Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corte, Marilene Gabriel Dalla
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Sarturi, Rosane Carneiro, Nunes, Janilse Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094
Resumo: The text analyzes the policies of teacher training in Brazil in its developments and recommendations from international organizations. It is the result of bibliographical and documentary research, in the light of theoretical and legal frameworks that subsidize reflections about the priorities, orientations and government programs that underlie teacher training. Among the main results, it is worth noting: educational reforms follow the recommendations of international organizations; The current educational policies reaffirm the centrality of the training for the / in the teaching practice; The training programs are related to the nature of the teaching functions and the training institutions act as mechanisms to meet the demands of productive and performative processes from the global logic.
id UNOESC-3_0f544fceb5852d9cae0b5b3a2b70faaf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13094
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizationsPolíticas de formación de profesores en Brasil: desdoblamientos e interlocución con las directrices de los organismos internacionalesPolíticas de formação de professores no Brasil: desdobramentos e interlocução com diretrizes dos organismos internacionaisPolíticas públicasFormação de professoresOrganismos internacionaisPolíticas públicasFormación de profesoresOrganismos internacionalesPublic policiesTeacher trainingInternational organizationsThe text analyzes the policies of teacher training in Brazil in its developments and recommendations from international organizations. It is the result of bibliographical and documentary research, in the light of theoretical and legal frameworks that subsidize reflections about the priorities, orientations and government programs that underlie teacher training. Among the main results, it is worth noting: educational reforms follow the recommendations of international organizations; The current educational policies reaffirm the centrality of the training for the / in the teaching practice; The training programs are related to the nature of the teaching functions and the training institutions act as mechanisms to meet the demands of productive and performative processes from the global logic.El texto analiza las políticas de formación de los profesores en Brasil en sus desdoblamientos y recomendaciones de los organismos internacionales. Es fruto de investigación bibliográfica y documental, a la luz de los marcos teóricos y legales que subsidian reflexiones acerca de prioridades, orientaciones y programas de gobierno subyacentes a la formación de los profesores. Entre los resultados principales, destacase: reformas educacionales que observan recomendaciones de los organismos internacionales; políticas educativas actuales reafirman la centralidad de la formación para el/en ejercicio de la docencia; programas de formación están relacionados a la naturaleza de las funciones docentes y las instituciones formadoras actúan como mecanismos para atender las demandas de los procesos productivos y performativos oriundos de la lógica global.No texto analisam-se as políticas de formação dos professores no Brasil em seus desdobramentos e recomendações de organismos internacionais. O artigo é fruto de pesquisa bibliográfica e documental, à luz de marcos teóricos e legais que subsidiam reflexões acerca das prioridades, orientações e programas de governo subjacentes à formação de professores. Entre os principais resultados, destacam-se: as reformas educacionais observam as recomendações dos organismos internacionais; as políticas educativas atuais reafirmam a centralidade da formação para o/no exercício da docência; os programas de formação estão relacionados à natureza das funções docentes; e as instituições formadoras atuam como mecanismos para atender às demandas de processos produtivos e performativos oriundos da lógica global.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1309410.18593/r.v43i1.13094Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-1142177-60590104-431110.18593/r.v43i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/13654Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorte, Marilene Gabriel DallaSarturi, Rosane CarneiroNunes, Janilse Fernandes2019-11-18T17:13:21Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13094Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T17:13:21Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
Políticas de formación de profesores en Brasil: desdoblamientos e interlocución con las directrices de los organismos internacionales
Políticas de formação de professores no Brasil: desdobramentos e interlocução com diretrizes dos organismos internacionais
title Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
spellingShingle Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
Corte, Marilene Gabriel Dalla
Políticas públicas
Formação de professores
Organismos internacionais
Políticas públicas
Formación de profesores
Organismos internacionales
Public policies
Teacher training
International organizations
title_short Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
title_full Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
title_fullStr Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
title_full_unstemmed Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
title_sort Teacher education policy in Brazil: understanding and interlocation with guidelines from international organizations
author Corte, Marilene Gabriel Dalla
author_facet Corte, Marilene Gabriel Dalla
Sarturi, Rosane Carneiro
Nunes, Janilse Fernandes
author_role author
author2 Sarturi, Rosane Carneiro
Nunes, Janilse Fernandes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corte, Marilene Gabriel Dalla
Sarturi, Rosane Carneiro
Nunes, Janilse Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas
Formação de professores
Organismos internacionais
Políticas públicas
Formación de profesores
Organismos internacionales
Public policies
Teacher training
International organizations
topic Políticas públicas
Formação de professores
Organismos internacionais
Políticas públicas
Formación de profesores
Organismos internacionales
Public policies
Teacher training
International organizations
description The text analyzes the policies of teacher training in Brazil in its developments and recommendations from international organizations. It is the result of bibliographical and documentary research, in the light of theoretical and legal frameworks that subsidize reflections about the priorities, orientations and government programs that underlie teacher training. Among the main results, it is worth noting: educational reforms follow the recommendations of international organizations; The current educational policies reaffirm the centrality of the training for the / in the teaching practice; The training programs are related to the nature of the teaching functions and the training institutions act as mechanisms to meet the demands of productive and performative processes from the global logic.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094
10.18593/r.v43i1.13094
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i1.13094
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13094/13654
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114
Roteiro; Vol. 43 Núm. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114
Roteiro; Vol. 43 No. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114
Roteiro; v. 43 n. 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114
Roteiro; Vol. 43 N.º 1 (2018): Roteiro jan./abr. 2018; 87-114
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530159124480