Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz Sobrinho, Sidinei
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cenci, Angelo Vitório, Bukowski, Chaiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062
Resumo: Neoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values ​​on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos.
id UNOESC-3_64c3e26a5d7087bca2bbb35aa331b95e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/33062
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalValores, función social y ethos democrático: paradojas y posibilidades de la escuela en el actual escenario neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalValores, função social e ethos democrático: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalValores, função social e ethos democrático: : paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberalneoliberalismoeducaçãoescolaestado democrático de direitoneoliberalismoeducaciónescuelaestadodemocratico de derechoneoliberalismeducationschooldemocratic stateneoliberalismoeducaçãoescolaestadodemocrático de direitoNeoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values ​​on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos.El capitalismo neoliberal lleva consigo la intención de configurar la escuela en consonancia con la sociabilidad del mercado. Por ello, busca imponerles valores económicos ajenos a los valores culturales, socavar la dimensión pública de su función social y debilitar o suprimir la orientación hacia la formación de un ethos democrático. Este artículo tiene como objetivo discutir cómo el neoliberalismo lleva adelante este esfuerzo y, a partir de la crítica de Christian Laval a la “corporación” de la escuela en el neoliberalismo, busca identificar las paradojas y posibilidades de la escuela en el actual escenario neoliberal. La metodología consiste en una revisión bibliográfica, un análisis de las manifestaciones del gobierno brasileño sobre la educación y la hermenéutica de las principales políticas educativas en curso en el país. El estudio tiene como objetivo provocar una reflexión crítica en relación a la lógica neoliberal que avanza en la educación brasileña, así como sugerir confrontaciones necesarias para garantizar la formación de un ethos democrático.O capitalismo neoliberal carrega consigo a pretensão de moldar a escola em consonância com a sociabilidade do mercado. Por essa razão, busca impor sobre ela valores econômicos estranhos aos valores da cultura, minar a dimensão pública de sua função social e fragilizar ou suprimir a orientação para a formação de um ethos democrático. O presente artigo visa discutir como o neoliberalismo leva adiante esse esforço e, tomando por base a crítica de Christian Laval à “empresificação” da escola no neoliberalismo, busca identificar os paradoxos e as possibilidades da escola no atual cenário neoliberal. A metodologia consiste em revisão bibliográfica, em análise de manifestações do governo brasileiro sobre a educação e na hermenêutica das principais políticas educacionais em curso no país. O estudo tem por finalidade provocar a reflexão crítica em relação a lógica neoliberal que avança sobre a educação brasileira, bem como sugerir enfrentamentos necessários para assegurar a formação de um ethos democrático.O capitalismo neoliberal carrega consigo a pretensão de moldar a escola em consonância com a sociabilidade do mercado. Por essa razão, busca impor sobre ela valores econômicos estranhos aos valores da cultura, minar a dimensão pública de sua função social e fragilizar ou suprimir a orientação para a formação de um ethos democrático. O presente artigo visa discutir como o neoliberalismo leva adiante esse esforço e, tomando por base a crítica de Christian Laval à “empresificação” da escola no neoliberalismo, busca identificar os paradoxos e as possibilidades da escola no atual cenário neoliberal. A metodologia consiste em revisão bibliográfica, em análise de manifestações do governo brasileiro sobre a educação e na hermenêutica das principais políticas educacionais em curso no país. O estudo tem por finalidade provocar a reflexão crítica em relação a lógica neoliberal que avança sobre a educação brasileira, bem como sugerir enfrentamentos necessários para assegurar a formação de um ethos democrático.Universidade do Oeste de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/3306210.18593/r.v48.33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e33062Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e330622177-60590104-431110.18593/r.v48reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19299https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19300Copyright (c) 2023 Sidinei Cruz Sobrinho, Angelo Vitório Cenci, Chaiane Bukowskihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCruz Sobrinho, SidineiCenci, Angelo VitórioBukowski, Chaiane2023-12-20T20:10:55Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/33062Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-12-20T20:10:55Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
Valores, función social y ethos democrático: paradojas y posibilidades de la escuela en el actual escenario neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
Valores, função social e ethos democrático: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
Valores, função social e ethos democrático: : paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
title Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
spellingShingle Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
Cruz Sobrinho, Sidinei
neoliberalismo
educação
escola
estado democrático de direito
neoliberalismo
educación
escuela
estadodemocratico de derecho
neoliberalism
education
school
democratic state
neoliberalismo
educação
escola
estadodemocrático de direito
title_short Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
title_full Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
title_fullStr Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
title_full_unstemmed Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
title_sort Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal
author Cruz Sobrinho, Sidinei
author_facet Cruz Sobrinho, Sidinei
Cenci, Angelo Vitório
Bukowski, Chaiane
author_role author
author2 Cenci, Angelo Vitório
Bukowski, Chaiane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz Sobrinho, Sidinei
Cenci, Angelo Vitório
Bukowski, Chaiane
dc.subject.por.fl_str_mv neoliberalismo
educação
escola
estado democrático de direito
neoliberalismo
educación
escuela
estadodemocratico de derecho
neoliberalism
education
school
democratic state
neoliberalismo
educação
escola
estadodemocrático de direito
topic neoliberalismo
educação
escola
estado democrático de direito
neoliberalismo
educación
escuela
estadodemocratico de derecho
neoliberalism
education
school
democratic state
neoliberalismo
educação
escola
estadodemocrático de direito
description Neoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values ​​on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062
10.18593/r.v48.33062
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062
identifier_str_mv 10.18593/r.v48.33062
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19299
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062/19300
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Sidinei Cruz Sobrinho, Angelo Vitório Cenci, Chaiane Bukowski
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Sidinei Cruz Sobrinho, Angelo Vitório Cenci, Chaiane Bukowski
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062
Roteiro; v. 48 (2023): Roteiro; e33062
Roteiro; Vol. 48 (2023): Roteiro; e33062
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v48
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532465991680