60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Anna Cecília
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Eufrásio Braga, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107
Resumo: This qualitative and bibliographic research aims to establish parameters of confluence between the Paulo Freire Method, applied in the municipality of Angicos (RN), and Peace Education, highlighting the Freirean legacy for the construction of a Culture of Peace through literacy and literacy education. This study is based on the concepts of Culture of Peace and Peace Education (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), literacy and literacy education (SOARES, 2004), as well as the analyses of Morais (2019) and Santos et.al. (2020) regarding the National Literacy Policy of 2019. The results highlight the antidemocratic nature of the policy and the consistency of the Freirean method with the assumptions of Peace Education: a dialogical approach, of a political nature, focusing on ideals of democracy, human rights, and social justice, which are essential for a Culture of Peace.
id UNISUL-4_f39bc93290a4e18c7837da5d1db654af
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20107
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZAlfabetizaçãoLetramentoMétodo freireanoAngicosEducação para a PazThis qualitative and bibliographic research aims to establish parameters of confluence between the Paulo Freire Method, applied in the municipality of Angicos (RN), and Peace Education, highlighting the Freirean legacy for the construction of a Culture of Peace through literacy and literacy education. This study is based on the concepts of Culture of Peace and Peace Education (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), literacy and literacy education (SOARES, 2004), as well as the analyses of Morais (2019) and Santos et.al. (2020) regarding the National Literacy Policy of 2019. The results highlight the antidemocratic nature of the policy and the consistency of the Freirean method with the assumptions of Peace Education: a dialogical approach, of a political nature, focusing on ideals of democracy, human rights, and social justice, which are essential for a Culture of Peace.Esta investigación, de tipo cualitativo, de naturaleza bibliografica, tiene como objetivo estabelecer parámetros de confluencia entre el Método Paulo Freire, empleado en el municipio de Angicos (RN), y la Educación para la Paz, evidenciando el legado de Freire para la construcción de la Cultura de Paz, a través de la alfabetización y las prácticas de literacidad. Se basa en los conceptos de Cultura de Paz y Educación para la Paz (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), alfabetización y literacidad (SOARES, 2004) y en los análisis de Morais (2019) y Santos et.al. (2020), sobre la Política Nacional de Alfabetización de 2019. Los resultados muestran la naturaleza antidemocrática de la política y la coherencia del método de Freire con los presupuestos de la Educación para la Paz: enfoque dialógico, de carácter político, centrándose en los ideales de democracia, derechos humanos y justicia social, esenciales para la Cultura de Paz.Esta pesquisa, do tipo qualitativa e de natureza bibliográfica, visa estabelecer parâmetros de confluência entre o Método Paulo Freire, aplicado no município de Angicos (RN), e a Educação para a Paz, evidenciando o legado freireano para a construção da Cultura de Paz, por meio da alfabetização e do letramento. Fundamenta-se nos conceitos de Cultura de Paz e Educação para a Paz (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), de alfabetização e letramento (SOARES, 2004), e nas análises de Morais (2019) e Santos et.al. (2020), acerca da Política Nacional de Alfabetização de 2019. Os achados evidenciam o caráter antidemocrático da política e a coerência do método freireano com os pressupostos da Educação para a Paz: abordagem dialógica, de cunho político, com foco nos ideais de democracia, direitos humanos e justiça social, imprescindíveis à Cultura de Paz.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010710.59306/poiesis.v18e3320248-27Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 8-272179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107/19230Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Anna Cecília Eufrásio Braga, Adriana2024-05-20T21:22:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20107Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:52Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
title 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
spellingShingle 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
Freitas, Anna Cecília
Alfabetização
Letramento
Método freireano
Angicos
Educação para a Paz
title_short 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
title_full 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
title_fullStr 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
title_full_unstemmed 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
title_sort 60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE : ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ
author Freitas, Anna Cecília
author_facet Freitas, Anna Cecília
Eufrásio Braga, Adriana
author_role author
author2 Eufrásio Braga, Adriana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Anna Cecília
Eufrásio Braga, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização
Letramento
Método freireano
Angicos
Educação para a Paz
topic Alfabetização
Letramento
Método freireano
Angicos
Educação para a Paz
description This qualitative and bibliographic research aims to establish parameters of confluence between the Paulo Freire Method, applied in the municipality of Angicos (RN), and Peace Education, highlighting the Freirean legacy for the construction of a Culture of Peace through literacy and literacy education. This study is based on the concepts of Culture of Peace and Peace Education (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), literacy and literacy education (SOARES, 2004), as well as the analyses of Morais (2019) and Santos et.al. (2020) regarding the National Literacy Policy of 2019. The results highlight the antidemocratic nature of the policy and the consistency of the Freirean method with the assumptions of Peace Education: a dialogical approach, of a political nature, focusing on ideals of democracy, human rights, and social justice, which are essential for a Culture of Peace.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107
10.59306/poiesis.v18e3320248-27
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e3320248-27
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20107/19230
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 8-27
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745964068864