QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: CURRICULUM AND CULTURE ASSERTING BLACK IDENTITIES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2255 |
Resumo: | This work approaches schooling education towards Quilombo descendant communities (Quilombola school education), considering the role of schools before the process of cultural re-signification which these communities are living. Therefore, the aim of this work is evidence the need of implant a curriculum towards to the identity construction and/or strengthen and considering the contradictions between the construction of Brazilian ethno-racial identity and the historical experience of denying the different ways of life. In order to perform this study, a bibliographic research was carried out, guided by bases from the field of cultural criticism and related areas. Through the reflection to be performed, we hope highlight the social role of mentioned communities and evidence the need and urgency of school institutions transcend the merely Eurocentric vision in order to include and valorize the sociocultural differences showed here. |
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QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: CURRICULUM AND CULTURE ASSERTING BLACK IDENTITIESESCUELA DE EDUCACIÓN QUILOMBOLAS: CURRICULUM Y CULTURA AFIRMANDO IDENTIDADES NEGROEDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA: CURRÍCULO E CULTURA AFIRMANDO NEGRAS IDENTIDADESQuilombola EducationCurriculumCultureIdentity.Marrón EducaciónCurrículoCulturaIdentidad.Educação quilombolaCurrículoCulturaIdentidade.This work approaches schooling education towards Quilombo descendant communities (Quilombola school education), considering the role of schools before the process of cultural re-signification which these communities are living. Therefore, the aim of this work is evidence the need of implant a curriculum towards to the identity construction and/or strengthen and considering the contradictions between the construction of Brazilian ethno-racial identity and the historical experience of denying the different ways of life. In order to perform this study, a bibliographic research was carried out, guided by bases from the field of cultural criticism and related areas. Through the reflection to be performed, we hope highlight the social role of mentioned communities and evidence the need and urgency of school institutions transcend the merely Eurocentric vision in order to include and valorize the sociocultural differences showed here.El presente artículo aborda la educación escolar que destinan las comunidades de descendentes de los esclavos comunidad quilombola (la educación de la escuela quilombala), considerando la función delas escuelas delante del proceso de reinterpretación cultural que estas comunidades han experimentados. Por tanto, el objetivo es evidenciar la necesidad de implementar un plan de estudios (curriculum) centrado en la construccióny/o afirmación de identidad de los mismos, teniendo en cuenta las contradicciones entre la identidad de la construcción étnico-racial brasileña y la experiencia histórica de negación delos diferentes modos devida. Para llevar a cabo este estudio, efectuamos una búsqueda en la literatura y guiamos en el razonamiento derivado del campo de la crítica cultural y áreas relacionadas. Esperemos a través de nuestra reflexión, destacar la función social de las comunidades, destacando la necesidad y urgencia de las instituciones educativas transcendieren la visión puramente eurocéntrica, de modo a incluir y valorar las diferencias socioculturales existentes aquí.O presente texto aborda a educação escolar destinada às comunidades descendentes de quilombos (a educação escolar quilombola), tendo em vista o papel das escolas frente ao processo de ressignificação cultural vivenciada por tais comunidades. Objetiva-se, portanto, evidenciar a necessidade de implantação de um currículo voltado para a construção e/ou afirmação identitária das mesmas, considerando-se as contradições entre a construção identitária étnico-racial brasileira e a experiência histórica de negação dos diferentes modos de vida. Para a realização desse estudo efetivamos a pesquisa bibliográfica e nos norteamos em fundamentações oriundas do campo da crítica cultural e áreas afins. Esperamos, por meio da reflexão a ser realizada, destacar o papel social das referidas comunidades, evidenciando a necessidade e urgência de as instituições escolares transcenderem a visão meramente eurocêntrica, de modo a incluir e valorizar as diferenças socioculturais aqui existentes.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/225510.19177/prppge.v8e132014189-202Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 189-2022179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2255/1631Oliveira, Maria Anória de JesusMartin, Rosemaryinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:45:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2255Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:45:01Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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