Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094 |
Resumo: | The text analyzes the policies of teacher training in Brazil in its developments and recommendations from international organizations. It is the result of bibliographical and documentary research, in the light of theoretical and legal frameworks that subsidize reflections about the priorities, orientations and government programs that underlie teacher training. Among the main results, it is worth noting: educational reforms follow the recommendations of international organizations; The current educational policies reaffirm the centrality of the training for the / in the teaching practice; The training programs are related to the nature of the teaching functions and the training institutions act as mechanisms to meet the demands of productive and performative processes from the global logic. |
id |
UNOESC-3_0f544fceb5852d9cae0b5b3a2b70faaf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13094 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizationsPolíticas de formación de profesores en Brasil: desdoblamientos e interlocución con las directrices de los organismos internacionalesPolíticas de formação de professores no Brasil: desdobramentos e interlocução com diretrizes dos organismos internacionaisPolíticas públicasFormação de professoresOrganismos internacionaisPolíticas públicasFormación de profesoresOrganismos internacionalesPublic policiesTeacher trainingInternational organizationsThe text analyzes the policies of teacher training in Brazil in its developments and recommendations from international organizations. It is the result of bibliographical and documentary research, in the light of theoretical and legal frameworks that subsidize reflections about the priorities, orientations and government programs that underlie teacher training. Among the main results, it is worth noting: educational reforms follow the recommendations of international organizations; The current educational policies reaffirm the centrality of the training for the / in the teaching practice; The training programs are related to the nature of the teaching functions and the training institutions act as mechanisms to meet the demands of productive and performative processes from the global logic.El texto analiza las políticas de formación de los profesores en Brasil en sus desdoblamientos y recomendaciones de los organismos internacionales. Es fruto de investigación bibliográfica y documental, a la luz de los marcos teóricos y legales que subsidian reflexiones acerca de prioridades, orientaciones y programas de gobierno subyacentes a la formación de los profesores. Entre los resultados principales, destacase: reformas educacionales que observan recomendaciones de los organismos internacionales; políticas educativas actuales reafirman la centralidad de la formación para el/en ejercicio de la docencia; programas de formación están relacionados a la naturaleza de las funciones docentes y las instituciones formadoras actúan como mecanismos para atender las demandas de los procesos productivos y performativos oriundos de la lógica global.No texto analisam-se as políticas de formação dos professores no Brasil em seus desdobramentos e recomendações de organismos internacionais. O artigo é fruto de pesquisa bibliográfica e documental, à luz de marcos teóricos e legais que subsidiam reflexões acerca das prioridades, orientações e programas de governo subjacentes à formação de professores. Entre os principais resultados, destacam-se: as reformas educacionais observam as recomendações dos organismos internacionais; as políticas educativas atuais reafirmam a centralidade da formação para o/no exercício da docência; os programas de formação estão relacionados à natureza das funções docentes; e as instituições formadoras atuam como mecanismos para atender às demandas de processos produtivos e performativos oriundos da lógica global.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309410.18593/r.v43i1.13094Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-1142177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/13654Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorte, Marilene Gabriel DallaSarturi, Rosane CarneiroNunes, Janilse Fernandes2019-11-18T17:13:21Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13094Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:13:21Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations Políticas de formación de profesores en Brasil: desdoblamientos e interlocución con las directrices de los organismos internacionales Políticas de formação de professores no Brasil: desdobramentos e interlocução com diretrizes dos organismos internacionais |
title |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations |
spellingShingle |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations Corte, Marilene Gabriel Dalla Políticas públicas Formação de professores Organismos internacionais Políticas públicas Formación de profesores Organismos internacionales Public policies Teacher training International organizations |
title_short |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations |
title_full |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations |
title_fullStr |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations |
title_full_unstemmed |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations |
title_sort |
Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations |
author |
Corte, Marilene Gabriel Dalla |
author_facet |
Corte, Marilene Gabriel Dalla Sarturi, Rosane Carneiro Nunes, Janilse Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Sarturi, Rosane Carneiro Nunes, Janilse Fernandes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corte, Marilene Gabriel Dalla Sarturi, Rosane Carneiro Nunes, Janilse Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas Formação de professores Organismos internacionais Políticas públicas Formación de profesores Organismos internacionales Public policies Teacher training International organizations |
topic |
Políticas públicas Formação de professores Organismos internacionais Políticas públicas Formación de profesores Organismos internacionales Public policies Teacher training International organizations |
description |
The text analyzes the policies of teacher training in Brazil in its developments and recommendations from international organizations. It is the result of bibliographical and documentary research, in the light of theoretical and legal frameworks that subsidize reflections about the priorities, orientations and government programs that underlie teacher training. Among the main results, it is worth noting: educational reforms follow the recommendations of international organizations; The current educational policies reaffirm the centrality of the training for the / in the teaching practice; The training programs are related to the nature of the teaching functions and the training institutions act as mechanisms to meet the demands of productive and performative processes from the global logic. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094 10.18593/r.v43i1.13094 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i1.13094 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/13654 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114 Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114 Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114 Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114 Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530159124480 |