Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Univasf |
Texto Completo: | https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236 |
Resumo: | This paper presents an experience report of the practice of gamification in the classroom from the teaching of Portuguese Language, in Elementary School II, in a peripheral municipal school, in the city of Petrolina-PE. The objective was to report the benefits of gamification as an instrument for engaging and motivating this audience, after identifying a high rate of indiscipline and the gap between students in the post-pandemic 2022/2023. The audience of this experience report were students from the 6th, 8th and 9th grades, through gamification dynamics during Portuguese language classes. Greater commitment and expectation were evidenced in relation to the Portuguese classes, since they always expected a new challenge, which they always wanted to overcome, this was reflected in tangible results, through indicators such as grades and a drop in indiscipline complications. Thus, it can be said that there was greater engagement among the aforementioned classes. Keywords: Gamification. Teaching. Portuguese Language ... |
id |
UNIVASF-2_374725d6c8c851a7fff1e36b82fe1c16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1236 |
network_acronym_str |
UNIVASF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Univasf |
repository_id_str |
|
spelling |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiênciaGamification as an engagement strategy in elementary school ii, in the municipality of petrolina-pe: an experience reportGamificaçãoLíngua PortuguesaEnsinoPortuguese LanguageTeachingGamificationThis paper presents an experience report of the practice of gamification in the classroom from the teaching of Portuguese Language, in Elementary School II, in a peripheral municipal school, in the city of Petrolina-PE. The objective was to report the benefits of gamification as an instrument for engaging and motivating this audience, after identifying a high rate of indiscipline and the gap between students in the post-pandemic 2022/2023. The audience of this experience report were students from the 6th, 8th and 9th grades, through gamification dynamics during Portuguese language classes. Greater commitment and expectation were evidenced in relation to the Portuguese classes, since they always expected a new challenge, which they always wanted to overcome, this was reflected in tangible results, through indicators such as grades and a drop in indiscipline complications. Thus, it can be said that there was greater engagement among the aforementioned classes. Keywords: Gamification. Teaching. Portuguese Language ...Este trabalho apresenta um relato experiência da prática da gamificação em sala a partir do ensino de Língua Portuguesa, no Ensino Fundamental II, em uma escola Municipal periférica, na cidade de Petrolina-PE. Objetivou-se relatar os benefícios da gamificação como instrumento de engajamento e motivação desse público, após a identificação de alto índice de indisciplina e, da defasagem entre os alunos no pós pandemia 2022/2023. O público desse relato de experiencia foram alunos das series 6º, 8º e 9º Anos, por meio de dinâmicas de gamificação durante as aulas de Língua Portuguesa. Evidenciou-se maior empenho e expectativa em relação as aulas de português, uma vez que, eles sempre aguardavam um novo desafio, o qual queriam sempre superá-lo, isso, refletido em resultados tangíveis, por meio de indicadores como notas e queda de intercorrências de indisciplina. Com isso, pode se dizer que houve maior engajamento entre as turmas citadas.Universidade Federal do Vale do São FranciscoBrasilseadMetodologias Ativas da Aprendizagem.UNIVASFMartins, MarianaSilva, Elizabete2024-05-27T20:38:32Z2024-05-27T20:38:32Z2024-03-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASF2024-07-18T17:59:30Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1236Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:59:30Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência Gamification as an engagement strategy in elementary school ii, in the municipality of petrolina-pe: an experience report |
title |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência |
spellingShingle |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência Silva, Elizabete Gamificação Língua Portuguesa Ensino Portuguese Language Teaching Gamification |
title_short |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência |
title_full |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência |
title_fullStr |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência |
title_sort |
Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência |
author |
Silva, Elizabete |
author_facet |
Silva, Elizabete |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Martins, Mariana |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Elizabete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gamificação Língua Portuguesa Ensino Portuguese Language Teaching Gamification |
topic |
Gamificação Língua Portuguesa Ensino Portuguese Language Teaching Gamification |
description |
This paper presents an experience report of the practice of gamification in the classroom from the teaching of Portuguese Language, in Elementary School II, in a peripheral municipal school, in the city of Petrolina-PE. The objective was to report the benefits of gamification as an instrument for engaging and motivating this audience, after identifying a high rate of indiscipline and the gap between students in the post-pandemic 2022/2023. The audience of this experience report were students from the 6th, 8th and 9th grades, through gamification dynamics during Portuguese language classes. Greater commitment and expectation were evidenced in relation to the Portuguese classes, since they always expected a new challenge, which they always wanted to overcome, this was reflected in tangible results, through indicators such as grades and a drop in indiscipline complications. Thus, it can be said that there was greater engagement among the aforementioned classes. Keywords: Gamification. Teaching. Portuguese Language ... |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-27T20:38:32Z 2024-05-27T20:38:32Z 2024-03-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236 |
url |
https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Vale do São Francisco Brasil sead Metodologias Ativas da Aprendizagem. UNIVASF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Vale do São Francisco Brasil sead Metodologias Ativas da Aprendizagem. UNIVASF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Univasf instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf) instacron:UNIVASF |
instname_str |
Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf) |
instacron_str |
UNIVASF |
institution |
UNIVASF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Univasf |
collection |
Repositório Institucional da Univasf |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@univasf.edu.br |
_version_ |
1805392448013205504 |