The Importance of Stakeholders in the Decision-Making by Guesthouse Managers in Bombinhas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sabino, Bárbara Silvana
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Procopiak, José, Hoffmann, Roberto Antônio, Hoffmann, Valmir Emil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Turismo : Visão e Ação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/530
Resumo: The subject of this article is the influence of the stakeholders who form part of the decision-making processes of guesthouse managers in Bombinhas, Santa Catarina. It uses the theoretical bases of stakeholders proposed by Stoner and Freeman (1985) and Freeman (1999). The descriptive quantitative method was chosen, with the application of a questionnaire. The sample consisted of ten of the twelve guesthouses affiliated with the APHB (Associação de Pousadas e Hotéis de Bombinhas - Association of Guesthouses and Hotels in Bombinhas). The data analysis indicates that the clients are very influential in the decision-making. Key words: Tourism; Strategy; Stakeholders; Visitors.
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spelling The Importance of Stakeholders in the Decision-Making by Guesthouse Managers in BombinhasLa Importancia de los Stakeholders en la Toma de Decisión de las Posadas de BombinhasA Importância dos Stakeholders na Tomada de Decisão das Pousadas de BombinhasThe subject of this article is the influence of the stakeholders who form part of the decision-making processes of guesthouse managers in Bombinhas, Santa Catarina. It uses the theoretical bases of stakeholders proposed by Stoner and Freeman (1985) and Freeman (1999). The descriptive quantitative method was chosen, with the application of a questionnaire. The sample consisted of ten of the twelve guesthouses affiliated with the APHB (Associação de Pousadas e Hotéis de Bombinhas - Association of Guesthouses and Hotels in Bombinhas). The data analysis indicates that the clients are very influential in the decision-making. Key words: Tourism; Strategy; Stakeholders; Visitors.Este artículo presenta una visión de la influencia de los stakeholders que interactúan en los procesos decisorios de las posadas de Bombinhas-SC. Para eso, se trabajó bajo los fundamentos teóricos de los stakeholders propuestas por Stoner y Freeman (1985) y Freeman (1999). El método escogido fue cuantitativo con cuño descriptivo, a través de la aplicación de cuestionario. La muestra se compuso de diez a doce posadas afiliadas aAPHB (Asociación de Posadas y Hoteles de Bombinhas). El análisis de los datos señaló los clientes como fuertes influenciadores en las tomas de decisiones. Palabras clave: Turismo, Estrategia; Stakeholders; Visitantes.Este artigo apresenta uma visão da influência dos stakeholders que interagem nos processos decisórios das pousadas de Bombinhas–SC. Para isso, trabalhou-se sob as fundamentações teóricas dos stakeholders propostas por Stoner e Freeman (1985) e Frooman (1999). O método escolhido foi quantitativo com cunho descritivo, através da aplicação de questionário. A amostra foi composta por dez das doze pousadas afiliadas a APHB (Associação de Pousadas e Hotéis de Bombinhas). A análise dos dados apontou os clientes como fortes influenciadores nas tomadas de decisões. Palavras-chaves: Turismo; Desenvolvimento Local; Educação Ambiental.Universidade do Vale do Itajaí­ - UNIVALI / SC2008-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/53010.14210/rtva.v7n2.p341-354Turismo: Visão e Ação; Vol. 7 No. 2 (2005); 341-354Turismo: Visão e Ação; Vol. 7 Núm. 2 (2005); 341-354Turismo: Visão e Ação; v. 7 n. 2 (2005); 341-3541983-71511415-639310.14210/rtva.v7i2reponame:Turismo : Visão e Ação (Online)instname:Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)instacron:UNIVALIporhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/article/view/530/457Sabino, Bárbara SilvanaProcopiak, JoséHoffmann, Roberto AntônioHoffmann, Valmir Emilinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-10-29T21:54:41Zoai:ojs.periodicos.univali.br:article/530Revistahttps://periodicos.univali.br/index.php/rtvaPUBhttps://periodicos.univali.br/index.php/rtva/oailuiz.flores@univali.br || revistaturismo@univali.br1983-71511415-6393opendoar:2008-10-29T21:54:41Turismo : Visão e Ação (Online) - Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)false
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