Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Callado, Aldo Leonardo Cunha
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Callado, Antônio André Cunha, Holanda, Fernanda Marques de Almeida, Leitão, Carla Renata Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33
Resumo: Performance measurement, as a strategic managerial tool, is capable of providing relevant information through a monitoring of the main aspects inherent to company management. The objective of this article was to identify the structure and patterns of relations in the performance indicators used by the hotel sector of the town of João Pessoa. A total of 31 hotels were investigated and 24 performance indicators analyzed. To achieve the proposed objective, three complementary multivariate methodological approaches were utilized: cluster analysis, multidimensional scaling, and factor analysis. The procedures were carried out with the aid of the software STATISTICA for Windows. Three distinct groups were found through the cluster analysis (an economic/financial group, a quality group and a market group). These results were fully corroborated by the multidimensional scaling, and partially corroborated by the factor analysis. Key words: Hotel Sector - Performance Measurement - Decision Making Process.
id UNIVALI-3_19a131d1d72a776d9981d3191cd7a3dd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.univali.br:article/33
network_acronym_str UNIVALI-3
network_name_str Turismo : Visão e Ação (Online)
repository_id_str
spelling Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PBUtilización de Indicadores de Desempeño en el Sector Hotelero de João Pessoa – PBUtilização de Indicadores de Desempenho no Setor Hoteleiro de João Pessoa – PBPerformance measurement, as a strategic managerial tool, is capable of providing relevant information through a monitoring of the main aspects inherent to company management. The objective of this article was to identify the structure and patterns of relations in the performance indicators used by the hotel sector of the town of João Pessoa. A total of 31 hotels were investigated and 24 performance indicators analyzed. To achieve the proposed objective, three complementary multivariate methodological approaches were utilized: cluster analysis, multidimensional scaling, and factor analysis. The procedures were carried out with the aid of the software STATISTICA for Windows. Three distinct groups were found through the cluster analysis (an economic/financial group, a quality group and a market group). These results were fully corroborated by the multidimensional scaling, and partially corroborated by the factor analysis. Key words: Hotel Sector - Performance Measurement - Decision Making Process.La mensuración del desempeño como herramienta gerencial estratégica es capaz de proporcionar informaciones relevantes a través del monitoramiento de los principales aspectos inherentes a la gestión de empresas. Este artículo tuvo por objetivo identificar la estructura y los modelos de relaciones existentes entre los indicadores de desempeño utilizados por empresas del sector hotelero de la ciudad de João Pessoa. Para la realización de esa investigación se analizaron 31 hoteles y se investigaron 24 indicadores de desempeño. Para alcanzar el objetivo propuesto se utilizaron tres abordajes metodológicos multivariados complementarios: el análisis de agrupamientos, el escalonamiento multidimensional y El análisis factorial. Los procedimientos se realizaron a través del auxilio del aplicativo estadístico STATISTICA for Windows. Fueron encontrados tres grupos distintos a través del análisis de agrupamientos (un grupo económico/ financiero, un grupo de calidad y un grupo mercadológico). Este resultado fue corroborado plenamente por el escalonamiento multidimensional y parcialmente por el análisis factorial. Palabras clave: Sector Hotelero - Medición de Desempeño - Proceso de Tomada de Decisión.A mensuração do desempenho como ferramenta gerencial estratégica é capaz de prover informações relevantes através do monitoramento dos principais aspectos inerentes à gestão de empresas. Este artigo teve o objetivo de identificar a estrutura e padrões de relações existentes entre os indicadores de desempenho utilizados por empresas do setor hoteleiro da cidade de João Pessoa. Para a realização dessa pesquisa foram analisados 31 hotéis e investigados 24 indicadores de desempenho. Para atingir o objetivo proposto, foram utilizadas três abordagens metodológicas multivariadas complementares: a análise de agrupamentos, o escalonamento multidimensional e a análise fatorial. Os procedimentos foram realizados através do auxílio do aplicativo estatístico STATISTICA for Windows. Foram encontrados três grupos distintos através da análise de agrupamentos (um grupo econômico/financeiro, um grupo de qualidade e um grupo mercadológico). Este resultado foi corroborado plenamente pelo escalonamento multidimensional e parcialmente pela análise fatorial. Palavras-chave: Setor Hoteleiro - Medição de Desempenho - Processo de Tomada de Decisão.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2008-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/3310.14210/rtva.v10n1.p23 - 38Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 No. 1 (2008); 23 - 38Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 Núm. 1 (2008); 23 - 38Turismo: Visão e Ação; v. 10 n. 1 (2008); 23 - 381983-71511415-639310.14210/rtva.v10i1reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33/34Callado, Aldo Leonardo CunhaCallado, Antônio André CunhaHolanda, Fernanda Marques de AlmeidaLeitão, Carla Renata Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-08-07T08:07:14Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/33Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-08-07T08:07:14Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
Utilización de Indicadores de Desempeño en el Sector Hotelero de João Pessoa – PB
Utilização de Indicadores de Desempenho no Setor Hoteleiro de João Pessoa – PB
title Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
spellingShingle Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
Callado, Aldo Leonardo Cunha
title_short Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
title_full Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
title_fullStr Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
title_full_unstemmed Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
title_sort Use of Performance Indicators in the Hotel Sector of João Pessoa - PB
author Callado, Aldo Leonardo Cunha
author_facet Callado, Aldo Leonardo Cunha
Callado, Antônio André Cunha
Holanda, Fernanda Marques de Almeida
Leitão, Carla Renata Silva
author_role author
author2 Callado, Antônio André Cunha
Holanda, Fernanda Marques de Almeida
Leitão, Carla Renata Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Callado, Aldo Leonardo Cunha
Callado, Antônio André Cunha
Holanda, Fernanda Marques de Almeida
Leitão, Carla Renata Silva
description Performance measurement, as a strategic managerial tool, is capable of providing relevant information through a monitoring of the main aspects inherent to company management. The objective of this article was to identify the structure and patterns of relations in the performance indicators used by the hotel sector of the town of João Pessoa. A total of 31 hotels were investigated and 24 performance indicators analyzed. To achieve the proposed objective, three complementary multivariate methodological approaches were utilized: cluster analysis, multidimensional scaling, and factor analysis. The procedures were carried out with the aid of the software STATISTICA for Windows. Three distinct groups were found through the cluster analysis (an economic/financial group, a quality group and a market group). These results were fully corroborated by the multidimensional scaling, and partially corroborated by the factor analysis. Key words: Hotel Sector - Performance Measurement - Decision Making Process.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33
10.14210/rtva.v10n1.p23 - 38
url https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33
identifier_str_mv 10.14210/rtva.v10n1.p23 - 38
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/33/34
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC
dc.source.none.fl_str_mv Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 No. 1 (2008); 23 - 38
Turismo: Visão e Ação; Vol. 10 Núm. 1 (2008); 23 - 38
Turismo: Visão e Ação; v. 10 n. 1 (2008); 23 - 38
1983-7151
1415-6393
10.14210/rtva.v10i1
reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)
instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron:UNIVALI
instname_str Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
instacron_str UNIVALI
institution UNIVALI
reponame_str Turismo : Visão e Ação (Online)
collection Turismo : Visão e Ação (Online)
repository.name.fl_str_mv Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
repository.mail.fl_str_mv luiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br
_version_ 1798045017029214208