Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Marcos Antonio
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Tenório, Robinson Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1176
Resumo: This article presents results of a research about education´s equity, using a longitudinal method data of Project GERES 2005 Salvador, which investigated children in the early grades in fundamental mathematics and portuguese in Salvador Bahia Brazil, even before classes begin first grade. The sample included 1339 children into 52 schools. The Project GERES 2005 used cognitive test, questionnaires on sociodemographic about individuals, familiar and social context characteristics. The foundation on which is was based on equity capability approach, freedom and functionality of Amartya Sen, Rawls's Original Position and entelechy and motor of Aristotle. The methodological approach was quantitative in particular using Hierarchical Linear Models. The result demonstrates that race as an individual characteristics is not an agent for disparate results on cognitive tests, but mainly the schooling of parents and socioeconomic level.
id UNISUL-4_efa1c730845bca8e02b5d5ef15cc446f
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1176
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling Educational equity research about race in Salvador Bahia BrazilInvestigação sobre equidade educacional perante a questão da raça em SalvadorEvaluationEducational EquitRaceAvaliaçãoEquidade EducacionalRaçaThis article presents results of a research about education´s equity, using a longitudinal method data of Project GERES 2005 Salvador, which investigated children in the early grades in fundamental mathematics and portuguese in Salvador Bahia Brazil, even before classes begin first grade. The sample included 1339 children into 52 schools. The Project GERES 2005 used cognitive test, questionnaires on sociodemographic about individuals, familiar and social context characteristics. The foundation on which is was based on equity capability approach, freedom and functionality of Amartya Sen, Rawls's Original Position and entelechy and motor of Aristotle. The methodological approach was quantitative in particular using Hierarchical Linear Models. The result demonstrates that race as an individual characteristics is not an agent for disparate results on cognitive tests, but mainly the schooling of parents and socioeconomic level.O presente artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre equidade na educação com uso dos dados longitudinais do Projeto GERES 2005 Salvador, que investigou crianças nas primeiras séries fundamentais em Salvador em Matemática e Português, inclusive, antes do início das aulas da primeira série. A amostra contou com 1339 crianças em 52 escolas. O Projeto GERES 2005 usou além de teste cognitivo, questionários sócio demográfico sobre características individuais, familiares e de contexto social. O fundamento sobre o que é equidade foi baseado na perspectiva da capacidade, liberdade e funcionalidade de Amartya Sen, Posição Original de Rawls e Enteléquia e motor de Aristóteles. A abordagem metodológica foi quantitativa em especial com uso de Modelos Hierárquicos Lineares. O resultado demonstra que a raça enquanto característica individual não é um agente para resultados díspares nos testes cognitivos, mas principalmente a escolaridade dos pais e mães e nível sócio econômico.Universidade do Sul de Santa Catarina2012-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/117610.19177/prppge.v5e02012238-260Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 5: nº. Esp. 1 (2012); 238-2602179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1176/973Vieira, Marcos AntonioTenório, Robinson Moreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T18:32:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1176Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T18:32:58Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
Investigação sobre equidade educacional perante a questão da raça em Salvador
title Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
spellingShingle Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
Vieira, Marcos Antonio
Evaluation
Educational Equit
Race
Avaliação
Equidade Educacional
Raça
title_short Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
title_full Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
title_fullStr Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
title_full_unstemmed Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
title_sort Educational equity research about race in Salvador Bahia Brazil
author Vieira, Marcos Antonio
author_facet Vieira, Marcos Antonio
Tenório, Robinson Moreira
author_role author
author2 Tenório, Robinson Moreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Marcos Antonio
Tenório, Robinson Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation
Educational Equit
Race
Avaliação
Equidade Educacional
Raça
topic Evaluation
Educational Equit
Race
Avaliação
Equidade Educacional
Raça
description This article presents results of a research about education´s equity, using a longitudinal method data of Project GERES 2005 Salvador, which investigated children in the early grades in fundamental mathematics and portuguese in Salvador Bahia Brazil, even before classes begin first grade. The sample included 1339 children into 52 schools. The Project GERES 2005 used cognitive test, questionnaires on sociodemographic about individuals, familiar and social context characteristics. The foundation on which is was based on equity capability approach, freedom and functionality of Amartya Sen, Rawls's Original Position and entelechy and motor of Aristotle. The methodological approach was quantitative in particular using Hierarchical Linear Models. The result demonstrates that race as an individual characteristics is not an agent for disparate results on cognitive tests, but mainly the schooling of parents and socioeconomic level.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1176
10.19177/prppge.v5e02012238-260
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1176
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v5e02012238-260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1176/973
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 5: nº. Esp. 1 (2012); 238-260
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747033616384