Drawing as expression of children: the experience of being a child and student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Becker, Rosana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Martins Junior, Luiz, Voos, Jordelina Beatriz Anacleto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273
Resumo: This article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission.
id UNOESC-3_2942b913eebdff5215a60e409c46b7de
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24273
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Drawing as expression of children: the experience of being a child and studentDibujar como expresión de niños: la experiencia de ser niño y estudianteO desenho como expressão das crianças: a experiência de ser criança e de ser alunoInfânciaOfício de alunoOfício de criançaDesenhoInfanciaManualidades estudiantilesManualidades infantilesDibujoChildhoodStudent craftChild craftDrawingThis article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission.Este artículo tiene como objetivo comprender cómo, en la relación entre ser un niño y ser un estudiante, la infancia expresa sus experiencias en la escuela. Debido al objetivo planteado, se utilizó como metodología la investigación etnográfica que involucró a cincuenta y un niños de una clase de primer año de primaria de una escuela pública de la ciudad de Joinville, en el estado de Santa Catarina, como metodología en 2018. El acercamiento de los investigadores a la realidad de la escuela investigada permitió conocer e interpretar el “punto de vista” de los niños, demostrando que ellos distinguen la escuela como un lugar con diferentes acciones, sin embargo, quieren ser niños, en un ejercicio constante de no sumisión.O presente artigo tem como objetivo compreender como, na relação entre ser criança e ser aluno, a infância expressa as suas vivências na escola. Em função do objetivo delineado, utilizou-se como metodologia a pesquisa etnográfica envolvendo cinquenta e uma crianças de uma turma do primeiro ano do ensino fundamental de uma escola pública do município de Joinville, no Estado de Santa Catarina, em 2018. A aproximação dos pesquisadores com a realidade da escola pesquisada possibilitou conhecer e interpretar o “ponto de vista” das crianças, ficando em evidência que elas distinguem a escola como um lugar com diferentes fazeres, porém, elas desejam ser crianças, num exercício constante de não-submissão.Universidade do Oeste de Santa Catarina2021-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2427310.18593/r.v46i.24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24273Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e242732177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16071https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16072Copyright (c) 2021 Luiz Martins Junior, Rosana Becker, Jordelina Beatriz Anacleto Voosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBecker, Rosana Martins Junior, Luiz Voos, Jordelina Beatriz Anacleto2022-08-16T12:20:40Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/24273Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:20:40Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
Dibujar como expresión de niños: la experiencia de ser niño y estudiante
O desenho como expressão das crianças: a experiência de ser criança e de ser aluno
title Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
spellingShingle Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
Becker, Rosana
Infância
Ofício de aluno
Ofício de criança
Desenho
Infancia
Manualidades estudiantiles
Manualidades infantiles
Dibujo
Childhood
Student craft
Child craft
Drawing
title_short Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
title_full Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
title_fullStr Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
title_full_unstemmed Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
title_sort Drawing as expression of children: the experience of being a child and student
author Becker, Rosana
author_facet Becker, Rosana
Martins Junior, Luiz
Voos, Jordelina Beatriz Anacleto
author_role author
author2 Martins Junior, Luiz
Voos, Jordelina Beatriz Anacleto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Becker, Rosana
Martins Junior, Luiz
Voos, Jordelina Beatriz Anacleto
dc.subject.por.fl_str_mv Infância
Ofício de aluno
Ofício de criança
Desenho
Infancia
Manualidades estudiantiles
Manualidades infantiles
Dibujo
Childhood
Student craft
Child craft
Drawing
topic Infância
Ofício de aluno
Ofício de criança
Desenho
Infancia
Manualidades estudiantiles
Manualidades infantiles
Dibujo
Childhood
Student craft
Child craft
Drawing
description This article aims to understand how, in the relationship between being a child and being a student, childhood expresses their experiences at school. Due to the objective outlined, ethnographic research involving fifty-one children from a first-year elementary school class at a public school in the city of Joinville, in the state of Santa Catarina, was used as a methodology in 2018. The approach of the researchers to the reality of the researched school made it possible to know and interpret the “point of view” of the children, showing that they distinguish the school as a place with different actions, however, they want to be children, in a constant exercise submission.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273
10.18593/r.v46i.24273
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.24273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16071
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24273/16072
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luiz Martins Junior, Rosana Becker, Jordelina Beatriz Anacleto Voos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luiz Martins Junior, Rosana Becker, Jordelina Beatriz Anacleto Voos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e24273
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e24273
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531659636736