State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Raimundo, Jerry Adriano
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Fagundes, Maurício Cesar Vitória
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298
Resumo: This paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002).
id UNOESC-3_8ea361c51364f44537470c69edbbe121
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17298
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MECEstado del arte sobre formación de profesores entre 2001 y 2016: una mirada sobre la producción brasileña a partir del Portal de periódicos CAPES/MECEstado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos CAPES/MECFormação de professoresPesquisaEstado da arteFormación de profesoresInvestigaciónEstado del arteTeachers qualificationResearchState-of-the-artThis paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002).El artículo pone en pantalla el estado del arte de las investigaciones brasileñas sobre la formación de profesores de los primeros 15 años del siglo XXI. Tiene por objetivo cuestionar la cantidad, la frecuencia, la autoría, los orígenes de las investigaciones y sus correlaciones. Este trabajo apunta a la progresión del estudio de este tema, caracteriza y organiza informaciones para servir de base investigativa para otras investigaciones. Para ello, recoge los datos bibliográficamente, oriundos del Portal de periódicos CAPES/MEC, utilizando el método estadístico para mapear las producciones de este período. La investigación es de naturaleza cuantitativa y describe la categorización de los datos a fin de apuntar el desencadenamiento del tema en el primer quindio del siglo. Los resultados apuntan lagunas de asuntos y decrecimiento de la frecuencia y cantidad en la investigación de la formación de profesores en este período. Esta investigación tuvo como principales interlocutores: Romanowski y Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) y Ferreira (2002).Neste artigo coloca-se em tela o estado da arte das pesquisas brasileiras sobre a formação de professores dos primeiros 15 anos do século XXI. Tem-se por objetivo questionar a quantidade, a frequência, a autoria, as origens das pesquisas e as suas correlações. Neste trabalho aponta-se a progressão do estudo desse tema, caracterizam-se e organizam-se informações para servir de base investigativa para outras pesquisas. Para isso, foram coletados os dados do Portal de periódicos da CAPES/MEC, utilizando o método estatístico para mapear as produções desse período. A pesquisa é de natureza quantitativa e descreve a categorização dos dados a fim de apontar o desencadeamento do tema no primeiro quindênio do presente século. Os resultados apontam lacunas de assuntos e decréscimo da frequência e quantidade de pesquisas sobre a formação de professores nesse período. Esta pesquisa teve como principais interlocutores: Romanowski e Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) e Ferreira (2002).Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1729810.18593/r.v43i3.17298Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-9182177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/13586Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRaimundo, Jerry AdrianoFagundes, Maurício Cesar Vitória2019-11-11T17:11:38Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17298Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T17:11:38Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
Estado del arte sobre formación de profesores entre 2001 y 2016: una mirada sobre la producción brasileña a partir del Portal de periódicos CAPES/MEC
Estado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos CAPES/MEC
title State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
spellingShingle State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
Raimundo, Jerry Adriano
Formação de professores
Pesquisa
Estado da arte
Formación de profesores
Investigación
Estado del arte
Teachers qualification
Research
State-of-the-art
title_short State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
title_full State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
title_fullStr State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
title_full_unstemmed State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
title_sort State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
author Raimundo, Jerry Adriano
author_facet Raimundo, Jerry Adriano
Fagundes, Maurício Cesar Vitória
author_role author
author2 Fagundes, Maurício Cesar Vitória
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Raimundo, Jerry Adriano
Fagundes, Maurício Cesar Vitória
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Pesquisa
Estado da arte
Formación de profesores
Investigación
Estado del arte
Teachers qualification
Research
State-of-the-art
topic Formação de professores
Pesquisa
Estado da arte
Formación de profesores
Investigación
Estado del arte
Teachers qualification
Research
State-of-the-art
description This paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298
10.18593/r.v43i3.17298
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298
identifier_str_mv 10.18593/r.v43i3.17298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/13586
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918
Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918
Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918
Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918
Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v43i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530663489536