Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608 |
Resumo: | In this essay, we problematize the national and international trend of emptying the humanized meaning of education, which has been materialized in discussions around learning, and discuss new possibilities for teacher training based on the approach of human capabilities proposed by Martha Nussbaum. To do so, we carried out a hermeneutic study of the following works published by the author: Creating Capabilities: The Human Development Approach, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education and Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Based on her conception of liberal and democratic training, we point out some criticisms of the model of education for profit, which informs some aspects of the focus on human capabilities for teacher training. |
id |
UNOESC-3_0e4ee001bee3a66b973088a8c00b0dbf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32608 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanasFormación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanasFormação de professores: uma crítica pelo olhar das capacidades humanasCompetenciasCapacidadesFormación docenteCompetencesCapabilitiesTeacher educationCompetênciasCapacidadesFormação docenteIn this essay, we problematize the national and international trend of emptying the humanized meaning of education, which has been materialized in discussions around learning, and discuss new possibilities for teacher training based on the approach of human capabilities proposed by Martha Nussbaum. To do so, we carried out a hermeneutic study of the following works published by the author: Creating Capabilities: The Human Development Approach, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education and Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Based on her conception of liberal and democratic training, we point out some criticisms of the model of education for profit, which informs some aspects of the focus on human capabilities for teacher training.En el presente ensayo problematizamos la tendencia nacional e internacional a vaciar el sentido humanizado de la educación que se ha materializado en el lenguaje de aprendizaje, discutiendo nuevas posibilidades para la formación docente desde el enfoque de las capacidades humanas propuesto por Martha Nussbaum. Por ello, realizamos un estudio hermenéutico de las siguientes obras publicadas por el autor: Creando Capacidades: una propuesta para el desarrollo humano, El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma de la educación liberal, Sin fines lucrativos: por qué la democracia necesita de las humanidades. A partir de su concepción de la formación liberal y democrática, señalamos algunas críticas al modelo de la educación como negocio, justificando algunos aspectos del enfoque de las capacidades humanas para la formación del profesorado.Problematizamos, neste ensaio, a tendência nacional e internacional de esvaziamento do sentido humanizado da educação que tem se materializado na linguagem da aprendizagem, discutindo novas possiblidades para a formação docente a partir do enfoque das capacidades humanas proposto por Martha Nussbaum. Para tanto, realizamos um estudo hermenêutico das seguintes obras publicadas pela autora: Crear Capacidades: propuesta para el desarrollo humano, El cultivo de la humanidade: uma defensa clásica de la reforma em la educación liberal, Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tendo por base a sua concepção de formação liberal e democrática, apontamos algumas críticas ao modelo de educação como negócio, justificando alguns aspectos do enfoque das capacidades humana para a formação de professores. Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3260810.18593/r.v48.32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e326082177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19291https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19292Copyright (c) 2023 Catia Piccolo Viero Devechi, Dalboscohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDevechi, Catia Piccolo VieroDalbosco, Cláudio Almir2023-12-20T18:12:49Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32608Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-12-20T18:12:49Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas Formação de professores: uma crítica pelo olhar das capacidades humanas |
title |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas |
spellingShingle |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas Devechi, Catia Piccolo Viero Competencias Capacidades Formación docente Competences Capabilities Teacher education Competências Capacidades Formação docente |
title_short |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas |
title_full |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas |
title_fullStr |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas |
title_full_unstemmed |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas |
title_sort |
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas |
author |
Devechi, Catia Piccolo Viero |
author_facet |
Devechi, Catia Piccolo Viero Dalbosco, Cláudio Almir |
author_role |
author |
author2 |
Dalbosco, Cláudio Almir |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Devechi, Catia Piccolo Viero Dalbosco, Cláudio Almir |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competencias Capacidades Formación docente Competences Capabilities Teacher education Competências Capacidades Formação docente |
topic |
Competencias Capacidades Formación docente Competences Capabilities Teacher education Competências Capacidades Formação docente |
description |
In this essay, we problematize the national and international trend of emptying the humanized meaning of education, which has been materialized in discussions around learning, and discuss new possibilities for teacher training based on the approach of human capabilities proposed by Martha Nussbaum. To do so, we carried out a hermeneutic study of the following works published by the author: Creating Capabilities: The Human Development Approach, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education and Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Based on her conception of liberal and democratic training, we point out some criticisms of the model of education for profit, which informs some aspects of the focus on human capabilities for teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608 10.18593/r.v48.32608 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v48.32608 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19291 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19292 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Catia Piccolo Viero Devechi, Dalbosco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Catia Piccolo Viero Devechi, Dalbosco https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608 Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32608 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v48 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532443971584 |