Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and Colombian
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379 |
Resumo: | This article as part of a master's dissertation in Post-Graduate Program in Education at the Education Centre of Federal University of Pernambuco, attempts to talk about how the black and indigenous women's image are represented in the didactic books of the Brazilian and Colombian peasant territories. We aim to comprehend these black and indigenous women's places and roles in those didactic books pictures. The theoretical lens is the dialogue between the Latin-American Feminism and the Postcolonial Studies. To analyze the data we used the Content Analysis by Thematic Analysis (BARDIN, 2011) and Semiotics (PEIRCE, 2005). The results indicated that the black and indigenous women's places and roles in the didactic books pictures have shown traces of patriarcalization that articulate to the intersectionality of gender, race-ethnicity and territory. |
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Images of black and indigenous women from the textbooks of the peasant territories of Brazilian and ColombianImágenes de mujeres negras e indígenas en los libros didácticos de los territorios campesinos brasileño y colombianoImagens de mulheres negras e indígenas nos livros didáticos dos territórios campesinos brasileiro e colombianoImagensLivros didáticosFeminismo Latino-americanoEstudos Pós-coloniaisImágenesLibros didácticosFeminismo LatinoamericanoEstudios post-colonialesImagesDidatic booksLatin American FeminismPostcolonial StudiesThis article as part of a master's dissertation in Post-Graduate Program in Education at the Education Centre of Federal University of Pernambuco, attempts to talk about how the black and indigenous women's image are represented in the didactic books of the Brazilian and Colombian peasant territories. We aim to comprehend these black and indigenous women's places and roles in those didactic books pictures. The theoretical lens is the dialogue between the Latin-American Feminism and the Postcolonial Studies. To analyze the data we used the Content Analysis by Thematic Analysis (BARDIN, 2011) and Semiotics (PEIRCE, 2005). The results indicated that the black and indigenous women's places and roles in the didactic books pictures have shown traces of patriarcalization that articulate to the intersectionality of gender, race-ethnicity and territory.Este artículo es un recorte de la investigación de maestría realizada en el Programa de Postgrado en Educación de la Universidad Federal de Pernambuco y trata de las imágenes de mujeres negras e indígenas en los libros didácticos (LD) de los territorios campesinos de Brasil y Colombia. Objetivamos comprender los lugares y las funciones de las mujeres negras y de las indígenas en las imágenes de los LD. La lente teórica es el diálogo entre el Feminismo Latinoamericano y los Estudios Postcoloniales. En el análisis de los datos utilizamos el Análisis de Contenido vía Análisis Temático (BARDIN, 2011) y la Semiótica (PEIRCE, 2005). Los resultados apuntaron que los lugares y las funciones de mujeres negras e indígenas en las imágenes de los LD presentan marcas de la patriarcalización que se articulan a la interseccionalidad de género, de raza-etnia y de territorio.Este artigo é um recorte da pesquisa de mestrado realizada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco e trata das imagens de mulheres negras e indígenas nos livros didáticos (LD) dos territórios campesinos do Brasil e da Colômbia. Objetivamos compreender os lugares e as funções das mulheres negras e das indígenas nas imagens dos LD. A lente teórica é o diálogo entre o Feminismo Latino-americano e os Estudos Pós-coloniais, e para a análise dos dados utilizamos a Análise de Conteúdo via Análise Temática (BARDIN, 2011) e a Semiótica (PEIRCE, 2005). Os resultados apontaram que os lugares e as funções de mulheres negras e indígenas retratadas nas imagens nos LD apresentam marcas da patriarcalização que se articulam à interseccionalidade de gênero, de raça-etnia e de território.Universidade do Oeste de Santa Catarina2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1737910.18593/r.v44i2.17379Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; Vol. 44 Núm. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; Vol. 44 No. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; v. 44 n. 2 (2019): Roteiro; 1-32Roteiro; Vol. 44 N.º 2 (2019): Roteiro; 1-322177-60590104-431110.18593/r.v44i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379/12290https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17379/13542Copyright (c) 2019 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Janssen FelipeSartore, Anna Ritados Santos, Aline Renata2022-08-16T14:22:00Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17379Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T14:22Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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