Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323 |
Resumo: | Starting from the idea that it is difficult to build an inclusive school within a society of progress and abundance but where inequalities abound, it is important to examine to what extent schools, combining the best of the past with the present changes and the future advancements, can play a role in reversing this situation. This opportunity makes us reconsider the social mission of schools and defend that the curriculum developed in schools assumes himself as a collective space of commitments, a stimulus to participation and a way to develop a true moral education, where the values assume themselves as structural axes of a fairer, more solidarity and more democratic society. Teachers assume greater responsibilities in this process, because the excellence of the pedagogical act depends largely of their intellectual abilities and of the virtues of its character. It is, therefore, around these assumptions that I intend to, throughout this text, challenge the school and the curriculum in search of a new utopia. |
id |
CESGRANRIO_7a126f102dd003b00697299c46247be0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/323 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...Democratizar la escuela a traves del curriculo: en busca de una nueva utopia….Democratizar a escola atraves do curriculo: em busca de uma nova utopia…Curriculum; Changing practices; School democratizationCurriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuelaCurriculo; Troca de práticas; Democratização da escolaStarting from the idea that it is difficult to build an inclusive school within a society of progress and abundance but where inequalities abound, it is important to examine to what extent schools, combining the best of the past with the present changes and the future advancements, can play a role in reversing this situation. This opportunity makes us reconsider the social mission of schools and defend that the curriculum developed in schools assumes himself as a collective space of commitments, a stimulus to participation and a way to develop a true moral education, where the values assume themselves as structural axes of a fairer, more solidarity and more democratic society. Teachers assume greater responsibilities in this process, because the excellence of the pedagogical act depends largely of their intellectual abilities and of the virtues of its character. It is, therefore, around these assumptions that I intend to, throughout this text, challenge the school and the curriculum in search of a new utopia.Partiendo de la idea de que es dificil construir una escuela inclusiva en el seno de una sociedad de progreso y abundancia pero donde proliferan desigualdades, importa cuestionar hasta que punto la escuela, conjugando lo mejor del pasado con los cambios del presente y los avances del futuro, podra contribuir para invertir esta situacion. Tal empeño nos obliga a repensar la mision social de la escuela y a luchar para que el curriculo que en ella se desarrolla se asuma como un espacio colectivo de compromisos, un estimulo a participar y una forma de desarrollar una verdadera educacion moral, donde los valores se asuman como ejes estructurantes de una sociedad mas justa, mas solidaria y mas democratica. Los profesores asumen en este proceso responsabilidades agregadas, ya que de sus capacidades intelectuales y de las virtudes de su caracter depende, en mucho, la excelencia del acto pedagogico. Es sobre estos presupuestos que pretendo, a lo largo de este texto, interpelar la escuela y el curriculo en búsqueda de una nueva utopia.Partindo da ideia de que e muito dificil construir uma escola inclusiva no seio de uma sociedade de progresso e abundância, mas onde pululam desigualdades, se acentua a precarização da juventude e proliferam casos de exclusao, importa questionar ate que ponto a escola, conjugando o melhor do passado com as mudancas do presente e os avancos do futuro, podera contribuir para inverter esta situação. Tal ensejo obriga-nos a repensar a missao social da escola e a pugnar para que o curriculo, que ai se desenvolve, se assuma como um espaco coletivo de compromissos, um estimulo à participação, uma oportunidade de reflexão e uma forma de desenvolver uma verdadeira educação moral, onde os valores se assumam como eixos estruturantes de uma sociedade mais justa, mais solidaria e mais democratica. Os professores assumem, neste processo, responsabilidades acrescidas, ja que das suas capacidades intelectuais e das virtudes do seu caracter depende, em muito, da excelencia do ato pedagogico. E, pois, em torno destes pressupostos que pretendo, ao longo deste texto, interpelar a escola e o curriculo em busca de uma nova utopia.Fundação CesgranrioMorgado, Jose Carlos2013-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 80 (2013): Revista Ensaio - Jul./Set.; 433-4481809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:14Zoai:ojs.localhost:article/323Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... Democratizar la escuela a traves del curriculo: en busca de una nueva utopia…. Democratizar a escola atraves do curriculo: em busca de uma nova utopia… |
title |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... |
spellingShingle |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... Morgado, Jose Carlos Curriculum; Changing practices; School democratization Curriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuela Curriculo; Troca de práticas; Democratização da escola |
title_short |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... |
title_full |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... |
title_fullStr |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... |
title_full_unstemmed |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... |
title_sort |
Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia... |
author |
Morgado, Jose Carlos |
author_facet |
Morgado, Jose Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morgado, Jose Carlos |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum; Changing practices; School democratization Curriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuela Curriculo; Troca de práticas; Democratização da escola |
topic |
Curriculum; Changing practices; School democratization Curriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuela Curriculo; Troca de práticas; Democratização da escola |
description |
Starting from the idea that it is difficult to build an inclusive school within a society of progress and abundance but where inequalities abound, it is important to examine to what extent schools, combining the best of the past with the present changes and the future advancements, can play a role in reversing this situation. This opportunity makes us reconsider the social mission of schools and defend that the curriculum developed in schools assumes himself as a collective space of commitments, a stimulus to participation and a way to develop a true moral education, where the values assume themselves as structural axes of a fairer, more solidarity and more democratic society. Teachers assume greater responsibilities in this process, because the excellence of the pedagogical act depends largely of their intellectual abilities and of the virtues of its character. It is, therefore, around these assumptions that I intend to, throughout this text, challenge the school and the curriculum in search of a new utopia. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 80 (2013): Revista Ensaio - Jul./Set.; 433-448 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034200551424 |