Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Janssen Felipe
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sartore, Anna Rita, dos Santos, Aline Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379
Resumo: This article as part of a master's dissertation in Post-Graduate Program in Education at the Education Centre of Federal University of Pernambuco, attempts to talk about how the black and indigenous women's image are represented in the didactic books of the Brazilian and Colombian peasant territories. We aim to comprehend these black and indigenous women's places and roles in those didactic books pictures. The theoretical lens is the dialogue between the Latin-American Feminism and the Postcolonial Studies. To analyze the data we used the Content Analysis by Thematic Analysis (BARDIN, 2011) and Semiotics (PEIRCE, 2005). The results indicated that the black and indigenous women's places and roles in the didactic books pictures have shown traces of patriarcalization that articulate to the intersectionality of gender, race-ethnicity and territory.
id UNOESC-3_587ee1b89ff5b5f5b725849d2de2e668
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17379
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and ColombianImágenes de mujeres negras e indígenas en los libros didácticos de los territorios campesinos brasileño y colombianoImagens de mulheres negras e indígenas nos livros didáticos dos territórios campesinos brasileiro e colombianoImagensLivros didáticosFeminismo Latino-americanoEstudos Pós-coloniaisImágenesLibros didácticosFeminismo LatinoamericanoEstudios post-colonialesImagesDidatic booksLatin American FeminismPostcolonial StudiesThis article as part of a master's dissertation in Post-Graduate Program in Education at the Education Centre of Federal University of Pernambuco, attempts to talk about how the black and indigenous women's image are represented in the didactic books of the Brazilian and Colombian peasant territories. We aim to comprehend these black and indigenous women's places and roles in those didactic books pictures. The theoretical lens is the dialogue between the Latin-American Feminism and the Postcolonial Studies. To analyze the data we used the Content Analysis by Thematic Analysis (BARDIN, 2011) and Semiotics (PEIRCE, 2005). The results indicated that the black and indigenous women's places and roles in the didactic books pictures have shown traces of patriarcalization that articulate to the intersectionality of gender, race-ethnicity and territory.Este artículo es un recorte de la investigación de maestría realizada en el Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Federal de Pernambuco y trata de las imágenes de mujeres negras e indígenas en los libros didácticos (LD) de los territorios campesinos de Brasil y Colombia. Objetivamos comprender los lugares y las funciones de las mujeres negras y de las indígenas en las imágenes de los LD. La lente teórica es el diálogo entre el Feminismo Latinoamericano y los Estudios Postcoloniales. En el análisis de los datos utilizamos el Análisis de Contenido vía Análisis Temático (BARDIN, 2011) y la Semiótica (PEIRCE, 2005). Los resultados apuntaron que los lugares y las funciones de mujeres negras e indígenas en las imágenes de los LD presentan marcas de la patriarcalización que se articulan a la interseccionalidad de género, de raza-etnia y de territorio.Este artigo é um recorte da pesquisa de mestrado realizada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco e trata das imagens de mulheres negras e indígenas nos livros didáticos (LD) dos territórios campesinos do Brasil e da Colômbia. Objetivamos compreender os lugares e as funções das mulheres negras e das indígenas nas imagens dos LD. A lente teórica é o diálogo entre o Feminismo Latino-americano e os Estudos Pós-coloniais, e para a análise dos dados utilizamos a Análise de Conteúdo via Análise Temática (BARDIN, 2011) e a Semiótica (PEIRCE, 2005). Os resultados apontaram que os lugares e as funções de mulheres negras e indígenas retratadas nas imagens nos LD apresentam marcas da patriarcalização que se articulam à interseccionalidade de gênero, de raça-etnia e de território.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1737910.18593/r.v44i2.17379Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-322177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379/12290https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379/13542Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Janssen FelipeSartore, Anna Ritados Santos, Aline Renata2022-08-16T14:22:00Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17379Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:22Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
Imágenes de mujeres negras e indígenas en los libros didácticos de los territorios campesinos brasileño y colombiano
Imagens de mulheres negras e indígenas nos livros didáticos dos territórios campesinos brasileiro e colombiano
title Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
spellingShingle Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
Silva, Janssen Felipe
Imagens
Livros didáticos
Feminismo Latino-americano
Estudos Pós-coloniais
Imágenes
Libros didácticos
Feminismo Latinoamericano
Estudios post-coloniales
Images
Didatic books
Latin American Feminism
Postcolonial Studies
title_short Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
title_full Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
title_fullStr Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
title_full_unstemmed Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
title_sort Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
author Silva, Janssen Felipe
author_facet Silva, Janssen Felipe
Sartore, Anna Rita
dos Santos, Aline Renata
author_role author
author2 Sartore, Anna Rita
dos Santos, Aline Renata
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Janssen Felipe
Sartore, Anna Rita
dos Santos, Aline Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Imagens
Livros didáticos
Feminismo Latino-americano
Estudos Pós-coloniais
Imágenes
Libros didácticos
Feminismo Latinoamericano
Estudios post-coloniales
Images
Didatic books
Latin American Feminism
Postcolonial Studies
topic Imagens
Livros didáticos
Feminismo Latino-americano
Estudos Pós-coloniais
Imágenes
Libros didácticos
Feminismo Latinoamericano
Estudios post-coloniales
Images
Didatic books
Latin American Feminism
Postcolonial Studies
description This article as part of a master's dissertation in Post-Graduate Program in Education at the Education Centre of Federal University of Pernambuco, attempts to talk about how the black and indigenous women's image are represented in the didactic books of the Brazilian and Colombian peasant territories. We aim to comprehend these black and indigenous women's places and roles in those didactic books pictures. The theoretical lens is the dialogue between the Latin-American Feminism and the Postcolonial Studies. To analyze the data we used the Content Analysis by Thematic Analysis (BARDIN, 2011) and Semiotics (PEIRCE, 2005). The results indicated that the black and indigenous women's places and roles in the didactic books pictures have shown traces of patriarcalization that articulate to the intersectionality of gender, race-ethnicity and territory.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379
10.18593/r.v44i2.17379
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379
identifier_str_mv 10.18593/r.v44i2.17379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379/12290
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379/13542
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-32
Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-32
Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-32
Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-32
Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-32
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v44i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530670829568