Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Raquel Aparecida de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Shigunov Neto, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258
Resumo: This research intends to present the mapping of the articles related to the theme of teacher education published in three national periodicals of Education between the years 2000 to 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. To categorize the articles found in the data collection we use the categorization created by Brzezinski (2009). The results indicate the Concepts of Teaching and Teacher Education and Policies and proposals of education professionals were the ones that were discussed the most in the analyzed periodicals.
id IFSP-2_027fcf9cb89bef22b3455840d5c1bb16
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1258
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016Una visión de la investigación sobre la formación de profesores en Brasil en las revistas de la educación: análisis de la producción académica entre entre los años 2000 y 2016Panorama da pesquisa sobre formação de professores no brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2016Formação de professores, estado da arte, professoreseducação. formação de professoresTeacher training, state of the art, teachersEducationTeacher TrainingFormación de profesores, estado del arte, profesoreseducacionFormación de profesoresThis research intends to present the mapping of the articles related to the theme of teacher education published in three national periodicals of Education between the years 2000 to 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. To categorize the articles found in the data collection we use the categorization created by Brzezinski (2009). The results indicate the Concepts of Teaching and Teacher Education and Policies and proposals of education professionals were the ones that were discussed the most in the analyzed periodicals.El presente artículo tiene como objetivo mapear las producciones científicas respecto la formación de profesores en tres periódicos nacionales del área de la Educación entre los años 2000 a 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. Para categorizar los artículos encontrados en la recolección de datos utilizamos la categorización creada por Brzezinski (2009). Los resultados obtenidos indican las temáticas Concepciones de Docencia y formación de profesores y Políticas y propuestas de profesionales de la educación fueron las que más se discutieron en los periódicos analizados.Esta pesquisa pretende apresentar o mapeamento dos artigos relacionados a temática da formação de professores publicados em três periódicos nacionais da área da Educação entre os anos de 2000 a 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. Para categorizar os artigos encontrados na coleta de dados utilizamos a categorização criada por Brzezinski (2009). Os resultados obtidos indicam as temáticas Concepções de Docência e formação de professores e Políticas e propostas de profissionais da educação foram as que mais foram discutidas nos periódicos analisados.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 106-1182359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258/510Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Raquel Aparecida deShigunov Neto, Alexandre2023-09-18T15:08:42Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1258Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T15:08:42Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
Una visión de la investigación sobre la formación de profesores en Brasil en las revistas de la educación: análisis de la producción académica entre entre los años 2000 y 2016
Panorama da pesquisa sobre formação de professores no brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2016
title Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
spellingShingle Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
Carvalho, Raquel Aparecida de
Formação de professores, estado da arte, professores
educação. formação de professores
Teacher training, state of the art, teachers
Education
Teacher Training
Formación de profesores, estado del arte, profesores
educacion
Formación de profesores
title_short Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
title_full Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
title_fullStr Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
title_full_unstemmed Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
title_sort Overview of research on teacher training in Brazil present in journals in the area of education: analysis of academic production between 2000 and 2016
author Carvalho, Raquel Aparecida de
author_facet Carvalho, Raquel Aparecida de
Shigunov Neto, Alexandre
author_role author
author2 Shigunov Neto, Alexandre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Raquel Aparecida de
Shigunov Neto, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores, estado da arte, professores
educação. formação de professores
Teacher training, state of the art, teachers
Education
Teacher Training
Formación de profesores, estado del arte, profesores
educacion
Formación de profesores
topic Formação de professores, estado da arte, professores
educação. formação de professores
Teacher training, state of the art, teachers
Education
Teacher Training
Formación de profesores, estado del arte, profesores
educacion
Formación de profesores
description This research intends to present the mapping of the articles related to the theme of teacher education published in three national periodicals of Education between the years 2000 to 2016: Revista Brasileira de Educação, Educação e Pesquisa e Cadernos de Pesquisa. To categorize the articles found in the data collection we use the categorization created by Brzezinski (2009). The results indicate the Concepts of Teaching and Teacher Education and Policies and proposals of education professionals were the ones that were discussed the most in the analyzed periodicals.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1258/510
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 106-118
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679121424384