USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faraco, André Frota Contreras
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vizioli, Simone Helena Tanoue
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Resgate (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963
Resumo: This article presents a Heritage Education action developed with a group of university students from the São Carlos campus of USP in the 2nd semester of 2021. The objective of the action was to develop an educational process to provide students with the opportunity to denaturalize the university's territory from the perspective of Heritage Cultural, in order to identify, interpret and represent it. The action took place in 3 stages: 1) mobilization of students' experiences; 2) interweaving these experiences with knowledge in the field of Cultural Heritage and representation and language; 3) systematization of knowledge in a Participatory Inventory. It is hoped, with this work, to shed light on the Cultural Heritage of university students, in addition to consolidating the theoretical-conceptual framework used as a reference, the action strategies and tools used.
id UNICAMP-6_9f84771115ad9c930e2290bbe02b6e9a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670963
network_acronym_str UNICAMP-6
network_name_str Resgate (Online)
repository_id_str
spelling USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage EducationPatrimonio cultural de la USP São Carlos: identificación y interpretación a través de la Educación PatrimonialPatrimônio cultural da USP São Carlos: identificação e interpretação por meio da Educação PatrimonialEducação patrimonialPatrimônio culturalUSP São CarlosEducación patrimonialPatrimonio culturalUSP São CarlosHeritage education Cultural heritageUSP São CarlosThis article presents a Heritage Education action developed with a group of university students from the São Carlos campus of USP in the 2nd semester of 2021. The objective of the action was to develop an educational process to provide students with the opportunity to denaturalize the university's territory from the perspective of Heritage Cultural, in order to identify, interpret and represent it. The action took place in 3 stages: 1) mobilization of students' experiences; 2) interweaving these experiences with knowledge in the field of Cultural Heritage and representation and language; 3) systematization of knowledge in a Participatory Inventory. It is hoped, with this work, to shed light on the Cultural Heritage of university students, in addition to consolidating the theoretical-conceptual framework used as a reference, the action strategies and tools used.Este artículo presenta una acción de Educación Patrimonial realizada con un grupo de estudiantes universitarios del campus São Carlos de la USP en el 2º semestre de 2021. El objetivo de la acción fue realizar un proceso educativo que permitiera a los estudiantes desnaturalizar el territorio de la universidad desde la perspectiva del Patrimonio Cultural, con el fin de identificarlo, interpretarlo y representarlo. La acción se desarrolló en 3 etapas: 1) movilización de las experiencias de los estudiantes; 2) entrelazar estas experiencias con saberes en el campo del Patrimonio Cultural y la representación y el lenguaje; 3) sistematización de conocimientos en un Inventario Participativo. Se espera, con este trabajo, arrojar luz sobre el Patrimonio Cultural de los estudiantes universitarios, además de consolidar el marco teórico-conceptual utilizado como referencia, así como las estrategias y herramientas de acción utilizadasEste artigo apresenta uma ação de Educação Patrimonial realizada com um grupo de universitários do campus São Carlos da USP no 2º semestre de 2021. O objetivo da ação foi realizar um processo educativo que oportunizasse aos alunos a desnaturalização do território da universidade sob a perspectiva do Patrimônio Cultural, de forma a identificá-lo, interpretá-lo e representá-lo. A ação ocorreu em 3 etapas: 1) mobilização das experiências e vivências dos alunos; 2) entrecruzamento dessas experiências com os conhecimentos do campo do Patrimônio Cultural e da representação e linguagem; 3) sistematização do conhecimento em um Inventário Participativo. Espera-se, com este trabalho, lançar luz sobre o Patrimônio Cultural dos universitários, além de consolidar o referencial teórico-conceitual utilizado como referência, as estratégias de ação e as ferramentas utilizadas.Universidade Estadual de Campinas2024-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/867096310.20396/resgate.v31i00.8670963Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e0230232178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963/33472Brazil; Contemporary Brasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Faraco, André Frota ContrerasVizioli, Simone Helena Tanoue2024-02-08T12:41:06Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8670963Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2024-02-08T12:41:06Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
Patrimonio cultural de la USP São Carlos: identificación y interpretación a través de la Educación Patrimonial
Patrimônio cultural da USP São Carlos: identificação e interpretação por meio da Educação Patrimonial
title USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
spellingShingle USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
Faraco, André Frota Contreras
Educação patrimonial
Patrimônio cultural
USP São Carlos
Educación patrimonial
Patrimonio cultural
USP São Carlos
Heritage education
Cultural heritage
USP São Carlos
title_short USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
title_full USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
title_fullStr USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
title_full_unstemmed USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
title_sort USP São Carlos Cultural heritage: identification and interpretation through Heritage Education
author Faraco, André Frota Contreras
author_facet Faraco, André Frota Contreras
Vizioli, Simone Helena Tanoue
author_role author
author2 Vizioli, Simone Helena Tanoue
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faraco, André Frota Contreras
Vizioli, Simone Helena Tanoue
dc.subject.por.fl_str_mv Educação patrimonial
Patrimônio cultural
USP São Carlos
Educación patrimonial
Patrimonio cultural
USP São Carlos
Heritage education
Cultural heritage
USP São Carlos
topic Educação patrimonial
Patrimônio cultural
USP São Carlos
Educación patrimonial
Patrimonio cultural
USP São Carlos
Heritage education
Cultural heritage
USP São Carlos
description This article presents a Heritage Education action developed with a group of university students from the São Carlos campus of USP in the 2nd semester of 2021. The objective of the action was to develop an educational process to provide students with the opportunity to denaturalize the university's territory from the perspective of Heritage Cultural, in order to identify, interpret and represent it. The action took place in 3 stages: 1) mobilization of students' experiences; 2) interweaving these experiences with knowledge in the field of Cultural Heritage and representation and language; 3) systematization of knowledge in a Participatory Inventory. It is hoped, with this work, to shed light on the Cultural Heritage of university students, in addition to consolidating the theoretical-conceptual framework used as a reference, the action strategies and tools used.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963
10.20396/resgate.v31i00.8670963
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963
identifier_str_mv 10.20396/resgate.v31i00.8670963
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8670963/33472
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 31 (2023): Publicação contínua; e023023
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 31 (2023): Publicação contínua; e023023
2178-3284
reponame:Resgate (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Resgate (Online)
collection Resgate (Online)
repository.name.fl_str_mv Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||resgate@unicamp.br
_version_ 1800216871414267904