NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interfaces Científicas. Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042 |
Resumo: | Understanding that university teaching requires the construction and development of specific knowledge to the profession, this text presents a research with the objective of identifying the knowledge that is necessary for the practice of university teaching from the perspective of undergraduates graduating from six courses in the area of Human Sciences and Education from a public state university in Paraná. The methodology adopted was library research supported by field research. For data collection, a semi-structured questionnaire was used, having as participants forty eight students enrolled in the last year of courses at the Area Center of Human Sciences and Education on a university campus. It was considered that university teaching implies a series of knowledge and skills that need to be mobilized in the professional practice, with reflection as a tool for the improvement and quality of pedagogical practice. |
id |
UNIT-2_ade4adf7821c221854105110fb495204 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/11042 |
network_acronym_str |
UNIT-2 |
network_name_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?CONOCIMIENTOS NECESARIOS PARA LA DOCENCIA UNIVERSITARIA:: ¿QUÉ PIENSAN LOS ESTUDIANTES DE PREGRADO?SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS? WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA:: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS?Understanding that university teaching requires the construction and development of specific knowledge to the profession, this text presents a research with the objective of identifying the knowledge that is necessary for the practice of university teaching from the perspective of undergraduates graduating from six courses in the area of Human Sciences and Education from a public state university in Paraná. The methodology adopted was library research supported by field research. For data collection, a semi-structured questionnaire was used, having as participants forty eight students enrolled in the last year of courses at the Area Center of Human Sciences and Education on a university campus. It was considered that university teaching implies a series of knowledge and skills that need to be mobilized in the professional practice, with reflection as a tool for the improvement and quality of pedagogical practice.Entendiendo que la docencia universitaria requiere la construcción y desarrollo de conocimientos propios de la profesión, este texto presenta una investigación con el objetivo de identificar los conocimientos necesarios para el ejercicio de la docencia universitaria desde la perspectiva de los egresados de seis carreras en el área de Ciencias Humanas y de la Educación de una universidad pública estatal de Paraná. La metodología adoptada fue la investigación bibliográfica sustentada en investigación de campo. Para la recolección de datos se utilizó un cuestionario semi estructurado, teniendo como participantes a cuarenta y ocho estudiantes del último año de cursos en el Centro de Áreas de Ciencias Humanas y Educación de un campus universitario. Se consideró que la docencia universitaria implica una serie de conocimientos y habilidades que deben movilizarse en la práctica profesional en conjunto, con la reflexión como herramienta para la mejora y calidad de la práctica pedagógica.Entendendo que a docência universitária exige a construção e desenvolvimento de saberes próprios da profissão, o presente texto apresenta pesquisa com o objetivo de identificar os saberes necessários para o exercício da docência universitária na perspectiva de licenciandos formandos dos seis cursos da área de Ciências Humanas e da Educação de uma universidade pública estadual do Paraná. A metodologia adotada foi a pesquisa bibliográfica apoiada em pesquisa de campo. Para a coleta dos dados utilizou-se um questionário semiestruturado, tendo como participantes quarenta e oito alunos do último ano dos cursos do Centro de Áreas das Ciências Humanas e da Educação de um campus da universidade. Considerou-se que a docência universitária implica uma série de saberes e competências que precisam ser mobilizadas no exercício profissional de forma conjunta, tendo a reflexão como ferramenta para o aprimoramento e qualidade da prática pedagógica.Entendendo que a docência universitária exige a construção e desenvolvimento de saberes próprios da profissão, o presente texto apresenta pesquisa com o objetivo de identificar os saberes necessários para o exercício da docência universitária na perspectiva de licenciandos formandos dos seis cursos da área de Ciências Humanas e da Educação de uma universidade pública estadual do Paraná. A metodologia adotada foi a pesquisa bibliográfica apoiada em pesquisa de campo. Para a coleta dos dados utilizou-se um questionário semiestruturado, tendo como participantes quarenta e oito alunos do último ano dos cursos do Centro de Áreas das Ciências Humanas e da Educação de um campus da universidade. Considerou-se que a docência universitária implica uma série de saberes e competências que precisam ser mobilizadas no exercício profissional de forma conjunta, tendo a reflexão como ferramenta para o aprimoramento e qualidade da prática pedagógica.Editora Universitária Tiradentes2024-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1104210.17564/2316-3828.2023v12n1p519-534Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 519-5342316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042/5518Copyright (c) 2024 Interfaces Científicas - Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDos Santos Junges, KelenSudul Marafigo, MicheliPetchak Zanlorenzi, Claudia Maria2024-01-17T11:56:11Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/11042Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2024-01-17T11:56:11Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? CONOCIMIENTOS NECESARIOS PARA LA DOCENCIA UNIVERSITARIA:: ¿QUÉ PIENSAN LOS ESTUDIANTES DE PREGRADO? SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS? WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA:: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS? |
title |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? |
spellingShingle |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? Dos Santos Junges, Kelen |
title_short |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? |
title_full |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? |
title_fullStr |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? |
title_full_unstemmed |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? |
title_sort |
NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK? |
author |
Dos Santos Junges, Kelen |
author_facet |
Dos Santos Junges, Kelen Sudul Marafigo, Micheli Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Sudul Marafigo, Micheli Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dos Santos Junges, Kelen Sudul Marafigo, Micheli Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria |
description |
Understanding that university teaching requires the construction and development of specific knowledge to the profession, this text presents a research with the objective of identifying the knowledge that is necessary for the practice of university teaching from the perspective of undergraduates graduating from six courses in the area of Human Sciences and Education from a public state university in Paraná. The methodology adopted was library research supported by field research. For data collection, a semi-structured questionnaire was used, having as participants forty eight students enrolled in the last year of courses at the Area Center of Human Sciences and Education on a university campus. It was considered that university teaching implies a series of knowledge and skills that need to be mobilized in the professional practice, with reflection as a tool for the improvement and quality of pedagogical practice. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042 10.17564/2316-3828.2023v12n1p519-534 |
url |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042 |
identifier_str_mv |
10.17564/2316-3828.2023v12n1p519-534 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042/5518 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Interfaces Científicas - Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Interfaces Científicas - Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitária Tiradentes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 519-534 2316-3828 2316-333X 10.17564/2316-3828.2023v12n1 reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online) instname:Universidade Tiradentes (UNIT) instacron:UNIT |
instname_str |
Universidade Tiradentes (UNIT) |
instacron_str |
UNIT |
institution |
UNIT |
reponame_str |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
collection |
Interfaces Científicas. Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||crismporto@gmail.com |
_version_ |
1800220612761747456 |