Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481 |
Resumo: | The Early Childhood Education has a relevant participation in the history of the 40 years of public education in Rio de Janeiro. This article has as general objective to reflect on recurring practices in the educational institutions that serve this segment and that end up generating tensions among the professionals who work there. The proposal is to point out and discuss the discrepancies between the official documents and what is practiced in the daily life of the nursery schools in the perspective of teacher education, the records used as evaluation tools and the dialogue established with art, in a research movement action-training in which the teacher is the protagonist of the research, reflecting on what happens in his practice and questioning the reality in which he is inserted. |
id |
UNOESC-3_888a0036a92e95a35045a1dbe5a35def |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16481 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitizedArte, estética y diálogo en la Educación Infantil: registros invisibilizados y sentidos (des) sensibilizadosArte, estética e diálogo na Educação Infantil: registros invisibilizados e sentidos (des)sensibilizadosPolíticas públicasEducação InfantilFormaçãoArtePolíticas públicasEducación InfantilEntrenamientoArtePublic policyChild educationFormationArtThe Early Childhood Education has a relevant participation in the history of the 40 years of public education in Rio de Janeiro. This article has as general objective to reflect on recurring practices in the educational institutions that serve this segment and that end up generating tensions among the professionals who work there. The proposal is to point out and discuss the discrepancies between the official documents and what is practiced in the daily life of the nursery schools in the perspective of teacher education, the records used as evaluation tools and the dialogue established with art, in a research movement action-training in which the teacher is the protagonist of the research, reflecting on what happens in his practice and questioning the reality in which he is inserted.La Educación Infantil tiene participación relevante en la historia de los 40 años de la educación pública de Río de Janeiro. Este artículo tiene como objetivo general reflexionar sobre prácticas recurrentes en las instituciones de enseñanza que atienden ese segmento y que acaban por generar tensiones entre los profesionales que allí actúan. La propuesta es apuntar y discutir las discrepancias existentes entre los documentos oficiales y lo que es practicado en el cotidiano de las escuelas de educación infantil en la perspectiva de la formación docente, de los registros utilizados como instrumentos de evaluación y del diálogo establecido con el arte, en un movimiento de investigación formación-acción en que el docente es protagonista de la investigación, reflexionando sobre lo que sucede en su práctica y cuestionando la realidad en la que está inserto.A Educação Infantil tem participação relevante na história dos 40 anos da educação pública do Rio de Janeiro. Neste estudo teve-se como objetivo geral refletir sobre práticas recorrentes nas instituições de ensino que atendem a esse segmento e que acabam por gerar tensões entre os profissionais que lá atuam. A proposta é apontar e discutir as discrepâncias existentes entre os documentos oficiais e o que é praticado no cotidiano das escolas de educação infantil na perspectiva da formação docente, dos registros utilizados como instrumentos de avaliação e do diálogo estabelecido com a arte, num movimento de pesquisa formação-ação em que o docente é protagonista da pesquisa, refletindo sobre o que acontece em sua prática e questionando a realidade na qual está inserido.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1648110.18593/r.v43i3.16481Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-10702177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/13593Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Michelle DantasGuedes, Adrianne Ogêda2019-11-11T17:36:10Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16481Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T17:36:10Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized Arte, estética y diálogo en la Educación Infantil: registros invisibilizados y sentidos (des) sensibilizados Arte, estética e diálogo na Educação Infantil: registros invisibilizados e sentidos (des)sensibilizados |
title |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized |
spellingShingle |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized Ferreira, Michelle Dantas Políticas públicas Educação Infantil Formação Arte Políticas públicas Educación Infantil Entrenamiento Arte Public policy Child education Formation Art |
title_short |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized |
title_full |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized |
title_fullStr |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized |
title_full_unstemmed |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized |
title_sort |
Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized |
author |
Ferreira, Michelle Dantas |
author_facet |
Ferreira, Michelle Dantas Guedes, Adrianne Ogêda |
author_role |
author |
author2 |
Guedes, Adrianne Ogêda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Michelle Dantas Guedes, Adrianne Ogêda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas Educação Infantil Formação Arte Políticas públicas Educación Infantil Entrenamiento Arte Public policy Child education Formation Art |
topic |
Políticas públicas Educação Infantil Formação Arte Políticas públicas Educación Infantil Entrenamiento Arte Public policy Child education Formation Art |
description |
The Early Childhood Education has a relevant participation in the history of the 40 years of public education in Rio de Janeiro. This article has as general objective to reflect on recurring practices in the educational institutions that serve this segment and that end up generating tensions among the professionals who work there. The proposal is to point out and discuss the discrepancies between the official documents and what is practiced in the daily life of the nursery schools in the perspective of teacher education, the records used as evaluation tools and the dialogue established with art, in a research movement action-training in which the teacher is the protagonist of the research, reflecting on what happens in his practice and questioning the reality in which he is inserted. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481 10.18593/r.v43i3.16481 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i3.16481 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/13593 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070 Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070 Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070 Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070 Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530620497920 |