Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258 |
Resumo: | This research intends to present the mapping of the articles related to the theme of teacher education published in three national periodicals of Education between the years 2000 to 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. To categorize the articles found in the data collection we use the categorization created by Brzezinski (2009). The results indicate the Concepts of Teaching and Teacher Education and Policies and proposals of education professionals were the ones that were discussed the most in the analyzed periodicals. |
id |
IFSP-2_027fcf9cb89bef22b3455840d5c1bb16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1258 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016Una visión de la investigación sobre la formación de profesores en Brasil en las revistas de la educación: análisis de la producción académica entre entre los años 2000 y 2016Panorama da pesquisa sobre formação de professores no brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2016Formação de professores, estado da arte, professoreseducação. formação de professoresTeacher training, state of the art, teachersEducationTeacher TrainingFormación de profesores, estado del arte, profesoreseducacionFormación de profesoresThis research intends to present the mapping of the articles related to the theme of teacher education published in three national periodicals of Education between the years 2000 to 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. To categorize the articles found in the data collection we use the categorization created by Brzezinski (2009). The results indicate the Concepts of Teaching and Teacher Education and Policies and proposals of education professionals were the ones that were discussed the most in the analyzed periodicals.El presente artículo tiene como objetivo mapear las producciones científicas respecto la formación de profesores en tres periódicos nacionales del área de la Educación entre los años 2000 a 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. Para categorizar los artículos encontrados en la recolección de datos utilizamos la categorización creada por Brzezinski (2009). Los resultados obtenidos indican las temáticas Concepciones de Docencia y formación de profesores y Políticas y propuestas de profesionales de la educación fueron las que más se discutieron en los periódicos analizados.Esta pesquisa pretende apresentar o mapeamento dos artigos relacionados a temática da formação de professores publicados em três periódicos nacionais da área da Educação entre os anos de 2000 a 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. Para categorizar os artigos encontrados na coleta de dados utilizamos a categorização criada por Brzezinski (2009). Os resultados obtidos indicam as temáticas Concepções de Docência e formação de professores e Políticas e propostas de profissionais da educação foram as que mais foram discutidas nos periódicos analisados.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 106-1182359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258/510Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Raquel Aparecida deShigunov Neto, Alexandre2023-09-18T15:08:42Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1258Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T15:08:42Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 Una visión de la investigación sobre la formación de profesores en Brasil en las revistas de la educación: análisis de la producción académica entre entre los años 2000 y 2016 Panorama da pesquisa sobre formação de professores no brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2016 |
title |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 |
spellingShingle |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 Carvalho, Raquel Aparecida de Formação de professores, estado da arte, professores educação. formação de professores Teacher training, state of the art, teachers Education Teacher Training Formación de profesores, estado del arte, profesores educacion Formación de profesores |
title_short |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 |
title_full |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 |
title_fullStr |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 |
title_full_unstemmed |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 |
title_sort |
Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016 |
author |
Carvalho, Raquel Aparecida de |
author_facet |
Carvalho, Raquel Aparecida de Shigunov Neto, Alexandre |
author_role |
author |
author2 |
Shigunov Neto, Alexandre |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Raquel Aparecida de Shigunov Neto, Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores, estado da arte, professores educação. formação de professores Teacher training, state of the art, teachers Education Teacher Training Formación de profesores, estado del arte, profesores educacion Formación de profesores |
topic |
Formação de professores, estado da arte, professores educação. formação de professores Teacher training, state of the art, teachers Education Teacher Training Formación de profesores, estado del arte, profesores educacion Formación de profesores |
description |
This research intends to present the mapping of the articles related to the theme of teacher education published in three national periodicals of Education between the years 2000 to 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. To categorize the articles found in the data collection we use the categorization created by Brzezinski (2009). The results indicate the Concepts of Teaching and Teacher Education and Policies and proposals of education professionals were the ones that were discussed the most in the analyzed periodicals. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258/510 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 106-118 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679121424384 |