Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Eline Almeida
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Univasf
Texto Completo: https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1134
Resumo: In contemporary times, we observe a school institution deeply rooted in a traditional pedagogical approach, where practices fail to stimulate active student participation and are disconnected from the surrounding reality. This context often leads to the perception of Geography as a mundane and distant subject in basic education. The pursuit of pedagogical practices centered on individual peculiarities, autonomy, and critical reflection emerges as a response to provide active and meaningful learning, aiming to overcome these challenges. The study, presented as an experiential report, is based on the experiences of an educator in the context of basic education, focusing on Geography, during the years 2022 and 2023. Developed through qualitative and descriptive research, the study went through four distinct phases: literature review, sample definition, teaching laboratory with photographic documentation, and systematization and analysis of experiences. The diverse methodological strategies applied resulted in significant interaction among groups, improvement in knowledge, overcoming challenges, and integration of theory and practice, fostering student protagonism and culminating in an enhancement in performance, reflected in high approval rates. Finally, it is emphasized the importance of balancing traditional and innovative approaches in pedagogical practice,
id UNIVASF-2_f50f46f2523bac79e8ad69d67a705438
oai_identifier_str oai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1134
network_acronym_str UNIVASF-2
network_name_str Repositório Institucional da Univasf
repository_id_str
spelling Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiênciasActive learning methodologies in geography for integrated high school: challenges and experiencesEnsino de geografiaGeography education.Método ativoEducação básicaActive methodBasic educationEducaçãoMetodologias ativasEnsino de geografiaIn contemporary times, we observe a school institution deeply rooted in a traditional pedagogical approach, where practices fail to stimulate active student participation and are disconnected from the surrounding reality. This context often leads to the perception of Geography as a mundane and distant subject in basic education. The pursuit of pedagogical practices centered on individual peculiarities, autonomy, and critical reflection emerges as a response to provide active and meaningful learning, aiming to overcome these challenges. The study, presented as an experiential report, is based on the experiences of an educator in the context of basic education, focusing on Geography, during the years 2022 and 2023. Developed through qualitative and descriptive research, the study went through four distinct phases: literature review, sample definition, teaching laboratory with photographic documentation, and systematization and analysis of experiences. The diverse methodological strategies applied resulted in significant interaction among groups, improvement in knowledge, overcoming challenges, and integration of theory and practice, fostering student protagonism and culminating in an enhancement in performance, reflected in high approval rates. Finally, it is emphasized the importance of balancing traditional and innovative approaches in pedagogical practice,Na contemporaneidade, evidencia-se uma instituição escolar profundamente arraigada em uma abordagem pedagógica tradicional, cujas práticas não estimulam a participação ativa dos estudantes e estão desconectadas da realidade circundante. Esse contexto muitas vezes resulta na percepção da disciplina de Geografia no ensino básico como monótona e distante do cotidiano dos alunos. A busca por práticas pedagógicas centradas nas singularidades individuais, na autonomia e na reflexão crítica emerge como uma resposta para proporcionar uma aprendizagem ativa e significativa, visando superar tais desafios. O estudo, apresentado como um relato de experiência, baseia-se nas vivências de uma docente no âmbito da educação básica, com enfoque na disciplina de Geografia, durante os anos de 2022 e 2023. Desenvolvido por meio de uma pesquisa qualitativa e descritiva, o estudo percorreu quatro fases distintas: levantamento bibliográfico, definição da amostra, laboratório de ensino com registro fotográfico e sistematização e análise das experiências. As diversas estratégias metodológicas aplicadas resultaram em uma significativa interação entre os grupos, no aprimoramento dos conhecimentos, na superação de desafios e na integração entre teoria e prática, estimulando o protagonismo dos alunos e culminando em uma melhoria no desempenho, refletida em elevadas taxas de aprovação. Por fim, ressalta-se a importância de equilibrar abordagens tradicionais e inovadoras na prática pedagógica, reconhecendo a necessidade de estar aberto a novas perspectivas para impulsionar o avanço na educação.UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCOBrasilseadEspecialização em Metodologias Ativas de Ensino e AprendizagemUNIVASFTakenami, Iukary Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/3865207523600698Santos, Eline Almeida2024-01-31T18:23:18Z2024-01-31T18:23:18Z2024-01-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1134porreponame:Repositório Institucional da Univasfinstname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)instacron:UNIVASFinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-18T17:58:30Zoai:repositorio.univasf.edu.br:123456789/1134Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.univasf.edu.br/oai/requestrepositorio@univasf.edu.bropendoar:2024-07-18T17:58:30Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
Active learning methodologies in geography for integrated high school: challenges and experiences
title Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
spellingShingle Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
Santos, Eline Almeida
Ensino de geografia
Geography education.
Método ativo
Educação básica
Active method
Basic education
Educação
Metodologias ativas
Ensino de geografia
title_short Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
title_full Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
title_fullStr Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
title_full_unstemmed Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
title_sort Metodologias ativas de aprendizagem em geografia para o ensino médio integrado: desafios e experiências
author Santos, Eline Almeida
author_facet Santos, Eline Almeida
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Takenami, Iukary Oliveira
http://lattes.cnpq.br/3865207523600698
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Eline Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de geografia
Geography education.
Método ativo
Educação básica
Active method
Basic education
Educação
Metodologias ativas
Ensino de geografia
topic Ensino de geografia
Geography education.
Método ativo
Educação básica
Active method
Basic education
Educação
Metodologias ativas
Ensino de geografia
description In contemporary times, we observe a school institution deeply rooted in a traditional pedagogical approach, where practices fail to stimulate active student participation and are disconnected from the surrounding reality. This context often leads to the perception of Geography as a mundane and distant subject in basic education. The pursuit of pedagogical practices centered on individual peculiarities, autonomy, and critical reflection emerges as a response to provide active and meaningful learning, aiming to overcome these challenges. The study, presented as an experiential report, is based on the experiences of an educator in the context of basic education, focusing on Geography, during the years 2022 and 2023. Developed through qualitative and descriptive research, the study went through four distinct phases: literature review, sample definition, teaching laboratory with photographic documentation, and systematization and analysis of experiences. The diverse methodological strategies applied resulted in significant interaction among groups, improvement in knowledge, overcoming challenges, and integration of theory and practice, fostering student protagonism and culminating in an enhancement in performance, reflected in high approval rates. Finally, it is emphasized the importance of balancing traditional and innovative approaches in pedagogical practice,
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-31T18:23:18Z
2024-01-31T18:23:18Z
2024-01-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1134
url https://repositorio.univasf.edu.br/jspui/handle/123456789/1134
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem
UNIVASF
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO
Brasil
sead
Especialização em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem
UNIVASF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Univasf
instname:Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron:UNIVASF
instname_str Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
instacron_str UNIVASF
institution UNIVASF
reponame_str Repositório Institucional da Univasf
collection Repositório Institucional da Univasf
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Univasf - Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@univasf.edu.br
_version_ 1805392448063537152