State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298 |
Resumo: | This paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002). |
id |
UNOESC-3_8ea361c51364f44537470c69edbbe121 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17298 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MECEstado del arte sobre formación de profesores entre 2001 y 2016: una mirada sobre la producción brasileña a partir del Portal de periódicos CAPES/MECEstado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos CAPES/MECFormação de professoresPesquisaEstado da arteFormación de profesoresInvestigaciónEstado del arteTeachers qualificationResearchState-of-the-artThis paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002).El artículo pone en pantalla el estado del arte de las investigaciones brasileñas sobre la formación de profesores de los primeros 15 años del siglo XXI. Tiene por objetivo cuestionar la cantidad, la frecuencia, la autoría, los orígenes de las investigaciones y sus correlaciones. Este trabajo apunta a la progresión del estudio de este tema, caracteriza y organiza informaciones para servir de base investigativa para otras investigaciones. Para ello, recoge los datos bibliográficamente, oriundos del Portal de periódicos CAPES/MEC, utilizando el método estadístico para mapear las producciones de este período. La investigación es de naturaleza cuantitativa y describe la categorización de los datos a fin de apuntar el desencadenamiento del tema en el primer quindio del siglo. Los resultados apuntan lagunas de asuntos y decrecimiento de la frecuencia y cantidad en la investigación de la formación de profesores en este período. Esta investigación tuvo como principales interlocutores: Romanowski y Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) y Ferreira (2002).Neste artigo coloca-se em tela o estado da arte das pesquisas brasileiras sobre a formação de professores dos primeiros 15 anos do século XXI. Tem-se por objetivo questionar a quantidade, a frequência, a autoria, as origens das pesquisas e as suas correlações. Neste trabalho aponta-se a progressão do estudo desse tema, caracterizam-se e organizam-se informações para servir de base investigativa para outras pesquisas. Para isso, foram coletados os dados do Portal de periódicos da CAPES/MEC, utilizando o método estatístico para mapear as produções desse período. A pesquisa é de natureza quantitativa e descreve a categorização dos dados a fim de apontar o desencadeamento do tema no primeiro quindênio do presente século. Os resultados apontam lacunas de assuntos e decréscimo da frequência e quantidade de pesquisas sobre a formação de professores nesse período. Esta pesquisa teve como principais interlocutores: Romanowski e Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) e Ferreira (2002).Universidade do Oeste de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1729810.18593/r.v43i3.17298Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-9182177-60590104-431110.18593/r.v43i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/13586Copyright (c) 2018 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRaimundo, Jerry AdrianoFagundes, Maurício Cesar Vitória2019-11-11T17:11:38Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/17298Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-11T17:11:38Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC Estado del arte sobre formación de profesores entre 2001 y 2016: una mirada sobre la producción brasileña a partir del Portal de periódicos CAPES/MEC Estado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos CAPES/MEC |
title |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC |
spellingShingle |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC Raimundo, Jerry Adriano Formação de professores Pesquisa Estado da arte Formación de profesores Investigación Estado del arte Teachers qualification Research State-of-the-art |
title_short |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC |
title_full |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC |
title_fullStr |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC |
title_full_unstemmed |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC |
title_sort |
State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC |
author |
Raimundo, Jerry Adriano |
author_facet |
Raimundo, Jerry Adriano Fagundes, Maurício Cesar Vitória |
author_role |
author |
author2 |
Fagundes, Maurício Cesar Vitória |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Raimundo, Jerry Adriano Fagundes, Maurício Cesar Vitória |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Pesquisa Estado da arte Formación de profesores Investigación Estado del arte Teachers qualification Research State-of-the-art |
topic |
Formação de professores Pesquisa Estado da arte Formación de profesores Investigación Estado del arte Teachers qualification Research State-of-the-art |
description |
This paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298 10.18593/r.v43i3.17298 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v43i3.17298 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298/13586 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918 Roteiro; Vol. 43 Núm. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918 Roteiro; Vol. 43 No. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918 Roteiro; v. 43 n. 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918 Roteiro; Vol. 43 N.º 3 (2018): Roteiro set./dez. 2018; 891-918 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v43i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530663489536 |