Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Michelle Dantas
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Guedes, Adrianne Ogêda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481
Resumo: The Early Childhood Education has a relevant participation in the history of the 40 years of public education in Rio de Janeiro. This article has as general objective to reflect on recurring practices in the educational institutions that serve this segment and that end up generating tensions among the professionals who work there. The proposal is to point out and discuss the discrepancies between the official documents and what is practiced in the daily life of the nursery schools in the perspective of teacher education, the records used as evaluation tools and the dialogue established with art, in a research movement action-training in which the teacher is the protagonist of the research, reflecting on what happens in his practice and questioning the reality in which he is inserted.
id UNOESC-3_888a0036a92e95a35045a1dbe5a35def
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16481
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitizedArte, estética y diálogo en la Educación Infantil: registros invisibilizados y sentidos (des) sensibilizadosArte, estética e diálogo na Educação Infantil: registros invisibilizados e sentidos (des)sensibilizadosPolíticas públicasEducação InfantilFormaçãoArtePolíticas públicasEducación InfantilEntrenamientoArtePublic policyChild educationFormationArtThe Early Childhood Education has a relevant participation in the history of the 40 years of public education in Rio de Janeiro. This article has as general objective to reflect on recurring practices in the educational institutions that serve this segment and that end up generating tensions among the professionals who work there. The proposal is to point out and discuss the discrepancies between the official documents and what is practiced in the daily life of the nursery schools in the perspective of teacher education, the records used as evaluation tools and the dialogue established with art, in a research movement action-training in which the teacher is the protagonist of the research, reflecting on what happens in his practice and questioning the reality in which he is inserted.La Educación Infantil tiene participación relevante en la historia de los 40 años de la educación pública de Río de Janeiro. Este artículo tiene como objetivo general reflexionar sobre prácticas recurrentes en las instituciones de enseñanza que atienden ese segmento y que acaban por generar tensiones entre los profesionales que allí actúan. La propuesta es apuntar y discutir las discrepancias existentes entre los documentos oficiales y lo que es practicado en el cotidiano de las escuelas de educación infantil en la perspectiva de la formación docente, de los registros utilizados como instrumentos de evaluación y del diálogo establecido con el arte, en un movimiento de investigación formación-acción en que el docente es protagonista de la investigación, reflexionando sobre lo que sucede en su práctica y cuestionando la realidad en la que está inserto.A Educação Infantil tem participação relevante na história dos 40 anos da educação pública do Rio de Janeiro. Neste estudo teve-se como objetivo geral refletir sobre práticas recorrentes nas instituições de ensino que atendem a esse segmento e que acabam por gerar tensões entre os profissionais que lá atuam. A proposta é apontar e discutir as discrepâncias existentes entre os documentos oficiais e o que é praticado no cotidiano das escolas de educação infantil na perspectiva da formação docente, dos registros utilizados como instrumentos de avaliação e do diálogo estabelecido com a arte, num movimento de pesquisa formação-ação em que o docente é protagonista da pesquisa, refletindo sobre o que acontece em sua prática e questionando a realidade na qual está inserido.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1648110.18593/r.v43i3.16481Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-10702177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/13593Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Michelle DantasGuedes, Adrianne Ogêda2019-11-11T17:36:10Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16481Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T17:36:10Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
Arte, estética y diálogo en la Educación Infantil: registros invisibilizados y sentidos (des) sensibilizados
Arte, estética e diálogo na Educação Infantil: registros invisibilizados e sentidos (des)sensibilizados
title Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
spellingShingle Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
Ferreira, Michelle Dantas
Políticas públicas
Educação Infantil
Formação
Arte
Políticas públicas
Educación Infantil
Entrenamiento
Arte
Public policy
Child education
Formation
Art
title_short Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
title_full Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
title_fullStr Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
title_full_unstemmed Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
title_sort Art, aesthetics and dialogue in Children Education: invisibilized records and sense (des)sensitized
author Ferreira, Michelle Dantas
author_facet Ferreira, Michelle Dantas
Guedes, Adrianne Ogêda
author_role author
author2 Guedes, Adrianne Ogêda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Michelle Dantas
Guedes, Adrianne Ogêda
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas
Educação Infantil
Formação
Arte
Políticas públicas
Educación Infantil
Entrenamiento
Arte
Public policy
Child education
Formation
Art
topic Políticas públicas
Educação Infantil
Formação
Arte
Políticas públicas
Educación Infantil
Entrenamiento
Arte
Public policy
Child education
Formation
Art
description The Early Childhood Education has a relevant participation in the history of the 40 years of public education in Rio de Janeiro. This article has as general objective to reflect on recurring practices in the educational institutions that serve this segment and that end up generating tensions among the professionals who work there. The proposal is to point out and discuss the discrepancies between the official documents and what is practiced in the daily life of the nursery schools in the perspective of teacher education, the records used as evaluation tools and the dialogue established with art, in a research movement action-training in which the teacher is the protagonist of the research, reflecting on what happens in his practice and questioning the reality in which he is inserted.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481
10.18593/r.v43i3.16481
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i3.16481
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16481/13593
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070
Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070
Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070
Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070
Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 1051-1070
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530620497920