THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camara de Lima, Diego
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira da Silva Cruz, Shirleide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20110
Resumo: This article discusses the social meaning of the work of literacy teachers, based on the methodology of meaning nuclei in Aguiar; Ozela (2006). To this end, interviews were conducted with literacy teachers working in the Initial Literacy Block (BIA) classes in the public school system in the Federal District, guided by the analytical axes of teaching work, the specificities of literacy work in the early years of elementary school and the theoretical-methodological perspectives of literacy and literacy. The results showed that, in the speeches of the teachers participating in the research, the teaching work carried out in literacy classes presents elements that, when acting in the mediations of this teaching action, generated in the teachers a certificate of how their work is recognized, or not recognized, valued or devalued, supported and charged in the social totality in which it constitutes a social practice.
id UNISUL-4_e1e2e94e04e6d91e22f117367ca8742b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20110
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICTEL SENTIDO SOCIAL DEL TRABAJO DE LOS MAESTROS DE ALFABETIZACIÓN DE LA RED DE EDUCACIÓN PÚBLICA DEL DISTRITO FEDERALO SENTIDO SOCIAL DO TRABALHO DAS PROFESSORAS ALFABETIZADORAS DA REDE PÚBLICA DE ENSINO DO DISTRITO FEDERALTrabalho DocenteTrabalho na AlfabetizaçãoProfessor AlfabetizadorNúcleo de SignificaçãoThis article discusses the social meaning of the work of literacy teachers, based on the methodology of meaning nuclei in Aguiar; Ozela (2006). To this end, interviews were conducted with literacy teachers working in the Initial Literacy Block (BIA) classes in the public school system in the Federal District, guided by the analytical axes of teaching work, the specificities of literacy work in the early years of elementary school and the theoretical-methodological perspectives of literacy and literacy. The results showed that, in the speeches of the teachers participating in the research, the teaching work carried out in literacy classes presents elements that, when acting in the mediations of this teaching action, generated in the teachers a certificate of how their work is recognized, or not recognized, valued or devalued, supported and charged in the social totality in which it constitutes a social practice.Este artículo discute el sentido social del trabajo de los alfabetizadores, a partir de la metodología de los núcleos de sentido en Aguiar; Ozela (2006). Para ello, se realizaron entrevistas con alfabetizadores que actúan en las clases del Bloco Inicial de Alfabeização (BIA) del sistema escolar público del Distrito Federal, guiados por los ejes analíticos del trabajo docente, las especificidades del trabajo alfabetizador en los primeros años de la enseñanza fundamental y las perspectivas teórico-metodológicas de la alfabetización y la lectoescritura. Los resultados mostraron que, en los discursos de los docentes participantes de la investigación, el trabajo docente realizado en las clases de alfabetización presenta elementos que, al actuar en las mediaciones de esa acción docente, generaron en los docentes un certificado de cómo su trabajo es reconocido, o no reconocido, valorado o desvalorizado, apoyado y cobrado en la totalidad social en que constituye una práctica social.O presente artigo tematiza o sentido social do trabalho dos professores alfabetizadores, a partir da metodologia dos núcleos de significação em Aguiar; Ozella (2006). Para tanto, realizou entrevistas com professoras alfabetizadoras atuantes em classes do Bloco Inicial de Alfabetização (BIA) na rede pública de ensino do Distrito Federal, norteadas pelos eixos analíticos do trabalho docente, das especificidades do trabalho de alfabetizar nos anos iniciais do ensino fundamental e das perspectivas teórico-metodológicas da alfabetização e letramento. Os resultados demonstram que, nas falas das professoras participantes da pesquisa, o trabalho docente realizado em turmas de alfabetização apresenta elementos que, ao atuarem nas mediações dessa ação docente, geram nas professoras percepções de como o seu trabalho é reconhecido, ou não reconhecido, valorizado ou desvalorizado, apoiado e cobrado na totalidade social na qual se constitui como prática social.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2011010.59306/poiesis.v17e322023337-355Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 337-3552179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20110/19135Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCamara de Lima, DiegoPereira da Silva Cruz, Shirleide2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20110Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
EL SENTIDO SOCIAL DEL TRABAJO DE LOS MAESTROS DE ALFABETIZACIÓN DE LA RED DE EDUCACIÓN PÚBLICA DEL DISTRITO FEDERAL
O SENTIDO SOCIAL DO TRABALHO DAS PROFESSORAS ALFABETIZADORAS DA REDE PÚBLICA DE ENSINO DO DISTRITO FEDERAL
title THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
spellingShingle THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
Camara de Lima, Diego
Trabalho Docente
Trabalho na Alfabetização
Professor Alfabetizador
Núcleo de Significação
title_short THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
title_full THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
title_fullStr THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
title_full_unstemmed THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
title_sort THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT
author Camara de Lima, Diego
author_facet Camara de Lima, Diego
Pereira da Silva Cruz, Shirleide
author_role author
author2 Pereira da Silva Cruz, Shirleide
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camara de Lima, Diego
Pereira da Silva Cruz, Shirleide
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho Docente
Trabalho na Alfabetização
Professor Alfabetizador
Núcleo de Significação
topic Trabalho Docente
Trabalho na Alfabetização
Professor Alfabetizador
Núcleo de Significação
description This article discusses the social meaning of the work of literacy teachers, based on the methodology of meaning nuclei in Aguiar; Ozela (2006). To this end, interviews were conducted with literacy teachers working in the Initial Literacy Block (BIA) classes in the public school system in the Federal District, guided by the analytical axes of teaching work, the specificities of literacy work in the early years of elementary school and the theoretical-methodological perspectives of literacy and literacy. The results showed that, in the speeches of the teachers participating in the research, the teaching work carried out in literacy classes presents elements that, when acting in the mediations of this teaching action, generated in the teachers a certificate of how their work is recognized, or not recognized, valued or devalued, supported and charged in the social totality in which it constitutes a social practice.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20110
10.59306/poiesis.v17e322023337-355
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20110
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e322023337-355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20110/19135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 337-355
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745967214592