Guest houses - a creative accommodation alternative

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanella, Liane Carly Hermes
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Angeloni, Maria Terezinha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258
Resumo: This work shows the results of a study which sought to determine the expression of creativity in guest houses in the island of Florianópolis. The research included the participation of guests, staff and managers of three guesthouses. For this article, the results of just one guesthouse are presented. The multiple case study, with a predominantly qualitative approach, was based on the reports of the subjects who took part in the research, and the understanding of the manifestation of creativity, in two aspects: the product and organizational management. For the investigation, the following techniques were used: semi-structured interviews, direct observation and documentary analysis, life history and questionnaires with open and closed questions. The data was analyzed by means of content analysis. The results show that in the guesthouse analyzed, the products show characteristics of originality, and the organizational management is a combination of both innovative and traditional administrative practices. Key words: Creativity. Means of Accommodation. Tourism.
id UNIVALI-3_14c218757b6ef6288d674c2d90de906e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.univali.br:article/258
network_acronym_str UNIVALI-3
network_name_str Turismo : Visão e Ação (Online)
repository_id_str
spelling Guest houses - a creative accommodation alternativePosadas - una alternativa creativa de hospedajePousadas - uma alternativa criativa de hospedagemThis work shows the results of a study which sought to determine the expression of creativity in guest houses in the island of Florianópolis. The research included the participation of guests, staff and managers of three guesthouses. For this article, the results of just one guesthouse are presented. The multiple case study, with a predominantly qualitative approach, was based on the reports of the subjects who took part in the research, and the understanding of the manifestation of creativity, in two aspects: the product and organizational management. For the investigation, the following techniques were used: semi-structured interviews, direct observation and documentary analysis, life history and questionnaires with open and closed questions. The data was analyzed by means of content analysis. The results show that in the guesthouse analyzed, the products show characteristics of originality, and the organizational management is a combination of both innovative and traditional administrative practices. Key words: Creativity. Means of Accommodation. Tourism.Este trabajo tiene como objetivo exponer el resultado de una investigación que tuvo como objetivo conocer la expresión de creatividad en las posadas de la isla de Santa Catarina. La investigación contó con la participación de huéspedes, empleados y dirigentes de tres posadas. Para el presente artículo, se presentan los resultados de apenas una posada. El estudio múltiplo de casos con un abordaje predominantemente cualitativo, se basó en las hablas de los sujetos participantes de la investigación y en la comprensión de la manifestación de creatividad en dos dimensiones: el producto y la gestión organizacional. En la investigación se utilizaron las técnicas de entrevista semiestructurada, observación directa, análisis documental, historia de vida y cuestionarios con preguntas abiertas y cerradas. El análisis de los datos se realizo por medio del análisis de contenido. Los resultados evidencian que en la posada analizada los productos presentan características de originalidad y gestión organizacional, una mezcla de prácticas administrativas innovadoras y tradicionales. Palabras-clave: Creatividad. Medios de Hospedaje. Turismo.Este trabalho tem como objetivo expor o resultado de uma pesquisa que visou conhecer a expressão de criatividade nas pousadas da Ilha de Santa Catarina. A pesquisa contou com a participação de hóspedes, empregados e dirigentes de três pousadas. Para o presente artigo, apresenta-se os resultados de apenas uma pousada. O estudo múltiplo de casos, com uma abordagem predominantemente qualitativa, baseou-se nas falas dos sujeitos participantes da pesquisa e na compreensão da manifestação de criatividade em duas dimensões: o produto e a gestão organizacional. Na investigação foram utilizadas as técnicas de entrevista semi estruturada, observação direta, análise documental, história de vida e questionários com perguntas abertas e fechadas. A análise dos dados foi realizada por meio da análise de conteúdo. Os resultados evidenciam que na pousada analisada os produtos apresentam características de originalidade e a gestão organizacional um misto de práticas administrativas inovadoras e tradicionais. Palavras-chave: Criatividade. Meios de Hospedagem. Turismo.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2008-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/25810.14210/rtva.v8n2.p253-272Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 No. 2 (2006); 253-272Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 Núm. 2 (2006); 253-272Turismo: Visão e Ação; v. 8 n. 2 (2006); 253-2721983-71511415-639310.14210/rtva.v8i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258/215Zanella, Liane Carly HermesAngeloni, Maria Terezinhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-10-23T21:11:07Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/258Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-10-23T21:11:07Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
dc.title.none.fl_str_mv Guest houses - a creative accommodation alternative
Posadas - una alternativa creativa de hospedaje
Pousadas - uma alternativa criativa de hospedagem
title Guest houses - a creative accommodation alternative
spellingShingle Guest houses - a creative accommodation alternative
Zanella, Liane Carly Hermes
title_short Guest houses - a creative accommodation alternative
title_full Guest houses - a creative accommodation alternative
title_fullStr Guest houses - a creative accommodation alternative
title_full_unstemmed Guest houses - a creative accommodation alternative
title_sort Guest houses - a creative accommodation alternative
author Zanella, Liane Carly Hermes
author_facet Zanella, Liane Carly Hermes
Angeloni, Maria Terezinha
author_role author
author2 Angeloni, Maria Terezinha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanella, Liane Carly Hermes
Angeloni, Maria Terezinha
description This work shows the results of a study which sought to determine the expression of creativity in guest houses in the island of Florianópolis. The research included the participation of guests, staff and managers of three guesthouses. For this article, the results of just one guesthouse are presented. The multiple case study, with a predominantly qualitative approach, was based on the reports of the subjects who took part in the research, and the understanding of the manifestation of creativity, in two aspects: the product and organizational management. For the investigation, the following techniques were used: semi-structured interviews, direct observation and documentary analysis, life history and questionnaires with open and closed questions. The data was analyzed by means of content analysis. The results show that in the guesthouse analyzed, the products show characteristics of originality, and the organizational management is a combination of both innovative and traditional administrative practices. Key words: Creativity. Means of Accommodation. Tourism.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258
10.14210/rtva.v8n2.p253-272
url https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258
identifier_str_mv 10.14210/rtva.v8n2.p253-272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/258/215
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
dc.source.none.fl_str_mv Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 No. 2 (2006); 253-272
Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 Núm. 2 (2006); 253-272
Turismo: Visão e Ação; v. 8 n. 2 (2006); 253-272
1983-7151
1415-6393
10.14210/rtva.v8i2
reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)
instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron:UNIVALI
instname_str Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron_str UNIVALI
institution UNIVALI
reponame_str Turismo : Visão e Ação (Online)
collection Turismo : Visão e Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
repository.mail.fl_str_mv luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br
_version_ 1798045017762168832