ProEMI and full-time high school in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202 |
Resumo: | The construct has a historical and political-ideological trajectory of the High School Innovation Program (ProEMI), since 2009, has been characterized with the main federal policy of implementation of full-time high school in Brazil. The Program's guiding documents (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) are used as sources of research to identify different ideological and global perspectives for the federal Program in the period 2009-2016. Therefore, the study present the scenario of ideological dispute in which the high school programs are formatted and implemented as policies of secondary education in Brazil from 1990. The study discussed the meaning of the term restructuring as the initial structuring axis of the pedagogical practices of ProEMI, as political action for inducing the quality of the high school in Brazil. It was also discussed the creation of ProEMI/JF, that started the process of silencing the philosophical basis of ProEMI: the integral education. |
id |
UNOESC-3_02859bc06bf9d4b9e475880096163110 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/15202 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ProEMI and full-time high school in BrazilEl ProEMI y la escuela secundaria de tiempo completo en BrasilO ProEMI e o ensino médio em tempo integral no BrasilProEMIEnsino médioProEMI/JFEducação integralEnsino de tempo integralProEMIEscuela secundariaProEMI/JFEducación integralEscuela de jornada ampliadaProEMIHigh schoolProEMI/JFIntegral educationFull-time educationThe construct has a historical and political-ideological trajectory of the High School Innovation Program (ProEMI), since 2009, has been characterized with the main federal policy of implementation of full-time high school in Brazil. The Program's guiding documents (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) are used as sources of research to identify different ideological and global perspectives for the federal Program in the period 2009-2016. Therefore, the study present the scenario of ideological dispute in which the high school programs are formatted and implemented as policies of secondary education in Brazil from 1990. The study discussed the meaning of the term restructuring as the initial structuring axis of the pedagogical practices of ProEMI, as political action for inducing the quality of the high school in Brazil. It was also discussed the creation of ProEMI/JF, that started the process of silencing the philosophical basis of ProEMI: the integral education.El estudio presenta la historia del Programa Escuela Secundaria Innovadora (ProEMI), que, desde 2009, es la principal política federal para introducir la enseñanza media a tiempo completo en Brasil. De esa manera, los documentos del Programa (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) se utilizan como fuentes de investigación. Se utilizan para identificar diferentes ideologías y los objetivos políticos del Programa federal para el período 2009-2016. Se estudia el escenario de disputas ideológicas de las políticas de educación secundaria implementadas en Brasil desde la década de 1990 y el significado de reestructuración como eje estructural inicial de prácticas pedagógicas y de la acción política para la calidad de la enseñanza secundaria en Brasil. También se estudia la creación de ProEMI/JF, que comenzó el proceso de silenciar la base filosófica del ProEMI: la educación integral.O construto apresenta a trajetória histórica e político-ideológica do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI), que, desde 2009, tem-se caracterizado como principal política federal de implantação do ensino médio em tempo integral no Brasil. Utilizam-se os documentos-orientadores do Programa (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) como fontes de pesquisa para identificar as diferentes perspectivas ideológicas e os objetivos políticos delineados para o Programa federal no período de 2009 a 2016. Por conseguinte, apresenta-se o cenário de disputa ideológica em que são formatadas e implantadas as políticas de ensino médio no Brasil desde a década de 1990 e o significado do termo reestruturação como eixo estruturador inicial das práticas pedagógicas do ProEMI como ação política indutora da melhoria da qualidade do ensino médio no Brasil. Discute-se, ainda, a criação do ProEMI/JF que iniciou o processo de silenciamento da base filosófica do ProEMI: a educação integral.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1520210.18593/r.v43i2.15202Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-7542177-60590104-431110.18593/r.v43i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/13621Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Andréa Giordanna Araujo da2019-11-14T20:54:45Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/15202Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-14T20:54:45Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ProEMI and full-time high school in Brazil El ProEMI y la escuela secundaria de tiempo completo en Brasil O ProEMI e o ensino médio em tempo integral no Brasil |
title |
ProEMI and full-time high school in Brazil |
spellingShingle |
ProEMI and full-time high school in Brazil Silva, Andréa Giordanna Araujo da ProEMI Ensino médio ProEMI/JF Educação integral Ensino de tempo integral ProEMI Escuela secundaria ProEMI/JF Educación integral Escuela de jornada ampliada ProEMI High school ProEMI/JF Integral education Full-time education |
title_short |
ProEMI and full-time high school in Brazil |
title_full |
ProEMI and full-time high school in Brazil |
title_fullStr |
ProEMI and full-time high school in Brazil |
title_full_unstemmed |
ProEMI and full-time high school in Brazil |
title_sort |
ProEMI and full-time high school in Brazil |
author |
Silva, Andréa Giordanna Araujo da |
author_facet |
Silva, Andréa Giordanna Araujo da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Andréa Giordanna Araujo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ProEMI Ensino médio ProEMI/JF Educação integral Ensino de tempo integral ProEMI Escuela secundaria ProEMI/JF Educación integral Escuela de jornada ampliada ProEMI High school ProEMI/JF Integral education Full-time education |
topic |
ProEMI Ensino médio ProEMI/JF Educação integral Ensino de tempo integral ProEMI Escuela secundaria ProEMI/JF Educación integral Escuela de jornada ampliada ProEMI High school ProEMI/JF Integral education Full-time education |
description |
The construct has a historical and political-ideological trajectory of the High School Innovation Program (ProEMI), since 2009, has been characterized with the main federal policy of implementation of full-time high school in Brazil. The Program's guiding documents (BRASIL, 2009b, 2011, 2013, 2014, 2016c) are used as sources of research to identify different ideological and global perspectives for the federal Program in the period 2009-2016. Therefore, the study present the scenario of ideological dispute in which the high school programs are formatted and implemented as policies of secondary education in Brazil from 1990. The study discussed the meaning of the term restructuring as the initial structuring axis of the pedagogical practices of ProEMI, as political action for inducing the quality of the high school in Brazil. It was also discussed the creation of ProEMI/JF, that started the process of silencing the philosophical basis of ProEMI: the integral education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202 10.18593/r.v43i2.15202 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i2.15202 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15202/13621 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754 Roteiro; Vol. 43 Núm. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754 Roteiro; Vol. 43 No. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754 Roteiro; v. 43 n. 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754 Roteiro; Vol. 43 N.º 2 (2018): Roteiro maio/ago. 2018; 727-754 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530519834624 |