Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Breynner Ricardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Souza, Waleska Medeiros de, Perucci, Leidelaine Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491
Resumo: This article describes and analyzes the main teacher training policies since the 1990s, focusing on the Governments of Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva, Dilma Rousseff and Michel Temer. The analysis carried out reveals that initial and continuing teacher training actions are strongly linked to the government agenda and have been systematically constrained by political-electoral cycles. In describing and analyzing the policies and programs designed in these Governments it is clear that the alternation of the agenda is marked by the budget issue, especially in the Dilma and Temer Governments. The consequence is the dismantling of the training network that was created at the local and regional level, anchored by the universities, responsible for articulation with Brazilian states and municipalities.
id UNOESC-3_08b20278910135f961eca9b021802d1d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16491
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacksLa política de formación de profesores en las últimas décadas en Brasil: avances, desafíos, posibilidades y retrocesosPolítica de formação de professores nas últimas décadas no Brasil: avanços, desafios, possibilidades e retrocessosPolítica educacionalFormação de professoresConjuntura educacionalPolítica educativaFormación de profesoresConyuntura y educaciónEducational policiesTeacher trainingEducational scenarioThis article describes and analyzes the main teacher training policies since the 1990s, focusing on the Governments of Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva, Dilma Rousseff and Michel Temer. The analysis carried out reveals that initial and continuing teacher training actions are strongly linked to the government agenda and have been systematically constrained by political-electoral cycles. In describing and analyzing the policies and programs designed in these Governments it is clear that the alternation of the agenda is marked by the budget issue, especially in the Dilma and Temer Governments. The consequence is the dismantling of the training network that was created at the local and regional level, anchored by the universities, responsible for articulation with Brazilian states and municipalities.Este artículo describe y analiza las principales políticas de formación de profesores gestadas desde los años 1990, concentrándose en los Gobiernos de Fernando Henrique Cardoso, Luis Inacio Lula da Sila, Dilma Rousseff y Michel Temer. El recorrido analítico emprendido revela que las acciones de formación inicial y continuada de profesores tienen fuerte vinculación con la agenda gubernamental y que han sido sistemáticamente contingenciadas por los ciclos políticos-electorales. Al describir y analizar las políticas y los programas diseñados en esos Gobiernos se percibe que la alternancia de la agenda está marcada por la cuestión presupuestaria, especialmente en los Gobiernos Dilma y Temer. La consecuencia es el desmantelamiento de la red de formación que fue gestada a nivel local y regional, anclada por las universidades, responsables de la articulación con los estados y municipios brasileños.Neste artigo descrevem-se e analisam-se as principais políticas de formação de professores gestadas desde os anos 1990, concentrando-se nos Governos de Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Sila, Dilma Rousseff e Michel Temer. O percurso analítico empreendido revela que as ações de formação inicial e continuada de professores têm forte vinculação com a agenda governamental e que têm sido sistematicamente contingenciadas pelos ciclos político-eleitorais. Ao descrever e analisar as políticas e os programas desenhados nesses Governos percebe-se que a alternância da agenda é marcada pela questão orçamentária, especialmente nos Governos Dilma e Temer. A consequência é o desmantelamento da rede de formação que foi gestada no nível local e regional, ancorada pelas universidades, responsáveis pela articulação com os estados e municípios brasileiros.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1649110.18593/r.v43iesp.16491Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-762177-60590104-431110.18593/r.v43iespreponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/13631Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Breynner RicardoSouza, Waleska Medeiros dePerucci, Leidelaine Sérgio2020-11-12T21:22:48Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16491Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-11-12T21:22:48Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
La política de formación de profesores en las últimas décadas en Brasil: avances, desafíos, posibilidades y retrocesos
Política de formação de professores nas últimas décadas no Brasil: avanços, desafios, possibilidades e retrocessos
title Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
spellingShingle Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
Oliveira, Breynner Ricardo
Política educacional
Formação de professores
Conjuntura educacional
Política educativa
Formación de profesores
Conyuntura y educación
Educational policies
Teacher training
Educational scenario
title_short Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
title_full Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
title_fullStr Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
title_full_unstemmed Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
title_sort Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
author Oliveira, Breynner Ricardo
author_facet Oliveira, Breynner Ricardo
Souza, Waleska Medeiros de
Perucci, Leidelaine Sérgio
author_role author
author2 Souza, Waleska Medeiros de
Perucci, Leidelaine Sérgio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Breynner Ricardo
Souza, Waleska Medeiros de
Perucci, Leidelaine Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Formação de professores
Conjuntura educacional
Política educativa
Formación de profesores
Conyuntura y educación
Educational policies
Teacher training
Educational scenario
topic Política educacional
Formação de professores
Conjuntura educacional
Política educativa
Formación de profesores
Conyuntura y educación
Educational policies
Teacher training
Educational scenario
description This article describes and analyzes the main teacher training policies since the 1990s, focusing on the Governments of Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva, Dilma Rousseff and Michel Temer. The analysis carried out reveals that initial and continuing teacher training actions are strongly linked to the government agenda and have been systematically constrained by political-electoral cycles. In describing and analyzing the policies and programs designed in these Governments it is clear that the alternation of the agenda is marked by the budget issue, especially in the Dilma and Temer Governments. The consequence is the dismantling of the training network that was created at the local and regional level, anchored by the universities, responsible for articulation with Brazilian states and municipalities.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491
10.18593/r.v43iesp.16491
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491
identifier_str_mv 10.18593/r.v43iesp.16491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/13631
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76
Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43iesp
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530626789376