Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alavarse, Ocimar Munhoz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Arcas, Paulo Henrique, Machado, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466
Resumo: This article retrieves and analyzes proposals and initiatives for the organization of elementary education in cycles of the municipal networks of Belo Horizonte, Porto Alegre and São Paulo implemented in the first half of the 1990s and which served as a reference for other education networks, especially after the promulgation of LDB. In the context of education policies that have advocated their quality as expressed in the results of large-scale external evaluations, it is considered necessary to recover initiatives that, without necessarily rejecting the use of these results, sought to change the curricular organization of elementary education with a view to expanding quality in the perspective of its democratization.
id UNOESC-3_5b5bb455d3c72f247a18b64b65d0c7dd
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16466
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debateRevisando propuestas e iniciativas de organización de la enseñanza en ciclos: un debate actual y necesarioRevisitando propostas e iniciativas de organização do ensino em ciclos: um debate atual e necessárioDemocratização do ensinoOrganização curricularCiclosEnsino fundamentalDemocratización de la enseñanzaOrganización curricularCiclosEducación básicaDemocratization of educationCurriculum organizationCyclesElementary schoolThis article retrieves and analyzes proposals and initiatives for the organization of elementary education in cycles of the municipal networks of Belo Horizonte, Porto Alegre and São Paulo implemented in the first half of the 1990s and which served as a reference for other education networks, especially after the promulgation of LDB. In the context of education policies that have advocated their quality as expressed in the results of large-scale external evaluations, it is considered necessary to recover initiatives that, without necessarily rejecting the use of these results, sought to change the curricular organization of elementary education with a view to expanding quality in the perspective of its democratization.Este artículo recupera y analiza propuestas e iniciativas de organización de la enseñanza fundamental en ciclos de las redes municipales de Belo Horizonte, Porto Alegre y São Paulo implantadas en la primera mitad de los años 1990 y que sirvieron de referencia para otras redes de enseñanza, principalmente luego de la publicación de la Ley Nacional de Educación. En el contexto de políticas de educación que han preconizado su calidad como expresadas en los resultados de evaluaciones externas a gran escala, se considera necesario recuperar iniciativas que, sin necesariamente rechazar la utilización de esos resultados, buscaron alterar la organización curricular de la enseñanza fundamental con el propósito de mejorar la calidad y democratizar el acceso a la educación básica.Neste artigo recuperam-se e analisam-se propostas e iniciativas de organização do ensino fundamental em ciclos das redes municipais de Belo Horizonte, Porto Alegre e São Paulo implantadas na primeira metade dos anos 1990 e que serviram de referência para outras redes de ensino, principalmente após a promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). No contexto de políticas de educação que têm preconizado sua qualidade como expressas nos resultados de avaliações externas em larga escala, considera-se necessário recuperar iniciativas que, sem necessariamente recusar a utilização desses resultados, buscaram alterar a organização curricular do ensino fundamental com vistas à ampliação da qualidade na perspectiva de sua democratização.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1646610.18593/r.v43iesp.16466Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-1542177-60590104-431110.18593/r.v43iespreponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466/13634Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlavarse, Ocimar MunhozArcas, Paulo HenriqueMachado, Cristiane2020-11-12T21:24:46Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16466Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-11-12T21:24:46Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
Revisando propuestas e iniciativas de organización de la enseñanza en ciclos: un debate actual y necesario
Revisitando propostas e iniciativas de organização do ensino em ciclos: um debate atual e necessário
title Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
spellingShingle Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
Alavarse, Ocimar Munhoz
Democratização do ensino
Organização curricular
Ciclos
Ensino fundamental
Democratización de la enseñanza
Organización curricular
Ciclos
Educación básica
Democratization of education
Curriculum organization
Cycles
Elementary school
title_short Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
title_full Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
title_fullStr Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
title_full_unstemmed Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
title_sort Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
author Alavarse, Ocimar Munhoz
author_facet Alavarse, Ocimar Munhoz
Arcas, Paulo Henrique
Machado, Cristiane
author_role author
author2 Arcas, Paulo Henrique
Machado, Cristiane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alavarse, Ocimar Munhoz
Arcas, Paulo Henrique
Machado, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Democratização do ensino
Organização curricular
Ciclos
Ensino fundamental
Democratización de la enseñanza
Organización curricular
Ciclos
Educación básica
Democratization of education
Curriculum organization
Cycles
Elementary school
topic Democratização do ensino
Organização curricular
Ciclos
Ensino fundamental
Democratización de la enseñanza
Organización curricular
Ciclos
Educación básica
Democratization of education
Curriculum organization
Cycles
Elementary school
description This article retrieves and analyzes proposals and initiatives for the organization of elementary education in cycles of the municipal networks of Belo Horizonte, Porto Alegre and São Paulo implemented in the first half of the 1990s and which served as a reference for other education networks, especially after the promulgation of LDB. In the context of education policies that have advocated their quality as expressed in the results of large-scale external evaluations, it is considered necessary to recover initiatives that, without necessarily rejecting the use of these results, sought to change the curricular organization of elementary education with a view to expanding quality in the perspective of its democratization.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466
10.18593/r.v43iesp.16466
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466
identifier_str_mv 10.18593/r.v43iesp.16466
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466/13634
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154
Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154
Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43iesp
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1787715256126013440