USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Resgate (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963 |
Resumo: | This article presents a Heritage Education action developed with a group of university students from the São Carlos campus of USP in the 2nd semester of 2021. The objective of the action was to develop an educational process to provide students with the opportunity to denaturalize the university's territory from the perspective of Heritage Cultural, in order to identify, interpret and represent it. The action took place in 3 stages: 1) mobilization of students' experiences; 2) interweaving these experiences with knowledge in the field of Cultural Heritage and representation and language; 3) systematization of knowledge in a Participatory Inventory. It is hoped, with this work, to shed light on the Cultural Heritage of university students, in addition to consolidating the theoretical-conceptual framework used as a reference, the action strategies and tools used. |
id |
UNICAMP-6_9f84771115ad9c930e2290bbe02b6e9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670963 |
network_acronym_str |
UNICAMP-6 |
network_name_str |
Resgate (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage EducationPatrimonio cultural de la USP São Carlos: identificación y interpretación a través de la Educación PatrimonialPatrimônio cultural da USP São Carlos: identificação e interpretação por meio da Educação PatrimonialEducação patrimonialPatrimônio culturalUSP São CarlosEducación patrimonialPatrimonio culturalUSP São CarlosHeritage education Cultural heritageUSP São CarlosThis article presents a Heritage Education action developed with a group of university students from the São Carlos campus of USP in the 2nd semester of 2021. The objective of the action was to develop an educational process to provide students with the opportunity to denaturalize the university's territory from the perspective of Heritage Cultural, in order to identify, interpret and represent it. The action took place in 3 stages: 1) mobilization of students' experiences; 2) interweaving these experiences with knowledge in the field of Cultural Heritage and representation and language; 3) systematization of knowledge in a Participatory Inventory. It is hoped, with this work, to shed light on the Cultural Heritage of university students, in addition to consolidating the theoretical-conceptual framework used as a reference, the action strategies and tools used.Este artículo presenta una acción de Educación Patrimonial realizada con un grupo de estudiantes universitarios del campus São Carlos de la USP en el 2º semestre de 2021. El objetivo de la acción fue realizar un proceso educativo que permitiera a los estudiantes desnaturalizar el territorio de la universidad desde la perspectiva del Patrimonio Cultural, con el fin de identificarlo, interpretarlo y representarlo. La acción se desarrolló en 3 etapas: 1) movilización de las experiencias de los estudiantes; 2) entrelazar estas experiencias con saberes en el campo del Patrimonio Cultural y la representación y el lenguaje; 3) sistematización de conocimientos en un Inventario Participativo. Se espera, con este trabajo, arrojar luz sobre el Patrimonio Cultural de los estudiantes universitarios, además de consolidar el marco teórico-conceptual utilizado como referencia, así como las estrategias y herramientas de acción utilizadasEste artigo apresenta uma ação de Educação Patrimonial realizada com um grupo de universitários do campus São Carlos da USP no 2º semestre de 2021. O objetivo da ação foi realizar um processo educativo que oportunizasse aos alunos a desnaturalização do território da universidade sob a perspectiva do Patrimônio Cultural, de forma a identificá-lo, interpretá-lo e representá-lo. A ação ocorreu em 3 etapas: 1) mobilização das experiências e vivências dos alunos; 2) entrecruzamento dessas experiências com os conhecimentos do campo do Patrimônio Cultural e da representação e linguagem; 3) sistematização do conhecimento em um Inventário Participativo. Espera-se, com este trabalho, lançar luz sobre o Patrimônio Cultural dos universitários, além de consolidar o referencial teórico-conceitual utilizado como referência, as estratégias de ação e as ferramentas utilizadas.Universidade Estadual de Campinas2024-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/867096310.20396/resgate.v31i00.8670963Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e0230232178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963/33472Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Faraco, André Frota ContrerasVizioli, Simone Helena Tanoue2024-02-08T12:41:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670963Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2024-02-08T12:41:06Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education Patrimonio cultural de la USP São Carlos: identificación y interpretación a través de la Educación Patrimonial Patrimônio cultural da USP São Carlos: identificação e interpretação por meio da Educação Patrimonial |
title |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education |
spellingShingle |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education Faraco, André Frota Contreras Educação patrimonial Patrimônio cultural USP São Carlos Educación patrimonial Patrimonio cultural USP São Carlos Heritage education Cultural heritage USP São Carlos |
title_short |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education |
title_full |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education |
title_fullStr |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education |
title_full_unstemmed |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education |
title_sort |
USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education |
author |
Faraco, André Frota Contreras |
author_facet |
Faraco, André Frota Contreras Vizioli, Simone Helena Tanoue |
author_role |
author |
author2 |
Vizioli, Simone Helena Tanoue |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faraco, André Frota Contreras Vizioli, Simone Helena Tanoue |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação patrimonial Patrimônio cultural USP São Carlos Educación patrimonial Patrimonio cultural USP São Carlos Heritage education Cultural heritage USP São Carlos |
topic |
Educação patrimonial Patrimônio cultural USP São Carlos Educación patrimonial Patrimonio cultural USP São Carlos Heritage education Cultural heritage USP São Carlos |
description |
This article presents a Heritage Education action developed with a group of university students from the São Carlos campus of USP in the 2nd semester of 2021. The objective of the action was to develop an educational process to provide students with the opportunity to denaturalize the university's territory from the perspective of Heritage Cultural, in order to identify, interpret and represent it. The action took place in 3 stages: 1) mobilization of students' experiences; 2) interweaving these experiences with knowledge in the field of Cultural Heritage and representation and language; 3) systematization of knowledge in a Participatory Inventory. It is hoped, with this work, to shed light on the Cultural Heritage of university students, in addition to consolidating the theoretical-conceptual framework used as a reference, the action strategies and tools used. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963 10.20396/resgate.v31i00.8670963 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963 |
identifier_str_mv |
10.20396/resgate.v31i00.8670963 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963/33472 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e023023 2178-3284 reponame:Resgate (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Resgate (Online) |
collection |
Resgate (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||resgate@unicamp.br |
_version_ |
1800216871414267904 |