Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morgado, Jose Carlos
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323
Resumo: Starting from the idea that it is difficult to build an inclusive school within a society of progress and abundance but where inequalities abound, it is important to examine to what extent schools, combining the best of the past with the present changes and the future advancements, can play a role in reversing this situation. This opportunity makes us reconsider the social mission of schools and defend that the curriculum developed in schools assumes himself as a collective space of commitments, a stimulus to participation and a way to develop a true moral education, where the values assume themselves as structural axes of a fairer, more solidarity and more democratic society. Teachers assume greater responsibilities in this process, because the excellence of the pedagogical act depends largely of their intellectual abilities and of the virtues of its character. It is, therefore, around these assumptions that I intend to, throughout this text, challenge the school and the curriculum in search of a new utopia.
id CESGRANRIO_7a126f102dd003b00697299c46247be0
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/323
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...Democratizar la escuela a traves del curriculo: en busca de una nueva utopia….Democratizar a escola atraves do curriculo: em busca de uma nova utopia…Curriculum; Changing practices; School democratizationCurriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuelaCurriculo; Troca de práticas; Democratização da escolaStarting from the idea that it is difficult to build an inclusive school within a society of progress and abundance but where inequalities abound, it is important to examine to what extent schools, combining the best of the past with the present changes and the future advancements, can play a role in reversing this situation. This opportunity makes us reconsider the social mission of schools and defend that the curriculum developed in schools assumes himself as a collective space of commitments, a stimulus to participation and a way to develop a true moral education, where the values assume themselves as structural axes of a fairer, more solidarity and more democratic society. Teachers assume greater responsibilities in this process, because the excellence of the pedagogical act depends largely of their intellectual abilities and of the virtues of its character. It is, therefore, around these assumptions that I intend to, throughout this text, challenge the school and the curriculum in search of a new utopia.Partiendo de la idea de que es dificil construir una escuela inclusiva en el seno de una sociedad de progreso y abundancia pero donde proliferan desigualdades, importa cuestionar hasta que punto la escuela, conjugando lo mejor del pasado con los cambios del presente y los avances del futuro, podra contribuir para invertir esta situacion. Tal empeño nos obliga a repensar la mision social de la escuela y a luchar para que el curriculo que en ella se desarrolla se asuma como un espacio colectivo de compromisos, un estimulo a participar y una forma de desarrollar una verdadera educacion moral, donde los valores se asuman como ejes estructurantes de una sociedad mas justa, mas solidaria y mas democratica. Los profesores asumen en este proceso responsabilidades agregadas, ya que de sus capacidades intelectuales y de las virtudes de su caracter depende, en mucho, la excelencia del acto pedagogico. Es sobre estos presupuestos que pretendo, a lo largo de este texto, interpelar la escuela y el curriculo en búsqueda de una nueva utopia.Partindo da ideia de que e muito dificil construir uma escola inclusiva no seio de uma sociedade de progresso e abundância, mas onde pululam desigualdades, se acentua a precarização da juventude e proliferam casos de exclusao, importa questionar ate que ponto a escola, conjugando o melhor do passado com as mudancas do presente e os avancos do futuro, podera contribuir para inverter esta situação. Tal ensejo obriga-nos a repensar a missao social da escola e a pugnar para que o curriculo, que ai se desenvolve, se assuma como um espaco coletivo de compromissos, um estimulo à participação, uma oportunidade de reflexão e uma forma de desenvolver uma verdadeira educação moral, onde os valores se assumam como eixos estruturantes de uma sociedade mais justa, mais solidaria e mais democratica. Os professores assumem, neste processo, responsabilidades acrescidas, ja que das suas capacidades intelectuais e das virtudes do seu caracter depende, em muito, da excelencia do ato pedagogico. E, pois, em torno destes pressupostos que pretendo, ao longo deste texto, interpelar a escola e o curriculo em busca de uma nova utopia.Fundação CesgranrioMorgado, Jose Carlos2013-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 80 (2013): Revista Ensaio - Jul./Set.; 433-4481809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:14Zoai:ojs.localhost:article/323Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
Democratizar la escuela a traves del curriculo: en busca de una nueva utopia….
Democratizar a escola atraves do curriculo: em busca de uma nova utopia…
title Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
spellingShingle Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
Morgado, Jose Carlos
Curriculum; Changing practices; School democratization
Curriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuela
Curriculo; Troca de práticas; Democratização da escola
title_short Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
title_full Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
title_fullStr Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
title_full_unstemmed Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
title_sort Democratizing the school through the curriculum: in search of a new utopia...
author Morgado, Jose Carlos
author_facet Morgado, Jose Carlos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Morgado, Jose Carlos
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum; Changing practices; School democratization
Curriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuela
Curriculo; Troca de práticas; Democratização da escola
topic Curriculum; Changing practices; School democratization
Curriculo; Cambio de las practicas; Democratizacion de la escuela
Curriculo; Troca de práticas; Democratização da escola
description Starting from the idea that it is difficult to build an inclusive school within a society of progress and abundance but where inequalities abound, it is important to examine to what extent schools, combining the best of the past with the present changes and the future advancements, can play a role in reversing this situation. This opportunity makes us reconsider the social mission of schools and defend that the curriculum developed in schools assumes himself as a collective space of commitments, a stimulus to participation and a way to develop a true moral education, where the values assume themselves as structural axes of a fairer, more solidarity and more democratic society. Teachers assume greater responsibilities in this process, because the excellence of the pedagogical act depends largely of their intellectual abilities and of the virtues of its character. It is, therefore, around these assumptions that I intend to, throughout this text, challenge the school and the curriculum in search of a new utopia.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/323
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 80 (2013): Revista Ensaio - Jul./Set.; 433-448
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034200551424