Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273 |
Resumo: | This article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission. |
id |
UNOESC-3_2942b913eebdff5215a60e409c46b7de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24273 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and studentDibujar como expresión de niños: la experiencia de ser niño y estudianteO desenho como expressão das crianças: a experiência de ser criança e de ser alunoInfânciaOfício de alunoOfício de criançaDesenhoInfanciaManualidades estudiantilesManualidades infantilesDibujoChildhoodStudent craftChild craftDrawingThis article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission.Este artículo tiene como objetivo comprender cómo, en la relación entre ser un niño y ser un estudiante, la infancia expresa sus experiencias en la escuela. Debido al objetivo planteado, se utilizó como metodología la investigación etnográfica que involucró a cincuenta y un niños de una clase de primer año de primaria de una escuela pública de la ciudad de Joinville, en el estado de Santa Catarina, como metodología en 2018. El acercamiento de los investigadores a la realidad de la escuela investigada permitió conocer e interpretar el “punto de vista” de los niños, demostrando que ellos distinguen la escuela como un lugar con diferentes acciones, sin embargo, quieren ser niños, en un ejercicio constante de no sumisión.O presente artigo tem como objetivo compreender como, na relação entre ser criança e ser aluno, a infância expressa as suas vivências na escola. Em função do objetivo delineado, utilizou-se como metodologia a pesquisa etnográfica envolvendo cinquenta e uma crianças de uma turma do primeiro ano do ensino fundamental de uma escola pública do município de Joinville, no Estado de Santa Catarina, em 2018. A aproximação dos pesquisadores com a realidade da escola pesquisada possibilitou conhecer e interpretar o “ponto de vista” das crianças, ficando em evidência que elas distinguem a escola como um lugar com diferentes fazeres, porém, elas desejam ser crianças, num exercício constante de não-submissão.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2427310.18593/r.v46i.24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e242732177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16071https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16072Copyright (c) 2021 Luiz Martins Junior, Rosana Becker, Jordelina Beatriz Anacleto Voosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBecker, Rosana Martins Junior, Luiz Voos, Jordelina Beatriz Anacleto2022-08-16T12:20:40Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24273Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:20:40Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student Dibujar como expresión de niños: la experiencia de ser niño y estudiante O desenho como expressão das crianças: a experiência de ser criança e de ser aluno |
title |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student |
spellingShingle |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student Becker, Rosana Infância Ofício de aluno Ofício de criança Desenho Infancia Manualidades estudiantiles Manualidades infantiles Dibujo Childhood Student craft Child craft Drawing |
title_short |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student |
title_full |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student |
title_fullStr |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student |
title_full_unstemmed |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student |
title_sort |
Drawing as expression of children: the experience of being a child and student |
author |
Becker, Rosana |
author_facet |
Becker, Rosana Martins Junior, Luiz Voos, Jordelina Beatriz Anacleto |
author_role |
author |
author2 |
Martins Junior, Luiz Voos, Jordelina Beatriz Anacleto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Becker, Rosana Martins Junior, Luiz Voos, Jordelina Beatriz Anacleto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância Ofício de aluno Ofício de criança Desenho Infancia Manualidades estudiantiles Manualidades infantiles Dibujo Childhood Student craft Child craft Drawing |
topic |
Infância Ofício de aluno Ofício de criança Desenho Infancia Manualidades estudiantiles Manualidades infantiles Dibujo Childhood Student craft Child craft Drawing |
description |
This article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273 10.18593/r.v46i.24273 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v46i.24273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16071 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16072 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luiz Martins Junior, Rosana Becker, Jordelina Beatriz Anacleto Voos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luiz Martins Junior, Rosana Becker, Jordelina Beatriz Anacleto Voos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273 Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24273 Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v46i reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531659636736 |