Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Elizabete
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236
Resumo: This paper presents an experience report of the practice of gamification in the classroom from the teaching of Portuguese Language, in Elementary School II, in a peripheral municipal school, in the city of Petrolina-PE. The objective was to report the benefits of gamification as an instrument for engaging and motivating this audience, after identifying a high rate of indiscipline and the gap between students in the post-pandemic 2022/2023. The audience of this experience report were students from the 6th, 8th and 9th grades, through gamification dynamics during Portuguese language classes. Greater commitment and expectation were evidenced in relation to the Portuguese classes, since they always expected a new challenge, which they always wanted to overcome, this was reflected in tangible results, through indicators such as grades and a drop in indiscipline complications. Thus, it can be said that there was greater engagement among the aforementioned classes. Keywords: Gamification. Teaching. Portuguese Language ...
id UNIVASF-2_374725d6c8c851a7fff1e36b82fe1c16
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1236
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiênciaGamification as an engagement strategy in elementary school ii, in the municipality of petrolina-pe: an experience reportGamificaçãoLíngua PortuguesaEnsinoPortuguese LanguageTeachingGamificationThis paper presents an experience report of the practice of gamification in the classroom from the teaching of Portuguese Language, in Elementary School II, in a peripheral municipal school, in the city of Petrolina-PE. The objective was to report the benefits of gamification as an instrument for engaging and motivating this audience, after identifying a high rate of indiscipline and the gap between students in the post-pandemic 2022/2023. The audience of this experience report were students from the 6th, 8th and 9th grades, through gamification dynamics during Portuguese language classes. Greater commitment and expectation were evidenced in relation to the Portuguese classes, since they always expected a new challenge, which they always wanted to overcome, this was reflected in tangible results, through indicators such as grades and a drop in indiscipline complications. Thus, it can be said that there was greater engagement among the aforementioned classes. Keywords: Gamification. Teaching. Portuguese Language ...Este trabalho apresenta um relato experiência da prática da gamificação em sala a partir do ensino de Língua Portuguesa, no Ensino Fundamental II, em uma escola Municipal periférica, na cidade de Petrolina-PE. Objetivou-se relatar os benefícios da gamificação como instrumento de engajamento e motivação desse público, após a identificação de alto índice de indisciplina e, da defasagem entre os alunos no pós pandemia 2022/2023. O público desse relato de experiencia foram alunos das series 6º, 8º e 9º Anos, por meio de dinâmicas de gamificação durante as aulas de Língua Portuguesa. Evidenciou-se maior empenho e expectativa em relação as aulas de português, uma vez que, eles sempre aguardavam um novo desafio, o qual queriam sempre superá-lo, isso, refletido em resultados tangíveis, por meio de indicadores como notas e queda de intercorrências de indisciplina. Com isso, pode se dizer que houve maior engajamento entre as turmas citadas.Universidade Federal do Vale do São FranciscoBrasilseadMetodologias Ativas da Aprendizagem.UNIVASFMartins, MarianaSilva, Elizabete2024-05-27T20:38:32Z2024-05-27T20:38:32Z2024-03-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASF2024-07-18T17:59:30Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1236Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:59:30Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
Gamification as an engagement strategy in elementary school ii, in the municipality of petrolina-pe: an experience report
title Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
spellingShingle Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
Silva, Elizabete
Gamificação
Língua Portuguesa
Ensino
Portuguese Language
Teaching
Gamification
title_short Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
title_full Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
title_fullStr Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
title_full_unstemmed Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
title_sort Gamificação como estratégia de engajamento no ensino fundamental ii, no municipio de petrolina-pe: um relato de experiência
author Silva, Elizabete
author_facet Silva, Elizabete
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Martins, Mariana
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Elizabete
dc.subject.por.fl_str_mv Gamificação
Língua Portuguesa
Ensino
Portuguese Language
Teaching
Gamification
topic Gamificação
Língua Portuguesa
Ensino
Portuguese Language
Teaching
Gamification
description This paper presents an experience report of the practice of gamification in the classroom from the teaching of Portuguese Language, in Elementary School II, in a peripheral municipal school, in the city of Petrolina-PE. The objective was to report the benefits of gamification as an instrument for engaging and motivating this audience, after identifying a high rate of indiscipline and the gap between students in the post-pandemic 2022/2023. The audience of this experience report were students from the 6th, 8th and 9th grades, through gamification dynamics during Portuguese language classes. Greater commitment and expectation were evidenced in relation to the Portuguese classes, since they always expected a new challenge, which they always wanted to overcome, this was reflected in tangible results, through indicators such as grades and a drop in indiscipline complications. Thus, it can be said that there was greater engagement among the aforementioned classes. Keywords: Gamification. Teaching. Portuguese Language ...
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-27T20:38:32Z
2024-05-27T20:38:32Z
2024-03-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
sead
Metodologias Ativas da Aprendizagem.
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
sead
Metodologias Ativas da Aprendizagem.
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448013205504