Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dantas, Luiz Victor de Almeida
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1173
Resumo: Science teaching has been based on the traditional model and it is urgent to change this model to active teaching-learning methodologies so that it is more aligned with the dynamics and transformation of this important area. In view of this question, the present work aims to search the literature for the use of active teaching-learning methodologies in Science and Biology in Brazil and abroad. To this end, a systematic review of the literature on the concept of active methodologies in the teaching of Science and Biology was carried out in the Web of Science (Main Collection – Clarivate Analytics), Scopus (Elsevier) and Google Scholar databases. The searches resulted in 10 articles. It was observed that most of the studies were conducted in Brazil (8) and two abroad. Of these studies, 60% were carried out in public schools, 60% with high school students, and the works were mostly published in 2021 and 2022. It is noted that the use of active methodologies is being done and in great variety, but the reports and experiences are not being published.
id UNIVASF-2_959ffd4a6a295d75607ed61aaebe7521
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1173
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemáticaBiologiaLevantamento bibliográficoEnsino e aprendizagem em CiênciasMétodos ativosScience teaching has been based on the traditional model and it is urgent to change this model to active teaching-learning methodologies so that it is more aligned with the dynamics and transformation of this important area. In view of this question, the present work aims to search the literature for the use of active teaching-learning methodologies in Science and Biology in Brazil and abroad. To this end, a systematic review of the literature on the concept of active methodologies in the teaching of Science and Biology was carried out in the Web of Science (Main Collection – Clarivate Analytics), Scopus (Elsevier) and Google Scholar databases. The searches resulted in 10 articles. It was observed that most of the studies were conducted in Brazil (8) and two abroad. Of these studies, 60% were carried out in public schools, 60% with high school students, and the works were mostly published in 2021 and 2022. It is noted that the use of active methodologies is being done and in great variety, but the reports and experiences are not being published.O ensino de Ciências vem sendo baseado no modelo tradicional e é urgente a mudança desse modelo para metodologias ativas de ensino-aprendizagem para que seja mais alinhada com a dinamicidade e transformação dessa importante área. Diante dessa indagação, o presente trabalho tem por objetivo buscar na literatura a utilização de metodologias ativas de ensino-aprendizagem nas Ciências e Biologia no Brasil e no exterior. Para isso, foi realizada uma revisão sistemática da literatura sobre o conceito de metodologias ativas no ensino de Ciências e Biologia nas bases de dados Web of Science (Coleção Principal – Clarivate Analytics), Scopus (Elsevier) e Google Scholar. As buscas resultaram em 10 artigos. Observou-se que a maioria dos estudos foram realizados no Brasil (8) e dois no exterior. Desses trabalhos, 60% foram realizados em escolas da rede pública, 60% com alunos do ensino médio, sendo os trabalhos publicados em sua maioria nos anos de 2021 e 2022. Nota-se que a utilização das metodologias ativas está sendo feita e em grande variedade, mas os relatos e experiências não estão sendo publicadas.Universidade Federal do Vale do São FranciscoBrasilseadEspecialização em Metodologias Ativas de EnsinoUNIVASFFabrício, Carvalho da SilvaDantas, Luiz Victor de Almeida2024-02-29T17:57:42Z2024-02-29T17:57:42Z2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1173porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASF2024-07-18T17:58:24Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1173Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:58:24Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
title Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
spellingShingle Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
Dantas, Luiz Victor de Almeida
Biologia
Levantamento bibliográfico
Ensino e aprendizagem em Ciências
Métodos ativos
title_short Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
title_full Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
title_fullStr Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
title_full_unstemmed Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
title_sort Metodologias ativas no ensino de ciências: uma revisão sistemática
author Dantas, Luiz Victor de Almeida
author_facet Dantas, Luiz Victor de Almeida
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fabrício, Carvalho da Silva
dc.contributor.author.fl_str_mv Dantas, Luiz Victor de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Biologia
Levantamento bibliográfico
Ensino e aprendizagem em Ciências
Métodos ativos
topic Biologia
Levantamento bibliográfico
Ensino e aprendizagem em Ciências
Métodos ativos
description Science teaching has been based on the traditional model and it is urgent to change this model to active teaching-learning methodologies so that it is more aligned with the dynamics and transformation of this important area. In view of this question, the present work aims to search the literature for the use of active teaching-learning methodologies in Science and Biology in Brazil and abroad. To this end, a systematic review of the literature on the concept of active methodologies in the teaching of Science and Biology was carried out in the Web of Science (Main Collection – Clarivate Analytics), Scopus (Elsevier) and Google Scholar databases. The searches resulted in 10 articles. It was observed that most of the studies were conducted in Brazil (8) and two abroad. Of these studies, 60% were carried out in public schools, 60% with high school students, and the works were mostly published in 2021 and 2022. It is noted that the use of active methodologies is being done and in great variety, but the reports and experiences are not being published.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-28
2024-02-29T17:57:42Z
2024-02-29T17:57:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1173
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Vale do São Francisco
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448160006144