Tourism in Brazil: the strategy of spatial expansion and its problems
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Turismo : Visão e Ação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/292 |
Resumo: | Even though the way in which it occurs has not been fully explained, the development of tourism in Brazil, since the middle of the 1990s, has been governed by a strategy of strong spatial expansion together with the introduction of numerous resorts. Based on a brief history of the development of the sector in the country, this article analyzes the motives and problems related to this strategy. The argument made in this analysis is that this strategy is based on a very debatable premise. Namely, that tourism is a natural vocation of Brazil, which would enable a rapid and easy development of the sector. The conclusions of the analysis demonstrate the fragility of this premise, revealing the need for more elaborate public policies for the effective development of the sector in the country. Key words: Tourism in Brazil; Tourism Strategy; Spatial Expansion; Resorts. |
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Tourism in Brazil: the strategy of spatial expansion and its problemsTurismo en Brasil: la estrategia de expansión espacial y sus problemasTurismo no Brasil: a estratégia de expansão espacial e seus problemasEven though the way in which it occurs has not been fully explained, the development of tourism in Brazil, since the middle of the 1990s, has been governed by a strategy of strong spatial expansion together with the introduction of numerous resorts. Based on a brief history of the development of the sector in the country, this article analyzes the motives and problems related to this strategy. The argument made in this analysis is that this strategy is based on a very debatable premise. Namely, that tourism is a natural vocation of Brazil, which would enable a rapid and easy development of the sector. The conclusions of the analysis demonstrate the fragility of this premise, revealing the need for more elaborate public policies for the effective development of the sector in the country. Key words: Tourism in Brazil; Tourism Strategy; Spatial Expansion; Resorts.Aunque de manera no totalmente explícita, la evolución del turismo en Brasil, a mediados de los años 1990, se ha pautado por una estrategia de fuerte expansión espacial consorciada a la implantación de innúmeros resorts. Partiendo de un breve histórico de la evolución del sector en el país, el presente artículo analiza las razones y el problemático desempeño de esa estrategia. El argumento orientador del análisis es el de que esa estrategia se basa en un presupuesto bastante discutible: el de que el turismo es una vocación natural de Brasil, lo que permitiría un desarrollo rápido y fácil del sector. Las conclusiones del análisis demuestran la fragilidad de ese presupuesto, explicitando la necesidad de políticas públicas más elaboradas para el efectivo desarrollo del sector en el país. Palabras - clave: Turismo en Brasil; Estrategia Turística; Expansión Espacial; Resorts.Ainda que de maneira não totalmente explícita, a evolução do turismo no Brasil, desde meados dos anos 1990, tem se pautado por uma estratégia de forte expansão espacial consorciada a implantação de inúmeros resorts. Partindo de um breve histórico da evolução do setor no país, o presente artigo analisa as razões e o problemático desempenho dessa estratégia. O argumento norteador da análise é o de que essa estratégia baseia-se num pressuposto bastante discutível: o de que o turismo é uma vocação natural do Brasil, o que permitiria um desenvolvimento rápido e fácil do setor. As conclusões da análise demonstram a fragilidade desse pressuposto, explicitando a necessidade de políticas públicas mais elaboradas para o efetivo desenvolvimento do setor no país. Palavras Chave: turismo no brasil; estratégia turística; expansão espacial; resorts.Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI / SC2006-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Comunicações", " Resumos de Teses, Dissertações e Livroapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/29210.14210/rtva.v8n2.p301-308Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 No. 2 (2006); 301-308Turismo: Visão e Ação; Vol. 8 Núm. 2 (2006); 301-308Turismo: Visão e Ação; v. 8 n. 2 (2006); 301-3081983-71511415-639310.14210/rtva.v8i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/292/253Alban, Marcusinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-10-23T21:11:07Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/292Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-10-23T21:11:07Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false |
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