End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14119 |
Resumo: | The article analyses the option of using “End of Course Work” to finish the training teacher course in Cabinda Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED). Through interviews, the study analyses opinions of decision makers and heads of the Departments of Education and Research. In the opinion of these managers, the training model followed provides general knowledge concerning teaching and research contents. However, it doesn’t provide specific knowledge about teaching practices. The data also show that, although the curricular option of “End of Course Work”, and not an internship report, is not considered ideal for the training of future teachers, it allows students to develop research skills related with scientific domains of their studies, enabling better course performance. |
id |
UNOESC-3_78930e29119f87857cd0ff413e9cc954 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/14119 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, AngolaEl trabajo de fin de curso como contribución a la formación inicial de profesores: un análisis enfocado en el ISCED de Cabinda, AngolaO trabalho de fim de curso como contributo para a formação inicial de professores: uma análise focada no instituto superior de ciências da educação (ISCED) de Cabinda, AngolaO trabalho de fim de curso como contributo para a formação inicial de professores: uma análise focada no instituto superior de ciências da educação (ISCED) de Cabinda, AngolaFormação inicial de professoresTrabalho Final de CursoAngolaISCEDFormación inicial de profesoresTrabajo Final de CursoAngolaISCEDInitial teacher trainingEnd of Course WorkAngolaISCEDThe article analyses the option of using “End of Course Work” to finish the training teacher course in Cabinda Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED). Through interviews, the study analyses opinions of decision makers and heads of the Departments of Education and Research. In the opinion of these managers, the training model followed provides general knowledge concerning teaching and research contents. However, it doesn’t provide specific knowledge about teaching practices. The data also show that, although the curricular option of “End of Course Work”, and not an internship report, is not considered ideal for the training of future teachers, it allows students to develop research skills related with scientific domains of their studies, enabling better course performance.El artículo analiza la opción, en el Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED) de Cabinda, por un Trabajo de Fin de Curso (TFC) en la formación inicial de profesores. Recurriendo a entrevistas, el estudio analiza opiniones de responsables del Decanato y de jefes de los Departamentos de Enseñanza e Investigación. En opinión de los responsables de este ISCED el modelo de formación seguido proporciona conocimientos generales de contenidos de enseñanza y de investigación, aunque proporciona conocimientos específicos relativos a prácticas docentes. Teniendo en consideración la opinión de estos entrevistados, si bien la opción curricular de un TFC, y no de una pasantía con informe, no sea considerada ideal para una formación de futuros profesores, ella permite que los estudiantes desarrollen competencias de investigación en los dominios de los estudios que realizan, habilitándoles a un desempeño mejor en el curso.No artigo expõe-se sobre a opção, no Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED) de Cabinda, por um Trabalho de Fim de Curso (TFC) como contributo para a formação inicial de professores. Recorrendo a entrevistas, no estudo analisam-se as opiniões dos responsáveis da Decania e dos chefes dos departamentos de ensino e investigação. Na opinião dos responsáveis pelo ISCED, o modelo de formação adotado proporciona conhecimentos gerais de conteúdos de ensino e de investigação, embora não forneça conhecimentos específicos relativos a práticas docentes. Considerando a opinião dos entrevistados, embora a opção curricular por um TFC em vez de um estágio com relatório não seja considerada a ideal para a formação de futuros professores, ela permite que os estudantes desenvolvam competências investigativas nos domínios dos estudos que realizam, habilitando-os a um desempenho melhor no curso.No artigo expõe-se sobre a opção, no Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED) de Cabinda, por um Trabalho de Fim de Curso (TFC) como contributo para a formação inicial de professores. Recorrendo a entrevistas, no estudo analisam-se as opiniões dos responsáveis da Decania e dos chefes dos departamentos de ensino e investigação. Na opinião dos responsáveis pelo ISCED, o modelo de formação adotado proporciona conhecimentos gerais de conteúdos de ensino e de investigação, embora não forneça conhecimentos específicos relativos a práticas docentes. Considerando a opinião dos entrevistados, embora a opção curricular por um TFC em vez de um estágio com relatório não seja considerada a ideal para a formação de futuros professores, ela permite que os estudantes desenvolvam competências investigativas nos domínios dos estudos que realizam, habilitando-os a um desempenho melhor no curso.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1411910.18593/r.v42i3.14119Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448Roteiro; Vol. 42 Núm. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448Roteiro; v. 42 n. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448Roteiro; Vol. 42 N.º 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-4482177-60590104-431110.18593/r.v42i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14119/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14119/13672Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCanhici, Maria HelenaLeite, CarlindaFernandes, Preciosa2019-11-18T21:50:00Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/14119Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T21:50Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola El trabajo de fin de curso como contribución a la formación inicial de profesores: un análisis enfocado en el ISCED de Cabinda, Angola O trabalho de fim de curso como contributo para a formação inicial de professores: uma análise focada no instituto superior de ciências da educação (ISCED) de Cabinda, Angola O trabalho de fim de curso como contributo para a formação inicial de professores: uma análise focada no instituto superior de ciências da educação (ISCED) de Cabinda, Angola |
title |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola |
spellingShingle |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola Canhici, Maria Helena Formação inicial de professores Trabalho Final de Curso Angola ISCED Formación inicial de profesores Trabajo Final de Curso Angola ISCED Initial teacher training End of Course Work Angola ISCED |
title_short |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola |
title_full |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola |
title_fullStr |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola |
title_full_unstemmed |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola |
title_sort |
End of course work and its contribution to initial teacher training: an analysis focused on ISCED of Cabinda, Angola |
author |
Canhici, Maria Helena |
author_facet |
Canhici, Maria Helena Leite, Carlinda Fernandes, Preciosa |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Carlinda Fernandes, Preciosa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Canhici, Maria Helena Leite, Carlinda Fernandes, Preciosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação inicial de professores Trabalho Final de Curso Angola ISCED Formación inicial de profesores Trabajo Final de Curso Angola ISCED Initial teacher training End of Course Work Angola ISCED |
topic |
Formação inicial de professores Trabalho Final de Curso Angola ISCED Formación inicial de profesores Trabajo Final de Curso Angola ISCED Initial teacher training End of Course Work Angola ISCED |
description |
The article analyses the option of using “End of Course Work” to finish the training teacher course in Cabinda Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED). Through interviews, the study analyses opinions of decision makers and heads of the Departments of Education and Research. In the opinion of these managers, the training model followed provides general knowledge concerning teaching and research contents. However, it doesn’t provide specific knowledge about teaching practices. The data also show that, although the curricular option of “End of Course Work”, and not an internship report, is not considered ideal for the training of future teachers, it allows students to develop research skills related with scientific domains of their studies, enabling better course performance. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14119 10.18593/r.v42i3.14119 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14119 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i3.14119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14119/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/14119/13672 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448 Roteiro; Vol. 42 Núm. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448 Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448 Roteiro; v. 42 n. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448 Roteiro; Vol. 42 N.º 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 427-448 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530194776064 |