Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, Mônica Castagna
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Clarice Aparecida dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623
Resumo: This article has as its object of analysis the National Forum of Rural Education - FONEC and its role as an organizing political agent, educator and, at the same time, a space of mediation and political-ideological unity of the struggles engendered by social movements, unions and grassroots organizations for the right to education. Its relevance is also evident in its protagonism in the struggles for the elaboration and consolidation of public policies for Education for Rural Areas. Through a historical approach, this work will analyze the periods of construction, affirmation and expansion of this organizational instrument and the challenges that are imposed on it in the current context, considering the idea of its understanding as an intellectual collective of the working class, based on the Gramscian conceptions of such categories.  
id UNOESC-3_92d68143f2ac43487a096a3b8d0776ac
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29623
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in BrazilFonec: construyendo un intelectual orgánico colectivo de campesinos en BrasilFonec: a construção de um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as) no BrasilEducação do CampoFONECIntelectual orgânico coletivoEducación en el campoFONECIntelectual orgánico coletivoRural EducationFONECCollective organic intellectualThis article has as its object of analysis the National Forum of Rural Education - FONEC and its role as an organizing political agent, educator and, at the same time, a space of mediation and political-ideological unity of the struggles engendered by social movements, unions and grassroots organizations for the right to education. Its relevance is also evident in its protagonism in the struggles for the elaboration and consolidation of public policies for Education for Rural Areas. Through a historical approach, this work will analyze the periods of construction, affirmation and expansion of this organizational instrument and the challenges that are imposed on it in the current context, considering the idea of its understanding as an intellectual collective of the working class, based on the Gramscian conceptions of such categories.  Este artículo tiene como objeto de análisis el Foro Nacional de Educación del Campo - FONEC y su rol como agente político organizador, formador y, a la vez, espacio de mediación y unidad político-ideológica de las luchas engendradas por los movimientos sociales, sindicatos y organizaciones populares por el derecho a la educación. Su relevancia se manifiesta también en su protagonismo en las luchas por la elaboración y consolidación de políticas públicas de Educación del campo. A través de un enfoque histórico, este trabajo analizará los períodos de construcción, afirmación y expansión de este instrumento organizativo y los desafíos que se le imponen en el contexto actual, considerando la idea de su comprensión como intelectual colectivo de la clase trabajadora, basado en las concepciones de Gramscian de tales categorías.  Este artigo tem como objeto de análise o Fórum Nacional de Educação do Campo FONEC e seu papel como agente político organizador, formador e, ao mesmo tempo, espaço de mediação e unidade político-ideológica das lutas engendradas pelos movimentos sociais, sindicais e organizações populares do campo pelo direito à educação. Sua relevância também se torna evidente por seu protagonismo nas lutas pela elaboração e consolidação de políticas públicas de Educação do Campo. Por meio de abordagem histórica, neste trabalho serão analisados os períodos de construção, afirmação e ampliação desse instrumento organizativo e os desafios que lhe são impostos no contexto atual, cogitando-se a ideia de considerá-lo um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as), com base nas concepções gramscianas desse conceito.Este artigo tem como objeto de análise o Fórum Nacional de Educação do Campo − FONEC e seu papel como agente político organizador, formador e, ao mesmo tempo, espaço de mediação e unidade político-ideológica das lutas engendradas pelos movimentos sociais, sindicais e organizações populares do campo pelo direito à educação. Sua relevância também se torna evidente por seu protagonismo nas lutas pela elaboração e consolidação de políticas públicas de Educação do Campo. Por meio de abordagem histórica, neste trabalho serão analisados os períodos de construção, afirmação e ampliação desse instrumento organizativo e os desafios que lhe são impostos no contexto atual, cogitando-se a ideia de considerá-lo um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as), com base nas concepções gramscianas desse conceito.  Universidade do Oeste de Santa Catarina2022-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2962310.18593/r.v47.29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29623Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e296232177-60590104-431110.18593/r.v47reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17519https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17520Copyright (c) 2022 Monica Castagna Molina, Clarice Aparecida dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMolina, Mônica CastagnaSantos, Clarice Aparecida dos2023-06-13T18:50:35Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/29623Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2023-06-13T18:50:35Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
Fonec: construyendo un intelectual orgánico colectivo de campesinos en Brasil
Fonec: a construção de um intelectual orgânico coletivo dos(as) camponeses(as) no Brasil
title Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
spellingShingle Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
Molina, Mônica Castagna
Educação do Campo
FONEC
Intelectual orgânico coletivo
Educación en el campo
FONEC
Intelectual orgánico coletivo
Rural Education
FONEC
Collective organic intellectual
title_short Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
title_full Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
title_fullStr Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
title_full_unstemmed Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
title_sort Fonec: building an organic intellectual collective of peasants in Brazil
author Molina, Mônica Castagna
author_facet Molina, Mônica Castagna
Santos, Clarice Aparecida dos
author_role author
author2 Santos, Clarice Aparecida dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molina, Mônica Castagna
Santos, Clarice Aparecida dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
FONEC
Intelectual orgânico coletivo
Educación en el campo
FONEC
Intelectual orgánico coletivo
Rural Education
FONEC
Collective organic intellectual
topic Educação do Campo
FONEC
Intelectual orgânico coletivo
Educación en el campo
FONEC
Intelectual orgánico coletivo
Rural Education
FONEC
Collective organic intellectual
description This article has as its object of analysis the National Forum of Rural Education - FONEC and its role as an organizing political agent, educator and, at the same time, a space of mediation and political-ideological unity of the struggles engendered by social movements, unions and grassroots organizations for the right to education. Its relevance is also evident in its protagonism in the struggles for the elaboration and consolidation of public policies for Education for Rural Areas. Through a historical approach, this work will analyze the periods of construction, affirmation and expansion of this organizational instrument and the challenges that are imposed on it in the current context, considering the idea of its understanding as an intellectual collective of the working class, based on the Gramscian conceptions of such categories.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623
10.18593/r.v47.29623
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623
identifier_str_mv 10.18593/r.v47.29623
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17519
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29623/17520
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Monica Castagna Molina, Clarice Aparecida dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Monica Castagna Molina, Clarice Aparecida dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623
Roteiro; v. 47 (2022): Roteiro; e29623
Roteiro; Vol. 47 (2022): Roteiro; e29623
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v47
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220532269907968