60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107 |
Resumo: | This qualitative and bibliographic research aims to establish parameters of confluence between the Paulo Freire Method, applied in the municipality of Angicos (RN), and Peace Education, highlighting the Freirean legacy for the construction of a Culture of Peace through literacy and literacy education. This study is based on the concepts of Culture of Peace and Peace Education (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), literacy and literacy education (SOARES, 2004), as well as the analyses of Morais (2019) and Santos et.al. (2020) regarding the National Literacy Policy of 2019. The results highlight the antidemocratic nature of the policy and the consistency of the Freirean method with the assumptions of Peace Education: a dialogical approach, of a political nature, focusing on ideals of democracy, human rights, and social justice, which are essential for a Culture of Peace. |
id |
UNISUL-4_f39bc93290a4e18c7837da5d1db654af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20107 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZAlfabetizaçãoLetramentoMétodo freireanoAngicosEducação para a PazThis qualitative and bibliographic research aims to establish parameters of confluence between the Paulo Freire Method, applied in the municipality of Angicos (RN), and Peace Education, highlighting the Freirean legacy for the construction of a Culture of Peace through literacy and literacy education. This study is based on the concepts of Culture of Peace and Peace Education (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), literacy and literacy education (SOARES, 2004), as well as the analyses of Morais (2019) and Santos et.al. (2020) regarding the National Literacy Policy of 2019. The results highlight the antidemocratic nature of the policy and the consistency of the Freirean method with the assumptions of Peace Education: a dialogical approach, of a political nature, focusing on ideals of democracy, human rights, and social justice, which are essential for a Culture of Peace.Esta investigación, de tipo cualitativo, de naturaleza bibliografica, tiene como objetivo estabelecer parámetros de confluencia entre el Método Paulo Freire, empleado en el municipio de Angicos (RN), y la Educación para la Paz, evidenciando el legado de Freire para la construcción de la Cultura de Paz, a través de la alfabetización y las prácticas de literacidad. Se basa en los conceptos de Cultura de Paz y Educación para la Paz (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), alfabetización y literacidad (SOARES, 2004) y en los análisis de Morais (2019) y Santos et.al. (2020), sobre la Política Nacional de Alfabetización de 2019. Los resultados muestran la naturaleza antidemocrática de la política y la coherencia del método de Freire con los presupuestos de la Educación para la Paz: enfoque dialógico, de carácter político, centrándose en los ideales de democracia, derechos humanos y justicia social, esenciales para la Cultura de Paz.Esta pesquisa, do tipo qualitativa e de natureza bibliográfica, visa estabelecer parâmetros de confluência entre o Método Paulo Freire, aplicado no município de Angicos (RN), e a Educação para a Paz, evidenciando o legado freireano para a construção da Cultura de Paz, por meio da alfabetização e do letramento. Fundamenta-se nos conceitos de Cultura de Paz e Educação para a Paz (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), de alfabetização e letramento (SOARES, 2004), e nas análises de Morais (2019) e Santos et.al. (2020), acerca da Política Nacional de Alfabetização de 2019. Os achados evidenciam o caráter antidemocrático da política e a coerência do método freireano com os pressupostos da Educação para a Paz: abordagem dialógica, de cunho político, com foco nos ideais de democracia, direitos humanos e justiça social, imprescindíveis à Cultura de Paz.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010710.59306/poiesis.v18e3320248-27Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 8-272179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107/19230Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Anna Cecília Eufrásio Braga, Adriana2024-05-20T21:22:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20107Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:52Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ |
title |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ |
spellingShingle |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ Freitas, Anna Cecília Alfabetização Letramento Método freireano Angicos Educação para a Paz |
title_short |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ |
title_full |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ |
title_fullStr |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ |
title_full_unstemmed |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ |
title_sort |
60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ |
author |
Freitas, Anna Cecília |
author_facet |
Freitas, Anna Cecília Eufrásio Braga, Adriana |
author_role |
author |
author2 |
Eufrásio Braga, Adriana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Anna Cecília Eufrásio Braga, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Letramento Método freireano Angicos Educação para a Paz |
topic |
Alfabetização Letramento Método freireano Angicos Educação para a Paz |
description |
This qualitative and bibliographic research aims to establish parameters of confluence between the Paulo Freire Method, applied in the municipality of Angicos (RN), and Peace Education, highlighting the Freirean legacy for the construction of a Culture of Peace through literacy and literacy education. This study is based on the concepts of Culture of Peace and Peace Education (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), literacy and literacy education (SOARES, 2004), as well as the analyses of Morais (2019) and Santos et.al. (2020) regarding the National Literacy Policy of 2019. The results highlight the antidemocratic nature of the policy and the consistency of the Freirean method with the assumptions of Peace Education: a dialogical approach, of a political nature, focusing on ideals of democracy, human rights, and social justice, which are essential for a Culture of Peace. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107 10.59306/poiesis.v18e3320248-27 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e3320248-27 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107/19230 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 8-27 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745964068864 |