Guest houses - a creative accommodation alternative
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Turismo : Visão e Ação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258 |
Resumo: | This work shows the results of a study which sought to determine the expression of creativity in guest houses in the island of Florianópolis. The research included the participation of guests, staff and managers of three guesthouses. For this article, the results of just one guesthouse are presented. The multiple case study, with a predominantly qualitative approach, was based on the reports of the subjects who took part in the research, and the understanding of the manifestation of creativity, in two aspects: the product and organizational management. For the investigation, the following techniques were used: semi-structured interviews, direct observation and documentary analysis, life history and questionnaires with open and closed questions. The data was analyzed by means of content analysis. The results show that in the guesthouse analyzed, the products show characteristics of originality, and the organizational management is a combination of both innovative and traditional administrative practices. Key words: Creativity. Means of Accommodation. Tourism. |
id |
UNIVALI-3_14c218757b6ef6288d674c2d90de906e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.univali.br:article/258 |
network_acronym_str |
UNIVALI-3 |
network_name_str |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Guest houses - a creative accommodation alternativePosadas - una alternativa creativa de hospedajePousadas - uma alternativa criativa de hospedagemThis work shows the results of a study which sought to determine the expression of creativity in guest houses in the island of Florianópolis. The research included the participation of guests, staff and managers of three guesthouses. For this article, the results of just one guesthouse are presented. The multiple case study, with a predominantly qualitative approach, was based on the reports of the subjects who took part in the research, and the understanding of the manifestation of creativity, in two aspects: the product and organizational management. For the investigation, the following techniques were used: semi-structured interviews, direct observation and documentary analysis, life history and questionnaires with open and closed questions. The data was analyzed by means of content analysis. The results show that in the guesthouse analyzed, the products show characteristics of originality, and the organizational management is a combination of both innovative and traditional administrative practices. Key words: Creativity. Means of Accommodation. Tourism.Este trabajo tiene como objetivo exponer el resultado de una investigación que tuvo como objetivo conocer la expresión de creatividad en las posadas de la isla de Santa Catarina. La investigación contó con la participación de huéspedes, empleados y dirigentes de tres posadas. Para el presente artículo, se presentan los resultados de apenas una posada. El estudio múltiplo de casos con un abordaje predominantemente cualitativo, se basó en las hablas de los sujetos participantes de la investigación y en la comprensión de la manifestación de creatividad en dos dimensiones: el producto y la gestión organizacional. En la investigación se utilizaron las técnicas de entrevista semiestructurada, observación directa, análisis documental, historia de vida y cuestionarios con preguntas abiertas y cerradas. El análisis de los datos se realizo por medio del análisis de contenido. Los resultados evidencian que en la posada analizada los productos presentan características de originalidad y gestión organizacional, una mezcla de prácticas administrativas innovadoras y tradicionales. Palabras-clave: Creatividad. Medios de Hospedaje. Turismo.Este trabalho tem como objetivo expor o resultado de uma pesquisa que visou conhecer a expressão de criatividade nas pousadas da Ilha de Santa Catarina. A pesquisa contou com a participação de hóspedes, empregados e dirigentes de três pousadas. Para o presente artigo, apresenta-se os resultados de apenas uma pousada. O estudo múltiplo de casos, com uma abordagem predominantemente qualitativa, baseou-se nas falas dos sujeitos participantes da pesquisa e na compreensão da manifestação de criatividade em duas dimensões: o produto e a gestão organizacional. Na investigação foram utilizadas as técnicas de entrevista semi estruturada, observação direta, análise documental, história de vida e questionários com perguntas abertas e fechadas. A análise dos dados foi realizada por meio da análise de conteúdo. Os resultados evidenciam que na pousada analisada os produtos apresentam características de originalidade e a gestão organizacional um misto de práticas administrativas inovadoras e tradicionais. Palavras-chave: Criatividade. Meios de Hospedagem. Turismo.Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC2008-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/25810.14210/rtva.v8n2.p253-272Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 No. 2 (2006); 253-272Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 Núm. 2 (2006); 253-272Turismo: Visão e Ação; v. 8 n. 2 (2006); 253-2721983-71511415-639310.14210/rtva.v8i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258/215Zanella, Liane Carly HermesAngeloni, Maria Terezinhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-10-23T21:11:07Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/258Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-10-23T21:11:07Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Guest houses - a creative accommodation alternative Posadas - una alternativa creativa de hospedaje Pousadas - uma alternativa criativa de hospedagem |
title |
Guest houses - a creative accommodation alternative |
spellingShingle |
Guest houses - a creative accommodation alternative Zanella, Liane Carly Hermes |
title_short |
Guest houses - a creative accommodation alternative |
title_full |
Guest houses - a creative accommodation alternative |
title_fullStr |
Guest houses - a creative accommodation alternative |
title_full_unstemmed |
Guest houses - a creative accommodation alternative |
title_sort |
Guest houses - a creative accommodation alternative |
author |
Zanella, Liane Carly Hermes |
author_facet |
Zanella, Liane Carly Hermes Angeloni, Maria Terezinha |
author_role |
author |
author2 |
Angeloni, Maria Terezinha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanella, Liane Carly Hermes Angeloni, Maria Terezinha |
description |
This work shows the results of a study which sought to determine the expression of creativity in guest houses in the island of Florianópolis. The research included the participation of guests, staff and managers of three guesthouses. For this article, the results of just one guesthouse are presented. The multiple case study, with a predominantly qualitative approach, was based on the reports of the subjects who took part in the research, and the understanding of the manifestation of creativity, in two aspects: the product and organizational management. For the investigation, the following techniques were used: semi-structured interviews, direct observation and documentary analysis, life history and questionnaires with open and closed questions. The data was analyzed by means of content analysis. The results show that in the guesthouse analyzed, the products show characteristics of originality, and the organizational management is a combination of both innovative and traditional administrative practices. Key words: Creativity. Means of Accommodation. Tourism. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258 10.14210/rtva.v8n2.p253-272 |
url |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258 |
identifier_str_mv |
10.14210/rtva.v8n2.p253-272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258/215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 No. 2 (2006); 253-272 Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 Núm. 2 (2006); 253-272 Turismo: Visão e Ação; v. 8 n. 2 (2006); 253-272 1983-7151 1415-6393 10.14210/rtva.v8i2 reponame:Turismo : Visão e Ação (Online) instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) instacron:UNIVALI |
instname_str |
Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) |
instacron_str |
UNIVALI |
institution |
UNIVALI |
reponame_str |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
collection |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) |
repository.mail.fl_str_mv |
luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br |
_version_ |
1798045017762168832 |