Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062 |
Resumo: | Neoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos. |
id |
UNOESC-3_64c3e26a5d7087bca2bbb35aa331b95e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/33062 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalValores, función social y ethos democrático: paradojas y posibilidades de la escuela en el actual escenario neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalValores, função social e ethos democrático: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalValores, função social e ethos democrático: : paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalneoliberalismoeducaçãoescolaestado democrático de direitoneoliberalismoeducaciónescuelaestadodemocratico de derechoneoliberalismeducationschooldemocratic stateneoliberalismoeducaçãoescolaestadodemocrático de direitoNeoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos.El capitalismo neoliberal lleva consigo la intención de configurar la escuela en consonancia con la sociabilidad del mercado. Por ello, busca imponerles valores económicos ajenos a los valores culturales, socavar la dimensión pública de su función social y debilitar o suprimir la orientación hacia la formación de un ethos democrático. Este artículo tiene como objetivo discutir cómo el neoliberalismo lleva adelante este esfuerzo y, a partir de la crítica de Christian Laval a la “corporación” de la escuela en el neoliberalismo, busca identificar las paradojas y posibilidades de la escuela en el actual escenario neoliberal. La metodología consiste en una revisión bibliográfica, un análisis de las manifestaciones del gobierno brasileño sobre la educación y la hermenéutica de las principales políticas educativas en curso en el país. El estudio tiene como objetivo provocar una reflexión crítica en relación a la lógica neoliberal que avanza en la educación brasileña, así como sugerir confrontaciones necesarias para garantizar la formación de un ethos democrático.O capitalismo neoliberal carrega consigo a pretensão de moldar a escola em consonância com a sociabilidade do mercado. Por essa razão, busca impor sobre ela valores econômicos estranhos aos valores da cultura, minar a dimensão pública de sua função social e fragilizar ou suprimir a orientação para a formação de um ethos democrático. O presente artigo visa discutir como o neoliberalismo leva adiante esse esforço e, tomando por base a crítica de Christian Laval à “empresificação” da escola no neoliberalismo, busca identificar os paradoxos e as possibilidades da escola no atual cenário neoliberal. A metodologia consiste em revisão bibliográfica, em análise de manifestações do governo brasileiro sobre a educação e na hermenêutica das principais políticas educacionais em curso no país. O estudo tem por finalidade provocar a reflexão crítica em relação a lógica neoliberal que avança sobre a educação brasileira, bem como sugerir enfrentamentos necessários para assegurar a formação de um ethos democrático.O capitalismo neoliberal carrega consigo a pretensão de moldar a escola em consonância com a sociabilidade do mercado. Por essa razão, busca impor sobre ela valores econômicos estranhos aos valores da cultura, minar a dimensão pública de sua função social e fragilizar ou suprimir a orientação para a formação de um ethos democrático. O presente artigo visa discutir como o neoliberalismo leva adiante esse esforço e, tomando por base a crítica de Christian Laval à “empresificação” da escola no neoliberalismo, busca identificar os paradoxos e as possibilidades da escola no atual cenário neoliberal. A metodologia consiste em revisão bibliográfica, em análise de manifestações do governo brasileiro sobre a educação e na hermenêutica das principais políticas educacionais em curso no país. O estudo tem por finalidade provocar a reflexão crítica em relação a lógica neoliberal que avança sobre a educação brasileira, bem como sugerir enfrentamentos necessários para assegurar a formação de um ethos democrático.Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3306210.18593/r.v48.33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e330622177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19299https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19300Copyright (c) 2023 Sidinei Cruz Sobrinho, Angelo Vitório Cenci, Chaiane Bukowskihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCruz Sobrinho, SidineiCenci, Angelo VitórioBukowski, Chaiane2023-12-20T20:10:55Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/33062Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-12-20T20:10:55Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal Valores, función social y ethos democrático: paradojas y posibilidades de la escuela en el actual escenario neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal Valores, função social e ethos democrático: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal Valores, função social e ethos democrático: : paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal |
title |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal |
spellingShingle |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal Cruz Sobrinho, Sidinei neoliberalismo educação escola estado democrático de direito neoliberalismo educación escuela estadodemocratico de derecho neoliberalism education school democratic state neoliberalismo educação escola estadodemocrático de direito |
title_short |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal |
title_full |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal |
title_fullStr |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal |
title_full_unstemmed |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal |
title_sort |
Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal |
author |
Cruz Sobrinho, Sidinei |
author_facet |
Cruz Sobrinho, Sidinei Cenci, Angelo Vitório Bukowski, Chaiane |
author_role |
author |
author2 |
Cenci, Angelo Vitório Bukowski, Chaiane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz Sobrinho, Sidinei Cenci, Angelo Vitório Bukowski, Chaiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
neoliberalismo educação escola estado democrático de direito neoliberalismo educación escuela estadodemocratico de derecho neoliberalism education school democratic state neoliberalismo educação escola estadodemocrático de direito |
topic |
neoliberalismo educação escola estado democrático de direito neoliberalismo educación escuela estadodemocratico de derecho neoliberalism education school democratic state neoliberalismo educação escola estadodemocrático de direito |
description |
Neoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062 10.18593/r.v48.33062 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v48.33062 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19299 https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19300 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sidinei Cruz Sobrinho, Angelo Vitório Cenci, Chaiane Bukowski https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Sidinei Cruz Sobrinho, Angelo Vitório Cenci, Chaiane Bukowski https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062 Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e33062 Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v48 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220532465991680 |