Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709 |
Resumo: | The research camp denominated Historic Education arrived in Brazil in 2003 from an event that had as an invited guest the teacher Mrs. Isabel Barca, from Minho University. The thematic of teacher formation and the influence that such scientific field have on curriculum production and materials to be used for History teachers during the classes is a recurrent discussion among researcher groups that had graduated around the globe, mostly Portugal and Brazil. From Mrs. Isabel Barca academic education and her researches related to the teaching of history on last decades (BARCA, 2000, 2018), this interview focuses in bringing to the present the path wander by the researcher and which are her future goals. |
id |
UNOESC-3_5fe938efd37415f92c3f7bb84f23e14d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/22709 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in PortugalEntrevista: La educación histórica y su influencia en la formación de profesores y en documentos curriculares en Portugal Entrevista: Educação histórica e sua influência na formação de professores e em documentos curriculares em PortugalEducação históricaFormação de professoresDocumentos curricularesEducación HistóricaFormación de professoresDocumentos curricularesHistoric EducationTeacher formationCurriculum documentsThe research camp denominated Historic Education arrived in Brazil in 2003 from an event that had as an invited guest the teacher Mrs. Isabel Barca, from Minho University. The thematic of teacher formation and the influence that such scientific field have on curriculum production and materials to be used for History teachers during the classes is a recurrent discussion among researcher groups that had graduated around the globe, mostly Portugal and Brazil. From Mrs. Isabel Barca academic education and her researches related to the teaching of history on last decades (BARCA, 2000, 2018), this interview focuses in bringing to the present the path wander by the researcher and which are her future goals. El campo de pesquisa denominado Educación Histórica llegó a Brasil en el 2003, a través de un evento que tuvo como invitada la profesora Isabel Barca, de la Universidad Minho. La temática de la formación de profesores y la influencia que este campo tiene sobre la producción de currículos y materiales a ser utilizados por profesores de Historia durante sus clases é una discusión frecuente entre grupos de investigadores que se han formado en diferentes partes del mundo, pero con énfasis en Portugal y Brasil. A partir de la formación académica de la profesora Isabel Barca y de sus consultas relacionadas a la enseñanza de la historia en las ultimas décadas (BARCA, 2000, 2018), esta entrevista tiene como enfoque traer para el presente el camino tomado pela investigadora y cuales son sus objetivos futuros. O campo de pesquisa denominado Educação Histórica chegou ao Brasil em 2003, a partir de um evento que teve como convidada a professora Isabel Barca, da Universidade do Minho. A temática da formação de professores e a influência que esse campo da ciência tem sobre a produção de currículos e materiais a serem utilizados por professores de História durante suas aulas é discussão frequente entre os grupos de pesquisadores que se formaram em diversas partes do mundo, mas com ênfase em Portugal e no Brasil. A partir da formação acadêmica da professora Isabel Barca e de suas pesquisas relacionadas ao ensino da história nas últimas décadas (BARCA, 2000, 2018), esta entrevista tem como foco trazer para o presente o percurso percorrido pela pesquisadora e quais seus objetivos futuros.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2270910.18593/r.v45i0.22709Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-18Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-182177-60590104-431110.18593/r.v45i0reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/14650https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/15716Copyright (c) 2019 Solange Maria Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Solange MariaSchmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos2022-08-16T12:30:47Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/22709Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:30:47Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal Entrevista: La educación histórica y su influencia en la formación de profesores y en documentos curriculares en Portugal Entrevista: Educação histórica e sua influência na formação de professores e em documentos curriculares em Portugal |
title |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal |
spellingShingle |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal Nascimento, Solange Maria Educação histórica Formação de professores Documentos curriculares Educación Histórica Formación de professores Documentos curriculares Historic Education Teacher formation Curriculum documents |
title_short |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal |
title_full |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal |
title_fullStr |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal |
title_full_unstemmed |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal |
title_sort |
Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal |
author |
Nascimento, Solange Maria |
author_facet |
Nascimento, Solange Maria Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Solange Maria Schmidt, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação histórica Formação de professores Documentos curriculares Educación Histórica Formación de professores Documentos curriculares Historic Education Teacher formation Curriculum documents |
topic |
Educação histórica Formação de professores Documentos curriculares Educación Histórica Formación de professores Documentos curriculares Historic Education Teacher formation Curriculum documents |
description |
The research camp denominated Historic Education arrived in Brazil in 2003 from an event that had as an invited guest the teacher Mrs. Isabel Barca, from Minho University. The thematic of teacher formation and the influence that such scientific field have on curriculum production and materials to be used for History teachers during the classes is a recurrent discussion among researcher groups that had graduated around the globe, mostly Portugal and Brazil. From Mrs. Isabel Barca academic education and her researches related to the teaching of history on last decades (BARCA, 2000, 2018), this interview focuses in bringing to the present the path wander by the researcher and which are her future goals. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709 10.18593/r.v45i0.22709 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v45i0.22709 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/14650 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709/15716 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Solange Maria Nascimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Solange Maria Nascimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18 Roteiro; v. 45 (2020): Roteiro; 1-18 Roteiro; Vol. 45 (2020): Roteiro; 1-18 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v45i0 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220531158417408 |