Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Devechi, Catia Piccolo Viero
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dalbosco, Cláudio Almir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608
Resumo: In this essay, we problematize the national and international trend of emptying the humanized meaning of education, which has been materialized in discussions around learning, and discuss new possibilities for teacher training based on the approach of human capabilities proposed by Martha Nussbaum. To do so, we carried out a hermeneutic study of the following works published by the author: Creating Capabilities: The Human Development Approach, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education and Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Based on her conception of liberal and democratic training, we point out some criticisms of the model of education for profit, which informs some aspects of the focus on human capabilities for teacher training.
id UNOESC-3_0e4ee001bee3a66b973088a8c00b0dbf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32608
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanasFormación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanasFormação de professores: uma crítica pelo olhar das capacidades humanasCompetenciasCapacidadesFormación docenteCompetencesCapabilitiesTeacher educationCompetênciasCapacidadesFormação docenteIn this essay, we problematize the national and international trend of emptying the humanized meaning of education, which has been materialized in discussions around learning, and discuss new possibilities for teacher training based on the approach of human capabilities proposed by Martha Nussbaum. To do so, we carried out a hermeneutic study of the following works published by the author: Creating Capabilities: The Human Development Approach, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education and Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Based on her conception of liberal and democratic training, we point out some criticisms of the model of education for profit, which informs some aspects of the focus on human capabilities for teacher training.En el presente ensayo problematizamos la tendencia nacional e internacional a vaciar el sentido humanizado de la educación que se ha materializado en el lenguaje de aprendizaje, discutiendo nuevas posibilidades para la formación docente desde el enfoque de las capacidades humanas propuesto por Martha Nussbaum. Por ello, realizamos un estudio hermenéutico de las siguientes obras publicadas por el autor: Creando Capacidades: una propuesta para el desarrollo humano, El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma de la educación liberal, Sin fines lucrativos: por qué la democracia necesita de las humanidades. A partir de su concepción de la formación liberal y democrática, señalamos algunas críticas al modelo de la educación como negocio, justificando algunos aspectos del enfoque de las capacidades humanas para la formación del profesorado.Problematizamos, neste ensaio, a tendência nacional e internacional de esvaziamento do sentido humanizado da educação que tem se materializado na linguagem da aprendizagem, discutindo novas possiblidades para a formação docente a partir do enfoque das capacidades humanas proposto por Martha Nussbaum. Para tanto, realizamos um estudo hermenêutico das seguintes obras publicadas pela autora: Crear Capacidades: propuesta para el desarrollo humano, El cultivo de la humanidade: uma defensa clásica de la reforma em la educación liberal, Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tendo por base a sua concepção de formação liberal e democrática, apontamos algumas críticas ao modelo de educação como negócio, justificando alguns aspectos do enfoque das capacidades humana para a formação de professores. Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3260810.18593/r.v48.32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32608Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e326082177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19291https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19292Copyright (c) 2023 Catia Piccolo Viero Devechi, Dalboscohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDevechi, Catia Piccolo VieroDalbosco, Cláudio Almir2023-12-20T18:12:49Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/32608Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-12-20T18:12:49Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
Formação de professores: uma crítica pelo olhar das capacidades humanas
title Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
spellingShingle Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
Devechi, Catia Piccolo Viero
Competencias
Capacidades
Formación docente
Competences
Capabilities
Teacher education
Competências
Capacidades
Formação docente
title_short Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
title_full Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
title_fullStr Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
title_full_unstemmed Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
title_sort Formación del profesorado: una crítica desde la perspectiva de las capacidades humanas
author Devechi, Catia Piccolo Viero
author_facet Devechi, Catia Piccolo Viero
Dalbosco, Cláudio Almir
author_role author
author2 Dalbosco, Cláudio Almir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Devechi, Catia Piccolo Viero
Dalbosco, Cláudio Almir
dc.subject.por.fl_str_mv Competencias
Capacidades
Formación docente
Competences
Capabilities
Teacher education
Competências
Capacidades
Formação docente
topic Competencias
Capacidades
Formación docente
Competences
Capabilities
Teacher education
Competências
Capacidades
Formação docente
description In this essay, we problematize the national and international trend of emptying the humanized meaning of education, which has been materialized in discussions around learning, and discuss new possibilities for teacher training based on the approach of human capabilities proposed by Martha Nussbaum. To do so, we carried out a hermeneutic study of the following works published by the author: Creating Capabilities: The Human Development Approach, Cultivating Humanity: A Classical Defense of Reform in Liberal Education and Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities. Based on her conception of liberal and democratic training, we point out some criticisms of the model of education for profit, which informs some aspects of the focus on human capabilities for teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608
10.18593/r.v48.32608
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608
identifier_str_mv 10.18593/r.v48.32608
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19291
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32608/19292
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Catia Piccolo Viero Devechi, Dalbosco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Catia Piccolo Viero Devechi, Dalbosco
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608
Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e32608
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e32608
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v48
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532443971584