THE GENDER PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING: : for a pedagogical practice that educates for equity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Borges, Vanessa Maria
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interfaces Científicas. Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10904
Resumo: This article proposes to reflect on the importance of teacher training processes, with a focus on earlier training in pedagogy, in order to avoid reproducting stereotypes and prejudices related to gender categories, enabling teachers to educate boys and girls to overcome differences and not to conform to the maintenance of unequal social roles. Thus, the main objective of this investigation is to identify how the inclusion of a gender perspective in teacher education can contribute to an emancipatory and non-discriminatory education. To achieve this objective, the research was structured from qualitative criteria and was based on a bibliographic survey and subsequent application of a questionnaire with objective and subjective questions on the subject, so the students of the Pedagogy course at Centro Universitário Jorge Amado (BA) could freely narrate their experiences about gender perspectives on their education in pedagogy.
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spelling THE GENDER PERSPECTIVE IN TEACHER TRAINING: : for a pedagogical practice that educates for equityLA PERSPECTIVA DE GÉNERO EN LA FORMACIÓN DOCENTE: : por una práctica pedagógica que eduque para la equidadA PERSPECTIVA DE GÊNERO NA FORMAÇÃO DOCENTE: POR UMA PRÁTICA PEDAGÓGICA QUE EDUQUE PARA EQUIDADE: for a pedagogical practice that educates for equityThis article proposes to reflect on the importance of teacher training processes, with a focus on earlier training in pedagogy, in order to avoid reproducting stereotypes and prejudices related to gender categories, enabling teachers to educate boys and girls to overcome differences and not to conform to the maintenance of unequal social roles. Thus, the main objective of this investigation is to identify how the inclusion of a gender perspective in teacher education can contribute to an emancipatory and non-discriminatory education. To achieve this objective, the research was structured from qualitative criteria and was based on a bibliographic survey and subsequent application of a questionnaire with objective and subjective questions on the subject, so the students of the Pedagogy course at Centro Universitário Jorge Amado (BA) could freely narrate their experiences about gender perspectives on their education in pedagogy.Este artículo se propone reflexionar sobre la importancia de los procesos de formación docente, con foco en la formación inicial en pedagogía, para frenar la reproducción de estereotipos y prejuicios relacionados con las categorías de género, capacitando a los professores y a las profesoras para educar niños y niñas en la superación de las diferencias, y a no conformarse con el mantenimiento de roles sociales desiguales. Así, el objetivo principal de esta investigación es identificar cómo la inclusión de la perspectiva de género en la formación inicial docente puede contribuir a una formación emancipadora y no discriminatoria. Para lograr este objetivo, la investigación se estructuró a partir de criterios cualitativos y se basó en un levantamiento bibliográfico y en la posterior aplicación de un cuestionario con preguntas objetivas y subjetivas sobre el tema para que los/las estudiantes del curso de Pedagogía del Centro Universitário Jorge Amado (BA) narren libremente sus experiencias sobre la perspectiva de género en su formación en pedagogía.O presente artigo se propõe a refletir sobre a importância dos processos formativos de professores, com recorte para a formação inicial em pedagogia, no intuito de coibir a reprodução de estereótipos e preconceitos relativos à categoria de gênero, capacitando docentes para educar meninos e meninas para superar diferenças, e não para conformar a manutenção de papeis sociais desiguais. Desse modo, o objetivo principal desta investigação é identificar como a inclusão da perspectiva de gênero na formação inicial docente pode contribuir para uma educação emancipatória e não discriminatória. Para alcançar esse objetivo, a pesquisa se estruturou a partir de critérios qualitativos e foi pautada em um levantamento bibliográfico e posterior aplicação de questionário com perguntas objetivas e subjetivas sobre o tema, para que os(as) estudantes do curso de Licenciatura do Centro Universitário Jorge Amado (BA) pudessem narrar livremente suas experiências acerca das perspectivas de gênero em suas formações em pedagogia. Editora Universitária Tiradentes2023-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/1090410.17564/2316-3828.2023v12n1p334-344Interfaces Científicas - Educação; v. 12 n. 1 (2023): Fluxo Contínuo; 334-3442316-38282316-333X10.17564/2316-3828.2023v12n1reponame:Interfaces Científicas. Educação (Online)instname:Universidade Tiradentes (UNIT)instacron:UNITporhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/10904/5421Copyright (c) 2023 Interfaces Científicas - Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Borges, Vanessa Maria2023-04-05T19:50:36Zoai:ojs.periodicos.set.edu.br:article/10904Revistahttps://periodicos.set.edu.br/educacaoPRIhttps://periodicos.set.edu.br/educacao/oai||crismporto@gmail.com2316-38282316-333Xopendoar:2023-10-16T10:12:34.730713Interfaces Científicas. Educação (Online) - Universidade Tiradentes (UNIT)false
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