The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
DOI: | 10.18593/r.v42i2.12251 |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251 |
Resumo: | The article maps historical sources of the secondary school in Brazil and is the result of the first part of a research project regarding this teaching level. It is a bibliographic-documentary research about thesis and dissertations of graduate programs and relevant legislation. The fonts were categorized as: documentary, archeological, printed, iconographic, oral, biographical and audiovisual. It was observed that the first secondary institutions were the result of the mobilization of influent groups from each city and the participation of the municipal power on their maintenance. Paths were indicated, but it is necessary to amplify the mapping, problematize primary and secondary sources and raise further hypotheses about how the implementation and expansion of the secondary school in Brazil happened. |
id |
UNOESC-3_4532b3c17e488fda6b19959e21549b42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12251 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
spelling |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sourcesLa historia de la educación secundaria en Brasil: el camino hacia las fuentesHistória do ensino secundário no Brasil: o caminho para as fontesHistória da EducaçãoEnsino secundárioFontesHistoria de la EducaciónEducación secundariaFuentesHistory of educationSecondary educationSourcesThe article maps historical sources of the secondary school in Brazil and is the result of the first part of a research project regarding this teaching level. It is a bibliographic-documentary research about thesis and dissertations of graduate programs and relevant legislation. The fonts were categorized as: documentary, archeological, printed, iconographic, oral, biographical and audiovisual. It was observed that the first secondary institutions were the result of the mobilization of influent groups from each city and the participation of the municipal power on their maintenance. Paths were indicated, but it is necessary to amplify the mapping, problematize primary and secondary sources and raise further hypotheses about how the implementation and expansion of the secondary school in Brazil happened.El artigo traza las fuentes de la historia de la educación secundaria en Brasil y es el resultado de la primera etapa de un proyecto de investigación sobre este nivel de educación. Se trata de una investigación bibliográfica y documental sobre las tesis y disertaciones de los programas de postgrado y de la legislación pertinente. Las fuentes se clasificaron como: documental, arqueológico, impreso, iconográfico, oral, biográfica y audiovisual. Se encontró que las primeras instituciones secundarias resultaran de la movilización de los grupos influyentes en cada ciudad y de la participación del poder municipal en su mantenimiento. Caminos fueron indicados, pero es necesario ampliar el mapeo, problematizar las fuentes primarias y secundarias, y recaudar más hipótesis sobre cómo se llevó a cabo la instalación y la expansión de la educación secundaria en Brasil.Neste artigo mapeiam-se fontes da história do ensino secundário no Brasil; ele é resultado da primeira etapa de um projeto de pesquisa sobre esse nível de ensino. Trata-se de uma pesquisa bibliográfico-documental sobre teses e dissertações dos programas de pós-graduação e a legislação pertinente. As fontes foram categorizadas como documentais, arqueológicas, impressas, iconográficas, orais, biográficas e audiovisuais. Constatou-se que as primeiras instituições secundárias resultaram de mobilização de grupos influentes de cada cidade e da participação do poder municipal na sua manutenção. Caminhos foram indicados, mas é necessário ampliar o mapeamento, problematizar as fontes primárias e secundárias e levantar mais hipóteses sobre como se realizou a implantação e a expansão do ensino secundário no Brasil.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1225110.18593/r.v42i2.12251Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-3302177-60590104-431110.18593/r.v42i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/13696Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPessanha, Eurize CaldasAssis, Wanderlice da SilvaSilva, Stella Sanches de Oliveira2019-11-19T15:23:43Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12251Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T15:23:43Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources La historia de la educación secundaria en Brasil: el camino hacia las fuentes História do ensino secundário no Brasil: o caminho para as fontes |
title |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources |
spellingShingle |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources Pessanha, Eurize Caldas História da Educação Ensino secundário Fontes Historia de la Educación Educación secundaria Fuentes History of education Secondary education Sources Pessanha, Eurize Caldas História da Educação Ensino secundário Fontes Historia de la Educación Educación secundaria Fuentes History of education Secondary education Sources |
title_short |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources |
title_full |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources |
title_fullStr |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources |
title_full_unstemmed |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources |
title_sort |
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources |
author |
Pessanha, Eurize Caldas |
author_facet |
Pessanha, Eurize Caldas Pessanha, Eurize Caldas Assis, Wanderlice da Silva Silva, Stella Sanches de Oliveira Assis, Wanderlice da Silva Silva, Stella Sanches de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Assis, Wanderlice da Silva Silva, Stella Sanches de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pessanha, Eurize Caldas Assis, Wanderlice da Silva Silva, Stella Sanches de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Ensino secundário Fontes Historia de la Educación Educación secundaria Fuentes History of education Secondary education Sources |
topic |
História da Educação Ensino secundário Fontes Historia de la Educación Educación secundaria Fuentes History of education Secondary education Sources |
description |
The article maps historical sources of the secondary school in Brazil and is the result of the first part of a research project regarding this teaching level. It is a bibliographic-documentary research about thesis and dissertations of graduate programs and relevant legislation. The fonts were categorized as: documentary, archeological, printed, iconographic, oral, biographical and audiovisual. It was observed that the first secondary institutions were the result of the mobilization of influent groups from each city and the participation of the municipal power on their maintenance. Paths were indicated, but it is necessary to amplify the mapping, problematize primary and secondary sources and raise further hypotheses about how the implementation and expansion of the secondary school in Brazil happened. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251 10.18593/r.v42i2.12251 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i2.12251 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/13696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330 Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330 Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330 Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330 Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1822179156998225921 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18593/r.v42i2.12251 |