ProEMI and full-time high school in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Andréa Giordanna Araujo da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202
Resumo: The construct has a historical and political-ideological trajectory of the High School Innovation Program (ProEMI), since 2009, has been characterized with the main federal policy of implementation of full-time high school in Brazil. The Program's guiding documents (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) are used as sources of research to identify different ideological and global perspectives for the federal Program in the period 2009-2016. Therefore, the study present the scenario of ideological dispute in which the high school programs are formatted and implemented as policies of secondary education in Brazil from 1990. The study discussed the meaning of the term restructuring as the initial structuring axis of the pedagogical practices of ProEMI, as political action for inducing the quality of the high school in Brazil. It was also discussed the creation of ProEMI/JF, that started the process of silencing the philosophical basis of ProEMI: the integral education.
id UNOESC-3_02859bc06bf9d4b9e475880096163110
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/15202
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling ProEMI and full-time high school in BrazilEl ProEMI y la escuela secundaria de tiempo completo en BrasilO ProEMI e o ensino médio em tempo integral no BrasilProEMIEnsino médioProEMI/JFEducação integralEnsino de tempo integralProEMIEscuela secundariaProEMI/JFEducación integralEscuela de jornada ampliadaProEMIHigh schoolProEMI/JFIntegral educationFull-time educationThe construct has a historical and political-ideological trajectory of the High School Innovation Program (ProEMI), since 2009, has been characterized with the main federal policy of implementation of full-time high school in Brazil. The Program's guiding documents (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) are used as sources of research to identify different ideological and global perspectives for the federal Program in the period 2009-2016. Therefore, the study present the scenario of ideological dispute in which the high school programs are formatted and implemented as policies of secondary education in Brazil from 1990. The study discussed the meaning of the term restructuring as the initial structuring axis of the pedagogical practices of ProEMI, as political action for inducing the quality of the high school in Brazil. It was also discussed the creation of ProEMI/JF, that started the process of silencing the philosophical basis of ProEMI: the integral education.El estudio presenta la historia del Programa Escuela Secundaria Innovadora (ProEMI), que, desde 2009, es la principal política federal para introducir la enseñanza media a tiempo completo en Brasil. De esa manera, los documentos del Programa (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) se utilizan como fuentes de investigación. Se utilizan para identificar diferentes ideologías y los objetivos políticos del Programa federal para el período 2009-2016. Se estudia el escenario de disputas ideológicas de las políticas de educación secundaria implementadas en Brasil desde la década de 1990 y el significado de reestructuración como eje estructural inicial de prácticas pedagógicas y de la acción política para la calidad de la enseñanza secundaria en Brasil. También se estudia la creación de ProEMI/JF, que comenzó el proceso de silenciar la base filosófica del ProEMI: la educación integral.O construto apresenta a trajetória histórica e político-ideológica do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI), que, desde 2009, tem-se caracterizado como principal política federal de implantação do ensino médio em tempo integral no Brasil. Utilizam-se os documentos-orientadores do Programa (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) como fontes de pesquisa para identificar as diferentes perspectivas ideológicas e os objetivos políticos delineados para o Programa federal no período de 2009 a 2016. Por conseguinte, apresenta-se o cenário de disputa ideológica em que são formatadas e implantadas as políticas de ensino médio no Brasil desde a década de 1990 e o significado do termo reestruturação como eixo estruturador inicial das práticas pedagógicas do ProEMI como ação política indutora da melhoria da qualidade do ensino médio no Brasil. Discute-se, ainda, a criação do ProEMI/JF que iniciou o processo de silenciamento da base filosófica do ProEMI: a educação integral.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1520210.18593/r.v43i2.15202Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-7542177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/13621Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Andréa Giordanna Araujo da2019-11-14T20:54:45Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/15202Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-14T20:54:45Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv ProEMI and full-time high school in Brazil
El ProEMI y la escuela secundaria de tiempo completo en Brasil
O ProEMI e o ensino médio em tempo integral no Brasil
title ProEMI and full-time high school in Brazil
spellingShingle ProEMI and full-time high school in Brazil
Silva, Andréa Giordanna Araujo da
ProEMI
Ensino médio
ProEMI/JF
Educação integral
Ensino de tempo integral
ProEMI
Escuela secundaria
ProEMI/JF
Educación integral
Escuela de jornada ampliada
ProEMI
High school
ProEMI/JF
Integral education
Full-time education
title_short ProEMI and full-time high school in Brazil
title_full ProEMI and full-time high school in Brazil
title_fullStr ProEMI and full-time high school in Brazil
title_full_unstemmed ProEMI and full-time high school in Brazil
title_sort ProEMI and full-time high school in Brazil
author Silva, Andréa Giordanna Araujo da
author_facet Silva, Andréa Giordanna Araujo da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Andréa Giordanna Araujo da
dc.subject.por.fl_str_mv ProEMI
Ensino médio
ProEMI/JF
Educação integral
Ensino de tempo integral
ProEMI
Escuela secundaria
ProEMI/JF
Educación integral
Escuela de jornada ampliada
ProEMI
High school
ProEMI/JF
Integral education
Full-time education
topic ProEMI
Ensino médio
ProEMI/JF
Educação integral
Ensino de tempo integral
ProEMI
Escuela secundaria
ProEMI/JF
Educación integral
Escuela de jornada ampliada
ProEMI
High school
ProEMI/JF
Integral education
Full-time education
description The construct has a historical and political-ideological trajectory of the High School Innovation Program (ProEMI), since 2009, has been characterized with the main federal policy of implementation of full-time high school in Brazil. The Program's guiding documents (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) are used as sources of research to identify different ideological and global perspectives for the federal Program in the period 2009-2016. Therefore, the study present the scenario of ideological dispute in which the high school programs are formatted and implemented as policies of secondary education in Brazil from 1990. The study discussed the meaning of the term restructuring as the initial structuring axis of the pedagogical practices of ProEMI, as political action for inducing the quality of the high school in Brazil. It was also discussed the creation of ProEMI/JF, that started the process of silencing the philosophical basis of ProEMI: the integral education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202
10.18593/r.v43i2.15202
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i2.15202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/13621
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754
Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754
Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754
Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530519834624