Indigenous cultural heritage: challenges for decolonial patrimonial education
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17415 |
Resumo: | In Brazil, indigenous culture has been recognized as part of the nacional cultural heritage. Thus, since it has been created the Programa Nacional de Patrimônio Imaterial (National Program of Intangible Heritage) in 2000, indigenous cultural assets has been subject of patrimonial inventories. This indigenous presence in patrimonial policies, nevertheless, hasen't been properly analized. In this article, we seek to contribute to this analyze, starting from an critical reflexion about the legislation and the national heritage public policies and patrimonial education. It is concluded that, in order to enhance the indigenous access to such policies, it is necessary to assume an more equitable dialogue, as well as epistemic-conceptual and methodological changes that contemplate the interethnic relations and the interepistemic exercise. |
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Indigenous cultural heritage: challenges for decolonial patrimonial educationPatrimonio cultural indígena: desafíos para una educación patrimonial decolonialPatrimônio cultural indígena: desafios para uma educação patrimonial decolonialPovos indígenasPatrimônio culturalEducação patrimonialPueblos indígenasPatrimonio culturalEducación patrimonialIndigenous peopleCultural heritagePatrimonial educationIn Brazil, indigenous culture has been recognized as part of the nacional cultural heritage. Thus, since it has been created the Programa Nacional de Patrimônio Imaterial (National Program of Intangible Heritage) in 2000, indigenous cultural assets has been subject of patrimonial inventories. This indigenous presence in patrimonial policies, nevertheless, hasen't been properly analized. In this article, we seek to contribute to this analyze, starting from an critical reflexion about the legislation and the national heritage public policies and patrimonial education. It is concluded that, in order to enhance the indigenous access to such policies, it is necessary to assume an more equitable dialogue, as well as epistemic-conceptual and methodological changes that contemplate the interethnic relations and the interepistemic exercise.En Brasil, la cultura indígena ha sido reconocida como parte del patrimonio cultural nacional. Así, desde que se creó el Programa Nacional del Patrimonio Inmaterial, en 2000, los bienes culturales indígenas han sido objeto de inventarios patrimoniales. Esta presencia indígena en las políticas patrimoniales, sin embargo, aún no ha sido debidamente analizada. En el presente artículo, buscamos contribuir a ese análisis, partiendo de una reflexión crítica sobre la legislación y las políticas públicas nacionales sobre patrimonio y educación patrimonial. Concluimos que, para la potenciación del acceso de los indígenas a tales políticas, se hace necesario asumir un diálogo más ecuánime, además de cambios epistémico-conceptuales y metodológicos que contemplan las relaciones interétnicas y el ejercicio interepistémico.No Brasil, a cultura indígena tem sido reconhecida como parte do patrimônio cultural nacional. Assim, desde que foi criado o Programa Nacional do Patrimônio Imaterial, em 2000, os bens culturais indígenas têm sido objeto de inventários patrimoniais. Essa presença indígena nas políticas patrimoniais, no entanto, ainda não foi devidamente analisada. No presente artigo, procuramos contribuir para essa análise, partindo de uma reflexão crítica sobre a legislação e as políticas públicas nacionais sobre patrimônio e educação patrimonial. Concluímos que, para a potencialização do acesso dos indígenas a tais políticas, faz-se necessário assumir um diálogo mais equânime, além de mudanças epistêmico-conceituais e metodológicas que contemplem as relações interétnicas e o exercício interepistêmico.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1741510.18593/r.v44i2.17415Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-182177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17415/12578https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17415/13552Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Salles, Sandro GuimarãesFeitosa, Saulo FerreiraLacerda, Rosane Freire2022-08-16T14:21:37Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17415Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:21:37Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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