Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Turismo : Visão e Ação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33 |
Resumo: | Performance measurement, as a strategic managerial tool, is capable of providing relevant information through a monitoring of the main aspects inherent to company management. The objective of this article was to identify the structure and patterns of relations in the performance indicators used by the hotel sector of the town of João Pessoa. A total of 31 hotels were investigated and 24 performance indicators analyzed. To achieve the proposed objective, three complementary multivariate methodological approaches were utilized: cluster analysis, multidimensional scaling, and factor analysis. The procedures were carried out with the aid of the software STATISTICA for Windows. Three distinct groups were found through the cluster analysis (an economic/financial group, a quality group and a market group). These results were fully corroborated by the multidimensional scaling, and partially corroborated by the factor analysis. Key words: Hotel Sector - Performance Measurement - Decision Making Process. |
id |
UNIVALI-3_19a131d1d72a776d9981d3191cd7a3dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.univali.br:article/33 |
network_acronym_str |
UNIVALI-3 |
network_name_str |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PBUtilización de Indicadores de Desempeño en el Sector Hotelero de João Pessoa – PBUtilização de Indicadores de Desempenho no Setor Hoteleiro de João Pessoa – PBPerformance measurement, as a strategic managerial tool, is capable of providing relevant information through a monitoring of the main aspects inherent to company management. The objective of this article was to identify the structure and patterns of relations in the performance indicators used by the hotel sector of the town of João Pessoa. A total of 31 hotels were investigated and 24 performance indicators analyzed. To achieve the proposed objective, three complementary multivariate methodological approaches were utilized: cluster analysis, multidimensional scaling, and factor analysis. The procedures were carried out with the aid of the software STATISTICA for Windows. Three distinct groups were found through the cluster analysis (an economic/financial group, a quality group and a market group). These results were fully corroborated by the multidimensional scaling, and partially corroborated by the factor analysis. Key words: Hotel Sector - Performance Measurement - Decision Making Process.La mensuración del desempeño como herramienta gerencial estratégica es capaz de proporcionar informaciones relevantes a través del monitoramiento de los principales aspectos inherentes a la gestión de empresas. Este artículo tuvo por objetivo identificar la estructura y los modelos de relaciones existentes entre los indicadores de desempeño utilizados por empresas del sector hotelero de la ciudad de João Pessoa. Para la realización de esa investigación se analizaron 31 hoteles y se investigaron 24 indicadores de desempeño. Para alcanzar el objetivo propuesto se utilizaron tres abordajes metodológicos multivariados complementarios: el análisis de agrupamientos, el escalonamiento multidimensional y El análisis factorial. Los procedimientos se realizaron a través del auxilio del aplicativo estadístico STATISTICA for Windows. Fueron encontrados tres grupos distintos a través del análisis de agrupamientos (un grupo económico/ financiero, un grupo de calidad y un grupo mercadológico). Este resultado fue corroborado plenamente por el escalonamiento multidimensional y parcialmente por el análisis factorial. Palabras clave: Sector Hotelero - Medición de Desempeño - Proceso de Tomada de Decisión.A mensuração do desempenho como ferramenta gerencial estratégica é capaz de prover informações relevantes através do monitoramento dos principais aspectos inerentes à gestão de empresas. Este artigo teve o objetivo de identificar a estrutura e padrões de relações existentes entre os indicadores de desempenho utilizados por empresas do setor hoteleiro da cidade de João Pessoa. Para a realização dessa pesquisa foram analisados 31 hotéis e investigados 24 indicadores de desempenho. Para atingir o objetivo proposto, foram utilizadas três abordagens metodológicas multivariadas complementares: a análise de agrupamentos, o escalonamento multidimensional e a análise fatorial. Os procedimentos foram realizados através do auxílio do aplicativo estatístico STATISTICA for Windows. Foram encontrados três grupos distintos através da análise de agrupamentos (um grupo econômico/financeiro, um grupo de qualidade e um grupo mercadológico). Este resultado foi corroborado plenamente pelo escalonamento multidimensional e parcialmente pela análise fatorial. Palavras-chave: Setor Hoteleiro - Medição de Desempenho - Processo de Tomada de Decisão.Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC2008-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/3310.14210/rtva.v10n1.p23 - 38Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 No. 1 (2008); 23 - 38Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 Núm. 1 (2008); 23 - 38Turismo: Visão e Ação; v. 10 n. 1 (2008); 23 - 381983-71511415-639310.14210/rtva.v10i1reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33/34Callado, Aldo Leonardo CunhaCallado, Antônio André CunhaHolanda, Fernanda Marques de AlmeidaLeitão, Carla Renata Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-08-07T08:07:14Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/33Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-08-07T08:07:14Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB Utilización de Indicadores de Desempeño en el Sector Hotelero de João Pessoa – PB Utilização de Indicadores de Desempenho no Setor Hoteleiro de João Pessoa – PB |
title |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB |
spellingShingle |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB Callado, Aldo Leonardo Cunha |
title_short |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB |
title_full |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB |
title_fullStr |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB |
title_full_unstemmed |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB |
title_sort |
Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB |
author |
Callado, Aldo Leonardo Cunha |
author_facet |
Callado, Aldo Leonardo Cunha Callado, Antônio André Cunha Holanda, Fernanda Marques de Almeida Leitão, Carla Renata Silva |
author_role |
author |
author2 |
Callado, Antônio André Cunha Holanda, Fernanda Marques de Almeida Leitão, Carla Renata Silva |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Callado, Aldo Leonardo Cunha Callado, Antônio André Cunha Holanda, Fernanda Marques de Almeida Leitão, Carla Renata Silva |
description |
Performance measurement, as a strategic managerial tool, is capable of providing relevant information through a monitoring of the main aspects inherent to company management. The objective of this article was to identify the structure and patterns of relations in the performance indicators used by the hotel sector of the town of João Pessoa. A total of 31 hotels were investigated and 24 performance indicators analyzed. To achieve the proposed objective, three complementary multivariate methodological approaches were utilized: cluster analysis, multidimensional scaling, and factor analysis. The procedures were carried out with the aid of the software STATISTICA for Windows. Three distinct groups were found through the cluster analysis (an economic/financial group, a quality group and a market group). These results were fully corroborated by the multidimensional scaling, and partially corroborated by the factor analysis. Key words: Hotel Sector - Performance Measurement - Decision Making Process. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33 10.14210/rtva.v10n1.p23 - 38 |
url |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33 |
identifier_str_mv |
10.14210/rtva.v10n1.p23 - 38 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33/34 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 No. 1 (2008); 23 - 38 Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 Núm. 1 (2008); 23 - 38 Turismo: Visão e Ação; v. 10 n. 1 (2008); 23 - 38 1983-7151 1415-6393 10.14210/rtva.v10i1 reponame:Turismo : Visão e Ação (Online) instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) instacron:UNIVALI |
instname_str |
Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) |
instacron_str |
UNIVALI |
institution |
UNIVALI |
reponame_str |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
collection |
Turismo : Visão e Ação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) |
repository.mail.fl_str_mv |
luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br |
_version_ |
1798045017029214208 |