ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva Prado, Thiago, Furlan Costa, Maria Luisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716
Resumo: This article has as general objective to verify, according to the mapped scientific productions, how Education in Higher Education in Brazil has been perceived in contexts increasingly marked by neoliberal logics. For the comparison of expanded abstracts selected for this analysis, we defined the categories: Neoliberalism; Neoliberal Education and Neoliberal Politics. Thus, the corpus of analysis of this State of Knowledge is composed of six expanded summaries. The final considerations indicate that the influences of neoliberalism at the level of Higher Education materialize in different ways: through the access vacancies financed by public educational policies, by the training that the subject who attends this level of education receives, by the voices of influence of multilateral organizations in the context of the production of policy texts and also by the precariousness of public education institutions to the detriment of private ones.
id UNIT-2_9a2641ff5d8167fb126fb49b16d3d38b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10716
network_acronym_str UNIT-2
network_name_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository_id_str
spelling ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃOThis article has as general objective to verify, according to the mapped scientific productions, how Education in Higher Education in Brazil has been perceived in contexts increasingly marked by neoliberal logics. For the comparison of expanded abstracts selected for this analysis, we defined the categories: Neoliberalism; Neoliberal Education and Neoliberal Politics. Thus, the corpus of analysis of this State of Knowledge is composed of six expanded summaries. The final considerations indicate that the influences of neoliberalism at the level of Higher Education materialize in different ways: through the access vacancies financed by public educational policies, by the training that the subject who attends this level of education receives, by the voices of influence of multilateral organizations in the context of the production of policy texts and also by the precariousness of public education institutions to the detriment of private ones.Este artículo tiene como objetivo general verificar, según las producciones científicas mapeadas, cómo la Educación en la Educación Superior en Brasil ha sido percibida en contextos cada vez más marcados por lógicas neoliberales. Para la comparación de los resúmenes expandidos seleccionados para este análisis, definimos las categorías: Neoliberalismo; Educación neoliberal y Política neoliberal. Así, el corpus de análisis de este Estado del Conocimiento está compuesto por seis resúmenes ampliados. Las consideraciones finales indican que las influencias del neoliberalismo a nivel de Educación Superior se materializan de diferentes formas: a través de las vacantes de acceso financiadas por las políticas públicas educativas, por la formación que recibe el sujeto que asiste a este nivel de educación, por las voces de influencia de organizaciones multilaterales en el contexto de la producción de textos de política y también por la precariedad de las instituciones de educación pública en detrimento de las privadas.Este artigo tem como objetivo geral verificar, segundo as produções científicas mapeadas, como a Educação no Ensino Superior do Brasil tem sido percebida em contextos cada vez mais marcados pelas lógicas neoliberais. Para o cotejamento de resumos expandidos selecionados para essa análise, definimos as categorias: Neoliberalismo; Educação Neoliberal e Política Neoliberal. Assim, o corpus de análise deste Estado do Conhecimento é composto por seis resumos expandidos. As considerações finais indicam que as influências do neoliberalismo em nível de Educação Superior materializam-se de diversas formas, por meio das vagas de acesso financiadas pelas políticas públicas educacionais, pela formação que o sujeito que frequenta esse nível de educação recebe, pelas vozes de influência dos organismos multilaterais no contexto de produção dos textos das políticas e ainda, pela precarização das Instituições de ensino públicas em detrimento das particularesEditora Universitária Tiradentes2023-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1071610.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 39-522316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716/5228Copyright (c) 2023 EDUCAÇÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessHorwat Imbriani de Oliveira, DayaneSilva Prado, Thiago Furlan Costa, Maria Luisa2023-02-27T20:20:13Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10716Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2023-10-16T10:12:34.618826Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
dc.title.none.fl_str_mv ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
title ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
spellingShingle ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane
title_short ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
title_full ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
title_fullStr ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
title_full_unstemmed ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
title_sort ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
author Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane
author_facet Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane
Silva Prado, Thiago
Furlan Costa, Maria Luisa
author_role author
author2 Silva Prado, Thiago
Furlan Costa, Maria Luisa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane
Silva Prado, Thiago
Furlan Costa, Maria Luisa
description This article has as general objective to verify, according to the mapped scientific productions, how Education in Higher Education in Brazil has been perceived in contexts increasingly marked by neoliberal logics. For the comparison of expanded abstracts selected for this analysis, we defined the categories: Neoliberalism; Neoliberal Education and Neoliberal Politics. Thus, the corpus of analysis of this State of Knowledge is composed of six expanded summaries. The final considerations indicate that the influences of neoliberalism at the level of Higher Education materialize in different ways: through the access vacancies financed by public educational policies, by the training that the subject who attends this level of education receives, by the voices of influence of multilateral organizations in the context of the production of policy texts and also by the precariousness of public education institutions to the detriment of private ones.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716
10.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52
url https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716
identifier_str_mv 10.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716/5228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCAÇÃO
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCAÇÃO
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
dc.source.none.fl_str_mv Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 39-52
2316-3828
2316-333X
10.17564/2316-3828.2023v12n1
reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)
instname:Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron:UNIT
instname_str Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron_str UNIT
institution UNIT
reponame_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
collection Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)
repository.mail.fl_str_mv ||crismporto@gmail.com
_version_ 1800220615463927808