATION THAT ENABLES THE REVELATION OF THE GENESIS OF THE FRACTION'S CONCEPT AT THE THEORETICAL LEVEL
author Euzebio da Rosa, Josélia
author_facet Euzebio da Rosa, Josélia
Nobre Nóbrega, Juliana
da Rocha Migueis, Marlene
author_role author
author2 Nobre Nóbrega, Juliana
da Rocha Migueis, Marlene
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Euzebio da Rosa, Josélia
Nobre Nóbrega, Juliana
da Rocha Migueis, Marlene
dc.subject.por.fl_str_mv Developmental
Teaching
Teaching Guiding Activity
Mathematics Education
Fraction
Enseñanza del Desarrollo
Actividad de Orientación de Enseñanza
Educación Matemática
Fracción
Ensino Desenvolvimental
Atividade Orientadora de Ensino
Educação Matemática
Fração
topic Developmental
Teaching
Teaching Guiding Activity
Mathematics Education
Fraction
Enseñanza del Desarrollo
Actividad de Orientación de Enseñanza
Educación Matemática
Fracción
Ensino Desenvolvimental
Atividade Orientadora de Ensino
Educação Matemática
Fração
description This research originated from fears that triggered the need to reflect on the possibilities of overcoming of the organization mode in which empirical knowledge predominates. We investigate whether the organization of teaching through movements to reduce concrete to abstract and ascending from abstract to concrete enables students to reveal the genesis of fraction's concept at a theoretical level. We adopted the dialectical-historical materialism as a research method. We conclude that the organization of teaching through movements to reduce the concrete to the abstract and ascending from the abstract to the concrete makes it possible for students to reveal the genesis of the fraction's concept at a theoretical level.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497
10.59306/poiesis.v16e302022443-463
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v16e302022443-463
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/16497/12193
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 16 n. 30 (2022); 443-463
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749364600832