NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dos Santos Junges, Kelen
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sudul Marafigo, Micheli, Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042
Resumo: Understanding that university teaching requires the construction and development of specific knowledge to the profession, this text presents a research with the objective of identifying the knowledge that is necessary for the practice of university teaching from the perspective of undergraduates graduating from six courses in the area of Human Sciences and Education from a public state university in Paraná. The methodology adopted was library research supported by field research. For data collection, a semi-structured questionnaire was used, having as participants forty eight students enrolled in the last year of courses at the Area Center of Human Sciences and Education on a university campus. It was considered that university teaching implies a series of knowledge and skills that need to be mobilized in the professional practice, with reflection as a tool for the improvement and quality of pedagogical practice.
id UNIT-2_ade4adf7821c221854105110fb495204
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/11042
network_acronym_str UNIT-2
network_name_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository_id_str
spelling NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?CONOCIMIENTOS NECESARIOS PARA LA DOCENCIA UNIVERSITARIA:: ¿QUÉ PIENSAN LOS ESTUDIANTES DE PREGRADO?SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS? WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA:: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS?Understanding that university teaching requires the construction and development of specific knowledge to the profession, this text presents a research with the objective of identifying the knowledge that is necessary for the practice of university teaching from the perspective of undergraduates graduating from six courses in the area of Human Sciences and Education from a public state university in Paraná. The methodology adopted was library research supported by field research. For data collection, a semi-structured questionnaire was used, having as participants forty eight students enrolled in the last year of courses at the Area Center of Human Sciences and Education on a university campus. It was considered that university teaching implies a series of knowledge and skills that need to be mobilized in the professional practice, with reflection as a tool for the improvement and quality of pedagogical practice.Entendiendo que la docencia universitaria requiere la construcción y desarrollo de conocimientos propios de la profesión, este texto presenta una investigación con el objetivo de identificar los conocimientos necesarios para el ejercicio de la docencia universitaria desde la perspectiva de los egresados ​​de seis carreras en el área de Ciencias Humanas y de la Educación de una universidad pública estatal de Paraná. La metodología adoptada fue la investigación bibliográfica sustentada en investigación de campo. Para la recolección de datos se utilizó un cuestionario semi estructurado, teniendo como participantes a cuarenta y ocho estudiantes del último año de cursos en el Centro de Áreas de Ciencias Humanas y Educación de un campus universitario. Se consideró que la docencia universitaria implica una serie de conocimientos y habilidades que deben movilizarse en la práctica profesional en conjunto, con la reflexión como herramienta para la mejora y calidad de la práctica pedagógica.Entendendo que a docência universitária exige a construção e desenvolvimento de saberes próprios da profissão, o presente texto apresenta pesquisa com o objetivo de identificar os saberes necessários para o exercício da docência universitária na perspectiva de licenciandos formandos dos seis cursos da área de Ciências Humanas e da Educação de uma universidade pública estadual do Paraná. A metodologia adotada foi a pesquisa bibliográfica apoiada em pesquisa de campo. Para a coleta dos dados utilizou-se um questionário semiestruturado, tendo como participantes quarenta e oito alunos do último ano dos cursos do Centro de Áreas das Ciências Humanas e da Educação de um campus da universidade. Considerou-se que a docência universitária implica uma série de saberes e competências que precisam ser mobilizadas no exercício profissional de forma conjunta, tendo a reflexão como ferramenta para o aprimoramento e qualidade da prática pedagógica.Entendendo que a docência universitária exige a construção e desenvolvimento de saberes próprios da profissão, o presente texto apresenta pesquisa com o objetivo de identificar os saberes necessários para o exercício da docência universitária na perspectiva de licenciandos formandos dos seis cursos da área de Ciências Humanas e da Educação de uma universidade pública estadual do Paraná. A metodologia adotada foi a pesquisa bibliográfica apoiada em pesquisa de campo. Para a coleta dos dados utilizou-se um questionário semiestruturado, tendo como participantes quarenta e oito alunos do último ano dos cursos do Centro de Áreas das Ciências Humanas e da Educação de um campus da universidade. Considerou-se que a docência universitária implica uma série de saberes e competências que precisam ser mobilizadas no exercício profissional de forma conjunta, tendo a reflexão como ferramenta para o aprimoramento e qualidade da prática pedagógica.Editora Universitária Tiradentes2024-01-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1104210.17564/2316-3828.2023v12n1p519-534Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 519-5342316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042/5518Copyright (c) 2024 Interfaces Científicas - Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDos Santos Junges, KelenSudul Marafigo, MicheliPetchak Zanlorenzi, Claudia Maria2024-01-17T11:56:11Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/11042Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2024-01-17T11:56:11Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
dc.title.none.fl_str_mv NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
CONOCIMIENTOS NECESARIOS PARA LA DOCENCIA UNIVERSITARIA:: ¿QUÉ PIENSAN LOS ESTUDIANTES DE PREGRADO?
SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS? WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
SABERES NECESSÁRIOS PARA A DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA:: O QUE PENSAM OS LICENCIANDOS?
title NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
spellingShingle NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
Dos Santos Junges, Kelen
title_short NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
title_full NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
title_fullStr NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
title_full_unstemmed NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
title_sort NECESSARY KNOWLEDGE FOR UNIVERSITY TEACHING: : WHAT DO UNDERGRADUATES THINK?
author Dos Santos Junges, Kelen
author_facet Dos Santos Junges, Kelen
Sudul Marafigo, Micheli
Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
author_role author
author2 Sudul Marafigo, Micheli
Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dos Santos Junges, Kelen
Sudul Marafigo, Micheli
Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
description Understanding that university teaching requires the construction and development of specific knowledge to the profession, this text presents a research with the objective of identifying the knowledge that is necessary for the practice of university teaching from the perspective of undergraduates graduating from six courses in the area of Human Sciences and Education from a public state university in Paraná. The methodology adopted was library research supported by field research. For data collection, a semi-structured questionnaire was used, having as participants forty eight students enrolled in the last year of courses at the Area Center of Human Sciences and Education on a university campus. It was considered that university teaching implies a series of knowledge and skills that need to be mobilized in the professional practice, with reflection as a tool for the improvement and quality of pedagogical practice.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042
10.17564/2316-3828.2023v12n1p519-534
url https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042
identifier_str_mv 10.17564/2316-3828.2023v12n1p519-534
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/11042/5518
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Interfaces Científicas - Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Interfaces Científicas - Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitária Tiradentes
dc.source.none.fl_str_mv Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 519-534
2316-3828
2316-333X
10.17564/2316-3828.2023v12n1
reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)
instname:Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron:UNIT
instname_str Universidade Tiradentes (UNIT)
instacron_str UNIT
institution UNIT
reponame_str Interfaces Científicas. Educação (Online)
collection Interfaces Científicas. Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)
repository.mail.fl_str_mv ||crismporto@gmail.com
_version_ 1800220612761747456