Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Solange Maria
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709
Resumo: The research camp denominated Historic Education arrived in Brazil in 2003 from an event that had as an invited guest the teacher Mrs. Isabel Barca, from Minho University. The thematic of teacher formation and the influence that such scientific field have on curriculum production and materials to be used for History teachers during the classes is a recurrent discussion among researcher groups that had graduated around the globe, mostly Portugal and Brazil. From Mrs. Isabel Barca academic education and her researches related to the teaching of history on last decades (BARCA, 2000, 2018), this interview focuses in bringing to the present the path wander by the researcher and which are her future goals. 
id UNOESC-3_5fe938efd37415f92c3f7bb84f23e14d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/22709
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in PortugalEntrevista: La educación histórica y su influencia en la formación de profesores y en documentos curriculares en Portugal Entrevista: Educação histórica e sua influência na formação de professores e em documentos curriculares em PortugalEducação históricaFormação de professoresDocumentos curricularesEducación HistóricaFormación de professoresDocumentos curricularesHistoric EducationTeacher formationCurriculum documentsThe research camp denominated Historic Education arrived in Brazil in 2003 from an event that had as an invited guest the teacher Mrs. Isabel Barca, from Minho University. The thematic of teacher formation and the influence that such scientific field have on curriculum production and materials to be used for History teachers during the classes is a recurrent discussion among researcher groups that had graduated around the globe, mostly Portugal and Brazil. From Mrs. Isabel Barca academic education and her researches related to the teaching of history on last decades (BARCA, 2000, 2018), this interview focuses in bringing to the present the path wander by the researcher and which are her future goals. El campo de pesquisa denominado Educación Histórica llegó a Brasil en el 2003, a través de un evento que tuvo como invitada la profesora Isabel Barca, de la Universidad Minho. La temática de la formación de profesores y la influencia que este campo tiene sobre la producción de currículos y materiales a ser utilizados por profesores de Historia durante sus clases é una discusión frecuente entre grupos de investigadores que se han formado en diferentes partes del mundo, pero con énfasis en Portugal y Brasil. A partir de la formación académica de la profesora Isabel Barca y de sus consultas relacionadas a la enseñanza de la historia en las ultimas décadas (BARCA, 2000, 2018), esta entrevista tiene como enfoque traer para el presente el camino tomado pela investigadora y cuales son sus objetivos futuros. O campo de pesquisa denominado Educação Histórica chegou ao Brasil em 2003, a partir de um evento que teve como convidada a professora Isabel Barca, da Universidade do Minho. A temática da formação de professores e a influência que esse campo da ciência tem sobre a produção de currículos e materiais a serem utilizados por professores de História durante suas aulas é discussão frequente entre os grupos de pesquisadores que se formaram em diversas partes do mundo, mas com ênfase em Portugal e no Brasil. A partir da formação acadêmica da professora Isabel Barca e de suas pesquisas relacionadas ao ensino da história nas últimas décadas (BARCA, 2000, 2018), esta entrevista tem como foco trazer para o presente o percurso percorrido pela pesquisadora e quais seus objetivos futuros.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2270910.18593/r.v45i0.22709Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-182177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/14650https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/15716Copyright (c) 2019 Solange Maria Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Solange MariaSchmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos2022-08-16T12:30:47Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/22709Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:30:47Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
Entrevista: La educación histórica y su influencia en la formación de profesores y en documentos curriculares en Portugal
Entrevista: Educação histórica e sua influência na formação de professores e em documentos curriculares em Portugal
title Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
spellingShingle Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
Nascimento, Solange Maria
Educação histórica
Formação de professores
Documentos curriculares
Educación Histórica
Formación de professores
Documentos curriculares
Historic Education
Teacher formation
Curriculum documents
title_short Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
title_full Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
title_fullStr Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
title_full_unstemmed Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
title_sort Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
author Nascimento, Solange Maria
author_facet Nascimento, Solange Maria
Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos
author_role author
author2 Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Solange Maria
Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação histórica
Formação de professores
Documentos curriculares
Educación Histórica
Formación de professores
Documentos curriculares
Historic Education
Teacher formation
Curriculum documents
topic Educação histórica
Formação de professores
Documentos curriculares
Educación Histórica
Formación de professores
Documentos curriculares
Historic Education
Teacher formation
Curriculum documents
description The research camp denominated Historic Education arrived in Brazil in 2003 from an event that had as an invited guest the teacher Mrs. Isabel Barca, from Minho University. The thematic of teacher formation and the influence that such scientific field have on curriculum production and materials to be used for History teachers during the classes is a recurrent discussion among researcher groups that had graduated around the globe, mostly Portugal and Brazil. From Mrs. Isabel Barca academic education and her researches related to the teaching of history on last decades (BARCA, 2000, 2018), this interview focuses in bringing to the present the path wander by the researcher and which are her future goals. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709
10.18593/r.v45i0.22709
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709
identifier_str_mv 10.18593/r.v45i0.22709
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/14650
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/15716
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Solange Maria Nascimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Solange Maria Nascimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18
Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-18
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v45i0
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531158417408