Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: García, Sara Aliria Jiménez
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16578
Resumo: The objective of this research was to recover the strategies of dialogue and negotiation that nine adolescent and young mothers used to continue to train professionally, raise their children and reconfigure their family structures. There were two discussion groups about the strategies that young women used to combine their role as moms and students. The results reveal that young women who became pregnant between the ages of 16 and 21 ended their careers because they learned strategies of dialogue, of analysis of their circumstances and of the economic and cultural calculation that their professional training would bring them. These strategies could be systematized to discuss them openly in the classroom, to know what is happening to them in these processes. In addition to these, students who experience similar challenging situations could be supported and benefited.
id UNOESC-3_8c61b6e78c69757fc118960a1b2c554c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16578
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studiesEstrategias de diálogo y negociación de madres jóvenes para finalizar sus estudios profesionalesEstratégias de diálogo e negociação de mães jovens para terminar seus estudos profissionaisEstratégias de diálogoMães universitáriasO poder de decidirEstrategias de diálogoMadres universitariasEl poder de decidirDialog strategiesUniversity mothersThe power to decideThe objective of this research was to recover the strategies of dialogue and negotiation that nine adolescent and young mothers used to continue to train professionally, raise their children and reconfigure their family structures. There were two discussion groups about the strategies that young women used to combine their role as moms and students. The results reveal that young women who became pregnant between the ages of 16 and 21 ended their careers because they learned strategies of dialogue, of analysis of their circumstances and of the economic and cultural calculation that their professional training would bring them. These strategies could be systematized to discuss them openly in the classroom, to know what is happening to them in these processes. In addition to these, students who experience similar challenging situations could be supported and benefited.El objetivo de esta investigación fue recuperar las estrategias de diálogo y negociación que usaron nueve madres adolescentes y jóvenes para continuar formándose profesionalmente, criar a sus hijos y reconfigurar sus estructuras familiares. Se hicieron dos grupos de discusión al respecto y los resultados revelan que las jóvenes que se embarazaron entre los 16 y 21 años, finalizaron su carrera porque aprendieron estrategias de diálogo, de análisis de sus circunstancias y del cálculo económico y cultural que les traería su preparación profesional. Estas estrategias se podrían sistematizar para discutirlas abiertamente en las aulas y saber qué les está pasando en estos procesos. Además, con éstas se podría apoyar y beneficiar a estudiantes que viven situaciones retadoras semejantes.O objetivo da pesquisa foi recuperar as estratégias de diálogo e negociação utilizadas por nove mães jovens e adolescentes em quanto elas eram formadas como pedagogas, criaram seus filhos e modificaram suas estruturas familiares. Dois grupos de discussão foram feitos em torno ao papel das mulheres jovens como mães e estudantes. Os resultados revelam que as estudantes que ficaram gravidas entre os 16 e os 21 anos, aprendem estratégias de análise de suas circunstâncias e da inversão econômica e cultural referidas a sua formação, e também estratégias de diálogo mais eficazes. Essas estratégias podem ser sistematizadas para ser analisadas e discutidas na sala de aula, com o proposito de conhecer mais sobre o que acontece com estudantes como elas. Além disso, a sistematização e discussão poderiam apoiar melhor às estudantes em situações desafiadores semelhantes.Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1657810.18593/r.v43i3.16578Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-9782177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCspaporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16578/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16578/13588Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessGarcía, Sara Aliria Jiménez2019-11-11T17:20:12Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/16578Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T17:20:12Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
Estrategias de diálogo y negociación de madres jóvenes para finalizar sus estudios profesionales
Estratégias de diálogo e negociação de mães jovens para terminar seus estudos profissionais
title Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
spellingShingle Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
García, Sara Aliria Jiménez
Estratégias de diálogo
Mães universitárias
O poder de decidir
Estrategias de diálogo
Madres universitarias
El poder de decidir
Dialog strategies
University mothers
The power to decide
title_short Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
title_full Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
title_fullStr Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
title_full_unstemmed Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
title_sort Strategies for dialogue and negotiation of young mothers to finish their professional studies
author García, Sara Aliria Jiménez
author_facet García, Sara Aliria Jiménez
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv García, Sara Aliria Jiménez
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de diálogo
Mães universitárias
O poder de decidir
Estrategias de diálogo
Madres universitarias
El poder de decidir
Dialog strategies
University mothers
The power to decide
topic Estratégias de diálogo
Mães universitárias
O poder de decidir
Estrategias de diálogo
Madres universitarias
El poder de decidir
Dialog strategies
University mothers
The power to decide
description The objective of this research was to recover the strategies of dialogue and negotiation that nine adolescent and young mothers used to continue to train professionally, raise their children and reconfigure their family structures. There were two discussion groups about the strategies that young women used to combine their role as moms and students. The results reveal that young women who became pregnant between the ages of 16 and 21 ended their careers because they learned strategies of dialogue, of analysis of their circumstances and of the economic and cultural calculation that their professional training would bring them. These strategies could be systematized to discuss them openly in the classroom, to know what is happening to them in these processes. In addition to these, students who experience similar challenging situations could be supported and benefited.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16578
10.18593/r.v43i3.16578
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16578
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i3.16578
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16578/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16578/13588
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978
Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978
Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978
Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978
Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 949-978
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530636226560