Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491 |
Resumo: | This article describes and analyzes the main teacher training policies since the 1990s, focusing on the Governments of Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva, Dilma Rousseff and Michel Temer. The analysis carried out reveals that initial and continuing teacher training actions are strongly linked to the government agenda and have been systematically constrained by political-electoral cycles. In describing and analyzing the policies and programs designed in these Governments it is clear that the alternation of the agenda is marked by the budget issue, especially in the Dilma and Temer Governments. The consequence is the dismantling of the training network that was created at the local and regional level, anchored by the universities, responsible for articulation with Brazilian states and municipalities. |
id |
UNOESC-3_08b20278910135f961eca9b021802d1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16491 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacksLa política de formación de profesores en las últimas décadas en Brasil: avances, desafíos, posibilidades y retrocesosPolítica de formação de professores nas últimas décadas no Brasil: avanços, desafios, possibilidades e retrocessosPolítica educacionalFormação de professoresConjuntura educacionalPolítica educativaFormación de profesoresConyuntura y educaciónEducational policiesTeacher trainingEducational scenarioThis article describes and analyzes the main teacher training policies since the 1990s, focusing on the Governments of Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva, Dilma Rousseff and Michel Temer. The analysis carried out reveals that initial and continuing teacher training actions are strongly linked to the government agenda and have been systematically constrained by political-electoral cycles. In describing and analyzing the policies and programs designed in these Governments it is clear that the alternation of the agenda is marked by the budget issue, especially in the Dilma and Temer Governments. The consequence is the dismantling of the training network that was created at the local and regional level, anchored by the universities, responsible for articulation with Brazilian states and municipalities.Este artículo describe y analiza las principales políticas de formación de profesores gestadas desde los años 1990, concentrándose en los Gobiernos de Fernando Henrique Cardoso, Luis Inacio Lula da Sila, Dilma Rousseff y Michel Temer. El recorrido analítico emprendido revela que las acciones de formación inicial y continuada de profesores tienen fuerte vinculación con la agenda gubernamental y que han sido sistemáticamente contingenciadas por los ciclos políticos-electorales. Al describir y analizar las políticas y los programas diseñados en esos Gobiernos se percibe que la alternancia de la agenda está marcada por la cuestión presupuestaria, especialmente en los Gobiernos Dilma y Temer. La consecuencia es el desmantelamiento de la red de formación que fue gestada a nivel local y regional, anclada por las universidades, responsables de la articulación con los estados y municipios brasileños.Neste artigo descrevem-se e analisam-se as principais políticas de formação de professores gestadas desde os anos 1990, concentrando-se nos Governos de Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Sila, Dilma Rousseff e Michel Temer. O percurso analítico empreendido revela que as ações de formação inicial e continuada de professores têm forte vinculação com a agenda governamental e que têm sido sistematicamente contingenciadas pelos ciclos político-eleitorais. Ao descrever e analisar as políticas e os programas desenhados nesses Governos percebe-se que a alternância da agenda é marcada pela questão orçamentária, especialmente nos Governos Dilma e Temer. A consequência é o desmantelamento da rede de formação que foi gestada no nível local e regional, ancorada pelas universidades, responsáveis pela articulação com os estados e municípios brasileiros.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1649110.18593/r.v43iesp.16491Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-762177-60590104-431110.18593/r.v43iespreponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/13631Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Breynner RicardoSouza, Waleska Medeiros dePerucci, Leidelaine Sérgio2020-11-12T21:22:48Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16491Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-11-12T21:22:48Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks La política de formación de profesores en las últimas décadas en Brasil: avances, desafíos, posibilidades y retrocesos Política de formação de professores nas últimas décadas no Brasil: avanços, desafios, possibilidades e retrocessos |
title |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks |
spellingShingle |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks Oliveira, Breynner Ricardo Política educacional Formação de professores Conjuntura educacional Política educativa Formación de profesores Conyuntura y educación Educational policies Teacher training Educational scenario |
title_short |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks |
title_full |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks |
title_fullStr |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks |
title_full_unstemmed |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks |
title_sort |
Teacher training policy in the last decades in Brazil: advances, challenges, possibilities and setbacks |
author |
Oliveira, Breynner Ricardo |
author_facet |
Oliveira, Breynner Ricardo Souza, Waleska Medeiros de Perucci, Leidelaine Sérgio |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Waleska Medeiros de Perucci, Leidelaine Sérgio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Breynner Ricardo Souza, Waleska Medeiros de Perucci, Leidelaine Sérgio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política educacional Formação de professores Conjuntura educacional Política educativa Formación de profesores Conyuntura y educación Educational policies Teacher training Educational scenario |
topic |
Política educacional Formação de professores Conjuntura educacional Política educativa Formación de profesores Conyuntura y educación Educational policies Teacher training Educational scenario |
description |
This article describes and analyzes the main teacher training policies since the 1990s, focusing on the Governments of Fernando Henrique Cardoso, Luís Inácio Lula da Silva, Dilma Rousseff and Michel Temer. The analysis carried out reveals that initial and continuing teacher training actions are strongly linked to the government agenda and have been systematically constrained by political-electoral cycles. In describing and analyzing the policies and programs designed in these Governments it is clear that the alternation of the agenda is marked by the budget issue, especially in the Dilma and Temer Governments. The consequence is the dismantling of the training network that was created at the local and regional level, anchored by the universities, responsible for articulation with Brazilian states and municipalities. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491 10.18593/r.v43iesp.16491 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43iesp.16491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16491/13631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76 Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76 Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76 Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76 Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 47-76 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43iesp reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530626789376 |