Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debate
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466 |
Resumo: | This article retrieves and analyzes proposals and initiatives for the organization of elementary education in cycles of the municipal networks of Belo Horizonte, Porto Alegre and São Paulo implemented in the first half of the 1990s and which served as a reference for other education networks, especially after the promulgation of LDB. In the context of education policies that have advocated their quality as expressed in the results of large-scale external evaluations, it is considered necessary to recover initiatives that, without necessarily rejecting the use of these results, sought to change the curricular organization of elementary education with a view to expanding quality in the perspective of its democratization. |
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Revisiting proposals and initiatives for the organization of teaching in cycles: a current and necessary debateRevisando propuestas e iniciativas de organización de la enseñanza en ciclos: un debate actual y necesarioRevisitando propostas e iniciativas de organização do ensino em ciclos: um debate atual e necessárioDemocratização do ensinoOrganização curricularCiclosEnsino fundamentalDemocratización de la enseñanzaOrganización curricularCiclosEducación básicaDemocratization of educationCurriculum organizationCyclesElementary schoolThis article retrieves and analyzes proposals and initiatives for the organization of elementary education in cycles of the municipal networks of Belo Horizonte, Porto Alegre and São Paulo implemented in the first half of the 1990s and which served as a reference for other education networks, especially after the promulgation of LDB. In the context of education policies that have advocated their quality as expressed in the results of large-scale external evaluations, it is considered necessary to recover initiatives that, without necessarily rejecting the use of these results, sought to change the curricular organization of elementary education with a view to expanding quality in the perspective of its democratization.Este artículo recupera y analiza propuestas e iniciativas de organización de la enseñanza fundamental en ciclos de las redes municipales de Belo Horizonte, Porto Alegre y São Paulo implantadas en la primera mitad de los años 1990 y que sirvieron de referencia para otras redes de enseñanza, principalmente luego de la publicación de la Ley Nacional de Educación. En el contexto de políticas de educación que han preconizado su calidad como expresadas en los resultados de evaluaciones externas a gran escala, se considera necesario recuperar iniciativas que, sin necesariamente rechazar la utilización de esos resultados, buscaron alterar la organización curricular de la enseñanza fundamental con el propósito de mejorar la calidad y democratizar el acceso a la educación básica.Neste artigo recuperam-se e analisam-se propostas e iniciativas de organização do ensino fundamental em ciclos das redes municipais de Belo Horizonte, Porto Alegre e São Paulo implantadas na primeira metade dos anos 1990 e que serviram de referência para outras redes de ensino, principalmente após a promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). No contexto de políticas de educação que têm preconizado sua qualidade como expressas nos resultados de avaliações externas em larga escala, considera-se necessário recuperar iniciativas que, sem necessariamente recusar a utilização desses resultados, buscaram alterar a organização curricular do ensino fundamental com vistas à ampliação da qualidade na perspectiva de sua democratização.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1646610.18593/r.v43iesp.16466Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; v. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-154Roteiro; Vol. 43 (2018): Roteiro Edição Especial; 131-1542177-60590104-431110.18593/r.v43iespreponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16466/13634Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlavarse, Ocimar MunhozArcas, Paulo HenriqueMachado, Cristiane2020-11-12T21:24:46Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16466Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2020-11-12T21:24:46Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
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