ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interfaces Científicas. Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716 |
Resumo: | This article has as general objective to verify, according to the mapped scientific productions, how Education in Higher Education in Brazil has been perceived in contexts increasingly marked by neoliberal logics. For the comparison of expanded abstracts selected for this analysis, we defined the categories: Neoliberalism; Neoliberal Education and Neoliberal Politics. Thus, the corpus of analysis of this State of Knowledge is composed of six expanded summaries. The final considerations indicate that the influences of neoliberalism at the level of Higher Education materialize in different ways: through the access vacancies financed by public educational policies, by the training that the subject who attends this level of education receives, by the voices of influence of multilateral organizations in the context of the production of policy texts and also by the precariousness of public education institutions to the detriment of private ones. |
id |
UNIT-2_9a2641ff5d8167fb126fb49b16d3d38b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10716 |
network_acronym_str |
UNIT-2 |
network_name_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃOThis article has as general objective to verify, according to the mapped scientific productions, how Education in Higher Education in Brazil has been perceived in contexts increasingly marked by neoliberal logics. For the comparison of expanded abstracts selected for this analysis, we defined the categories: Neoliberalism; Neoliberal Education and Neoliberal Politics. Thus, the corpus of analysis of this State of Knowledge is composed of six expanded summaries. The final considerations indicate that the influences of neoliberalism at the level of Higher Education materialize in different ways: through the access vacancies financed by public educational policies, by the training that the subject who attends this level of education receives, by the voices of influence of multilateral organizations in the context of the production of policy texts and also by the precariousness of public education institutions to the detriment of private ones.Este artículo tiene como objetivo general verificar, según las producciones científicas mapeadas, cómo la Educación en la Educación Superior en Brasil ha sido percibida en contextos cada vez más marcados por lógicas neoliberales. Para la comparación de los resúmenes expandidos seleccionados para este análisis, definimos las categorías: Neoliberalismo; Educación neoliberal y Política neoliberal. Así, el corpus de análisis de este Estado del Conocimiento está compuesto por seis resúmenes ampliados. Las consideraciones finales indican que las influencias del neoliberalismo a nivel de Educación Superior se materializan de diferentes formas: a través de las vacantes de acceso financiadas por las políticas públicas educativas, por la formación que recibe el sujeto que asiste a este nivel de educación, por las voces de influencia de organizaciones multilaterales en el contexto de la producción de textos de política y también por la precariedad de las instituciones de educación pública en detrimento de las privadas.Este artigo tem como objetivo geral verificar, segundo as produções científicas mapeadas, como a Educação no Ensino Superior do Brasil tem sido percebida em contextos cada vez mais marcados pelas lógicas neoliberais. Para o cotejamento de resumos expandidos selecionados para essa análise, definimos as categorias: Neoliberalismo; Educação Neoliberal e Política Neoliberal. Assim, o corpus de análise deste Estado do Conhecimento é composto por seis resumos expandidos. As considerações finais indicam que as influências do neoliberalismo em nível de Educação Superior materializam-se de diversas formas, por meio das vagas de acesso financiadas pelas políticas públicas educacionais, pela formação que o sujeito que frequenta esse nível de educação recebe, pelas vozes de influência dos organismos multilaterais no contexto de produção dos textos das políticas e ainda, pela precarização das Instituições de ensino públicas em detrimento das particularesEditora Universitária Tiradentes2023-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1071610.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 39-522316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716/5228Copyright (c) 2023 EDUCAÇÃOinfo:eu-repo/semantics/openAccessHorwat Imbriani de Oliveira, DayaneSilva Prado, Thiago Furlan Costa, Maria Luisa2023-02-27T20:20:13Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10716Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2023-10-16T10:12:34.618826Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO |
title |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO |
spellingShingle |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane |
title_short |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO |
title_full |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO |
title_fullStr |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO |
title_full_unstemmed |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO |
title_sort |
ESTADO DO CONHECIMENTO ACERCA DO ENSINO SUPERIOR BRASILEIRO E O NEOLIBERALISMO NO XXIX SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO |
author |
Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane |
author_facet |
Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane Silva Prado, Thiago Furlan Costa, Maria Luisa |
author_role |
author |
author2 |
Silva Prado, Thiago Furlan Costa, Maria Luisa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Horwat Imbriani de Oliveira, Dayane Silva Prado, Thiago Furlan Costa, Maria Luisa |
description |
This article has as general objective to verify, according to the mapped scientific productions, how Education in Higher Education in Brazil has been perceived in contexts increasingly marked by neoliberal logics. For the comparison of expanded abstracts selected for this analysis, we defined the categories: Neoliberalism; Neoliberal Education and Neoliberal Politics. Thus, the corpus of analysis of this State of Knowledge is composed of six expanded summaries. The final considerations indicate that the influences of neoliberalism at the level of Higher Education materialize in different ways: through the access vacancies financed by public educational policies, by the training that the subject who attends this level of education receives, by the voices of influence of multilateral organizations in the context of the production of policy texts and also by the precariousness of public education institutions to the detriment of private ones. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716 10.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52 |
url |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716 |
identifier_str_mv |
10.17564/2316-3828.2023v12n1p39-52 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10716/5228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCAÇÃO info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCAÇÃO |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 39-52 2316-3828 2316-333X 10.17564/2316-3828.2023v12n1 reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online) instname:Universidade Tiradentes (UNIT) instacron:UNIT |
instname_str |
Universidade Tiradentes (UNIT) |
instacron_str |
UNIT |
institution |
UNIT |
reponame_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
collection |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||crismporto@gmail.com |
_version_ |
1800220615463927808 |