Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Messias
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1130
Resumo: Active teaching and learning methodologies in healthcare professional education have the potential to foster autonomy, promoting dynamic education that encourages students to play a more active role in decision-making. In this context, the objective of this study is to identify the characteristics of autonomy developed by healthcare professionals trained through these educational approaches. It is a qualitative narrative literature review, utilizing the databases of the Virtual Health Library (VHL) and the Scientific Electronic Library Online (SciELO), with Health Sciences Descriptors (DeCS): "teaching," "health professionals," "autonomy," and "active methodologies."The analysis of the studies emphasizes the fundamental importance of active methodologies as a strategy for autonomy development, highlighting crucial benefits such as active engagement, critical thinking development, collaborative learning, autonomous decision-making, self-assessment and self-direction, preparation for the complexity of professional practice, stimulation of curiosity and continuous learning, and the development of communication skills. The results reinforce not only the promotion of autonomy but also underscore other essential advantages that significantly contribute to the awakening and strengthening of this competence in healthcare professionals, consolidating the relevance of active methodologies in the educational context of the field.
id UNIVASF-2_245698b6ea938a0bf9b0633f88099283
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1130
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literaturaActive learning methodologies and autonomy in the training of healthcare professionals: a review of the literatureEducação.Autonomia profissional.Ensino inovador.Active teaching and learning methodologies in healthcare professional education have the potential to foster autonomy, promoting dynamic education that encourages students to play a more active role in decision-making. In this context, the objective of this study is to identify the characteristics of autonomy developed by healthcare professionals trained through these educational approaches. It is a qualitative narrative literature review, utilizing the databases of the Virtual Health Library (VHL) and the Scientific Electronic Library Online (SciELO), with Health Sciences Descriptors (DeCS): "teaching," "health professionals," "autonomy," and "active methodologies."The analysis of the studies emphasizes the fundamental importance of active methodologies as a strategy for autonomy development, highlighting crucial benefits such as active engagement, critical thinking development, collaborative learning, autonomous decision-making, self-assessment and self-direction, preparation for the complexity of professional practice, stimulation of curiosity and continuous learning, and the development of communication skills. The results reinforce not only the promotion of autonomy but also underscore other essential advantages that significantly contribute to the awakening and strengthening of this competence in healthcare professionals, consolidating the relevance of active methodologies in the educational context of the field.As metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde possuem o potencial de fomentar a autonomia, promovendo uma educação dinâmica que incentiva os estudantes a desempenharem um papel mais ativo nas tomadas de decisões. Neste contexto, o objetivo deste estudo é identificar as características de autonomia desenvolvidas por profissionais de saúde formados por meio dessas abordagens educacionais. Trata-se de uma revisão narrativa da literatura com uma abordagem qualitativa, utilizando as bases de dados da Biblioteca Virtual da Saúde (BVS) e Scientific Eletronic Library Online (SciELO), com os Descritores em Ciências da Saúde (DeCS): “ensino”, “profissionais de saúde”, “autonomia” e “metodologias ativas”. A análise dos estudos ressalta a importância fundamental das metodologias ativas como estratégia para o desenvolvimento da autonomia, evidenciando benefícios cruciais, como o engajamento ativo, o desenvolvimento do pensamento crítico, a aprendizagem colaborativa, a tomada de decisões autônomas, a autoavaliação e autodireção, a preparação para a complexidade da prática profissional, o estímulo à curiosidade e aprendizado contínuo, e o desenvolvimento de habilidades de comunicação. Os resultados reforçam não apenas a promoção da autonomia, mas também destacam outras vantagens essenciais que contribuem significativamente para o despertar e fortalecimento dessa competência nos profissionais de saúde, consolidando a relevância das metodologias ativas no contexto educacional da área.Universidade Federal do Vale do Rio São FranciscoBrasilseadESPECIALIZAÇÃO EM METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO E APRENDIZAGEMUNIVASFTakenami, Iukaryhttps://orcid.org/0000-0001-5660-7766http://lattes.cnpq.br/5629405326727831https://orcid.org/0000-0001-6285-0359http://lattes.cnpq.br/5533057212587766Martins, Messias2024-01-27T00:26:26Z2024-01-27T00:26:26Z2024-01-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1130porreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASFinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-18T17:58:26Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1130Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:58:26Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
Active learning methodologies and autonomy in the training of healthcare professionals: a review of the literature
title Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
spellingShingle Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
Martins, Messias
Educação.
Autonomia profissional.
Ensino inovador.
title_short Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
title_full Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
title_fullStr Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
title_full_unstemmed Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
title_sort Metodologias ativas de aprendizagem e autonomia na formação de profissionais de saúde: uma revisão da literatura
author Martins, Messias
author_facet Martins, Messias
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Takenami, Iukary
https://orcid.org/0000-0001-5660-7766
http://lattes.cnpq.br/5629405326727831
https://orcid.org/0000-0001-6285-0359
http://lattes.cnpq.br/5533057212587766
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Messias
dc.subject.por.fl_str_mv Educação.
Autonomia profissional.
Ensino inovador.
topic Educação.
Autonomia profissional.
Ensino inovador.
description Active teaching and learning methodologies in healthcare professional education have the potential to foster autonomy, promoting dynamic education that encourages students to play a more active role in decision-making. In this context, the objective of this study is to identify the characteristics of autonomy developed by healthcare professionals trained through these educational approaches. It is a qualitative narrative literature review, utilizing the databases of the Virtual Health Library (VHL) and the Scientific Electronic Library Online (SciELO), with Health Sciences Descriptors (DeCS): "teaching," "health professionals," "autonomy," and "active methodologies."The analysis of the studies emphasizes the fundamental importance of active methodologies as a strategy for autonomy development, highlighting crucial benefits such as active engagement, critical thinking development, collaborative learning, autonomous decision-making, self-assessment and self-direction, preparation for the complexity of professional practice, stimulation of curiosity and continuous learning, and the development of communication skills. The results reinforce not only the promotion of autonomy but also underscore other essential advantages that significantly contribute to the awakening and strengthening of this competence in healthcare professionals, consolidating the relevance of active methodologies in the educational context of the field.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-27T00:26:26Z
2024-01-27T00:26:26Z
2024-01-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1130
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1130
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do Rio São Francisco
Brasil
sead
ESPECIALIZAÇÃO EM METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO E APRENDIZAGEM
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do Rio São Francisco
Brasil
sead
ESPECIALIZAÇÃO EM METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO E APRENDIZAGEM
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448056197120