The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessanha, Eurize Caldas
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Assis, Wanderlice da Silva, Silva, Stella Sanches de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
DOI: 10.18593/r.v42i2.12251
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251
Resumo: The article maps historical sources of the secondary school in Brazil and is the result of the first part of a research project regarding this teaching level. It is a bibliographic-documentary research about thesis and dissertations of graduate programs and relevant legislation. The fonts were categorized as: documentary, archeological, printed, iconographic, oral, biographical and audiovisual. It was observed that the first secondary institutions were the result of the mobilization of influent groups from each city and the participation of the municipal power on their maintenance. Paths were indicated, but it is necessary to amplify the mapping, problematize primary and secondary sources and raise further hypotheses about how the implementation and expansion of the secondary school in Brazil happened.
id UNOESC-3_4532b3c17e488fda6b19959e21549b42
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12251
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
spelling The history of secondary school in Brazil: the way towards the sourcesLa historia de la educación secundaria en Brasil: el camino hacia las fuentesHistória do ensino secundário no Brasil: o caminho para as fontesHistória da EducaçãoEnsino secundárioFontesHistoria de la EducaciónEducación secundariaFuentesHistory of educationSecondary educationSourcesThe article maps historical sources of the secondary school in Brazil and is the result of the first part of a research project regarding this teaching level. It is a bibliographic-documentary research about thesis and dissertations of graduate programs and relevant legislation. The fonts were categorized as: documentary, archeological, printed, iconographic, oral, biographical and audiovisual. It was observed that the first secondary institutions were the result of the mobilization of influent groups from each city and the participation of the municipal power on their maintenance. Paths were indicated, but it is necessary to amplify the mapping, problematize primary and secondary sources and raise further hypotheses about how the implementation and expansion of the secondary school in Brazil happened.El artigo traza las fuentes de la historia de la educación secundaria en Brasil y es el resultado de la primera etapa de un proyecto de investigación sobre este nivel de educación. Se trata de una investigación bibliográfica y documental sobre las tesis y disertaciones de los programas de postgrado y de la legislación pertinente. Las fuentes se clasificaron como: documental, arqueológico, impreso, iconográfico, oral, biográfica y audiovisual. Se encontró que las primeras instituciones secundarias resultaran de la movilización de los grupos influyentes en cada ciudad y de la participación del poder municipal en su mantenimiento. Caminos fueron indicados, pero es necesario ampliar el mapeo, problematizar las fuentes primarias y secundarias, y recaudar más hipótesis sobre cómo se llevó a cabo la instalación y la expansión de la educación secundaria en Brasil.Neste artigo mapeiam-se fontes da história do ensino secundário no Brasil; ele é resultado da primeira etapa de um projeto de pesquisa sobre esse nível de ensino. Trata-se de uma pesquisa bibliográfico-documental sobre teses e dissertações dos programas de pós-graduação e a legislação pertinente. As fontes foram categorizadas como documentais, arqueológicas, impressas, iconográficas, orais, biográficas e audiovisuais. Constatou-se que as primeiras instituições secundárias resultaram de mobilização de grupos influentes de cada cidade e da participação do poder municipal na sua manutenção. Caminhos foram indicados, mas é necessário ampliar o mapeamento, problematizar as fontes primárias e secundárias e levantar mais hipóteses sobre como se realizou a implantação e a expansão do ensino secundário no Brasil.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1225110.18593/r.v42i2.12251Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-3302177-60590104-431110.18593/r.v42i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/13696Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessPessanha, Eurize CaldasAssis, Wanderlice da SilvaSilva, Stella Sanches de Oliveira2019-11-19T15:23:43Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12251Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T15:23:43Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
La historia de la educación secundaria en Brasil: el camino hacia las fuentes
História do ensino secundário no Brasil: o caminho para as fontes
title The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
spellingShingle The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
Pessanha, Eurize Caldas
História da Educação
Ensino secundário
Fontes
Historia de la Educación
Educación secundaria
Fuentes
History of education
Secondary education
Sources
Pessanha, Eurize Caldas
História da Educação
Ensino secundário
Fontes
Historia de la Educación
Educación secundaria
Fuentes
History of education
Secondary education
Sources
title_short The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
title_full The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
title_fullStr The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
title_full_unstemmed The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
title_sort The history of secondary school in Brazil: the way towards the sources
author Pessanha, Eurize Caldas
author_facet Pessanha, Eurize Caldas
Pessanha, Eurize Caldas
Assis, Wanderlice da Silva
Silva, Stella Sanches de Oliveira
Assis, Wanderlice da Silva
Silva, Stella Sanches de Oliveira
author_role author
author2 Assis, Wanderlice da Silva
Silva, Stella Sanches de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pessanha, Eurize Caldas
Assis, Wanderlice da Silva
Silva, Stella Sanches de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação
Ensino secundário
Fontes
Historia de la Educación
Educación secundaria
Fuentes
History of education
Secondary education
Sources
topic História da Educação
Ensino secundário
Fontes
Historia de la Educación
Educación secundaria
Fuentes
History of education
Secondary education
Sources
description The article maps historical sources of the secondary school in Brazil and is the result of the first part of a research project regarding this teaching level. It is a bibliographic-documentary research about thesis and dissertations of graduate programs and relevant legislation. The fonts were categorized as: documentary, archeological, printed, iconographic, oral, biographical and audiovisual. It was observed that the first secondary institutions were the result of the mobilization of influent groups from each city and the participation of the municipal power on their maintenance. Paths were indicated, but it is necessary to amplify the mapping, problematize primary and secondary sources and raise further hypotheses about how the implementation and expansion of the secondary school in Brazil happened.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251
10.18593/r.v42i2.12251
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i2.12251
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12251/13696
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330
Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330
Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330
Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330
Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 311-330
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1822179156998225921
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18593/r.v42i2.12251